Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Allirog
Har ett litet bekymmer med min kupefläkt i min V70 -98.
Fläkten har fungerat lite intermittent den senaste veckan och nu lagt av helt. Antog att fläkten var trasig och mätte så att jag hade ström fram till fläkten och det hade jag och den varierande när jag ändra på vredet för fläkthastigheten. Så ström finns fram till fläkten och när jag ruckade på kontakten till fläkten så hoppa den igång dock var jag tvungen att trycka på den för att fläkten skulle gå, släppte jag på trycket (fram för allt i sidled) så gick fläkten på sparlåga. Testar jag att mäta spänningen igen så är det inte alltid att jag får någon spänning när jag mäter i kontakten. Gissar på att det är glapp i kontakten och att man får byta ut denna kanske.
Jag är inte så van vid att fixa med el i bilar utan har mest underhållit bilen mekanisk, så hur gör man för att byta eller koppla över kontaktstycket på ett bra sätt? Är inne på att knipsa av kontakten och dra fram strömmen utan någon kontakt till fläkten, men det finns kanske något bättre sätt.
Bilen har gått 34000 mil och är inne på slutversen men önskar att den fungerar ett 1/2 år till, men vill inte lägga allt för mycket pengar på bilen.

/Johan
av Rådlös
Det beror ju på vilken typ av kontakt du har om du kan fixa det lätt. Om du tittar i kontakthusen så kanske någon kabel och stift har "hoppat ur" och är på väg bakåt eller sitter lös på något annat sätt? Om det är så kan du lite försiktigt trycka fast den igen. Skulle kabeln vara skadad av någon anledning så kan det ibland vara bäst att sätta dit ett nytt stift.
Jag vet inte vilken typ av kontakter och stift det är i din bil, men en stifttyp som är vanlig i bilar säljs av t.ex Kjell & Co. Hylsan har nummer 37-338 och stiftet har nummer 37-339 i Kjell's katalog. Jag vill minnas att även Biltema säljer dom. Dom är faktiskt mycket vanliga inom elektronik. Dom finns bl.a i nätenheten och kylfläkten i dom flesta PC-datorer. Det var AMP som tog fram dom här kontakterna en gång i tiden. Men i dag har dom bytt namn till något om jag just nu inte kommer ihåg. (TYCO ?) Men det finns ett litet problem här. För att det skall bli bra så behöver man en klämtång också. Varken Kjell eller Biltema säljer någon tång för detta. Normalt kostar sådana verktyg utan vidare flera tusen! (Jag har jobbat med elektronik och haft insyn i verktygsinköp, så jag har sett en del) Det märkliga är dock att i Ungern finns det ett företag VEMS, som tillverkar och säljer motorstyrningssystem. Dom säljer samtidigt en tång för dessa till det märkliga priset av under 40 €.
https://shop.vems.hu/catalog/econoseal- ... f67143a020
Jag har inte köpt någon så jag kan inte svara för om frakt och andra omkostnader tillkommer. Ungern är väl ett EU-land så det blir ingen tull, vad jag kan förstå.
Om man nu inte vill lägga ut 400 kr för att klämma ett stift, så kan man försöka löda det i stället. Men det kräver att man vet hur man skall göra för att stiftet skall sitta kvar och inte vandra ut igen. Det går att få till det, men det går också att misslyckas.

Ett tillägg: För den som är intresserad av kontaktpressning och just dom här aktuella kontaktstiften, så finns det en utförlig beskrivning om hur man skall göra och inte göra. Bläddra lite på sidan så kommer det upp. Skall man inte klämma några kontakter nu, så kan kunskapen vara värd att "lägga på hyllan för kommande behov".
Användarvisningsbild
av darkien
eller så gör man de ännu enklare o trallar in på närmaste swedolbutik alt går in på http://handla.swedol.se/ o köper sig en EL-2940 för ca 360:- hemma i swedala ist för beställa från ungern
av Miccey
Fick idag problem med kupéfläkten 850 -95a, drog loss underpanelen, ut med handskfacket, skruva loss
fläkten no problemas, efter lite pill fattar jag att anslutningen glappar.
Pelat dit en träbit och nu funkar det. Ungefär som ryska jaktplan.
Silvertejp och en spik sen flyger det igen.
av Rådlös
Intressant Darkien, men din länk kom bara till en startsida för inloggning. Menar du att det är en motsvarande klämtång till just dom här aktuella stiften? Har du någon bättre länk eller bild på tången.
av Allirog
Då har man pillat lite till med skiten....
Klippte bort kontakten och ersätta med ny, men det hjälpte tyvärr inte helt, utan det verkar vara glapp i kontaktstycket till fläktmotorn. Vad jag förstår och läst mig till så är det förmodligen kolen som är slut och det är till att köpa ny motor. Någon som har någon annan idé eller ska jag bita i det sura äpplet och köpa en ny fläkt?
Användarvisningsbild
av darkien
har v70 samma som 850 så sitter de en adapter mellan fläkt o kontaktstycke som är löstagbar e inte denna soim glaappar i sig? kolen ser man om man tar ur hela fläkten ur sitt plasthus (sitter på 850 enbart med en liten skruv fenom plasten i bakkant sen drar man isär allt)
av Rådlös
Tack Jojjeblom: Då skall jag ta mig till en Swedolbutik i min närhet och kolla upp detta.
Jag har faktiskt frågat både Biltema och Kjell om och varför dom inte säljer tången när dom säljer stiften. Dom har inte kunnat ge något bra svar på det. Nu vet vi att den finns och till överkomligt pris.

Till Allirog: Är det denna typen av stift och hylsor som jag beskriver i din kontakt?
av Allirog
Det är inte omöjligt att det är kontaktstycket som glappar, vet bara inte hur jag ska komma åt det dock. Finns 3 torxskruvar som håller fast plasten men själva fläkthjulet sitter någon mm över skruvarna så det är ett helvete att komma åt. Finns det något bra sätt att komma åt skruvarna tar jag gärna emot tips. Det ser tyvärr inte likadant ut som på 850, där ser det enklare ut att komma åt kontaktstycket.

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]

Det är den gamla som jag försöker f[…]

..och ett antal till vändor blev det fram och[…]