Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla,

Kort bakgrund:
Jag - ej mekaniker
Bil: S70 -98 med 120 Hk motor manuell
Mil: 15000 och servad enl servicebok

Jag lyckades häromdagen med att inte vrida nyckeln tillräckligt länge för att bilen skulle starta (dvs att man släppt nyckeln precis innan bilen faktiskt startar). Normalt sett är det bara att ta ur nyckeln och prova igen och allt är frid och fröjd. Men inte nu.

När jag skulle starta bilen igen så hör man att den "snurrar" men den går inte igång. Efter att jag gett upp och ett tag senare provade igen (ca 20 min senare) så startade den klockrent. Detta hände sen igen dagen efter och samma symptom. Efter startförsök i ca 10-15 började den kämpa rejält på 500 varv i 10-15sek. Efter lite gasande så gick den igång och fungerade normalt därefter.

Hade den inne för felsökning och dom hittade inget. Batteriet är nytt (och laddat) och inga felkoder fanns. Tändstift osv var nya och mekanikern hade ingen aning. Han startade själv bilen 20-25 gånger utan problem.

Nu min fråga till er.... Vad har jag/mekanikern missat? Tror själv inte att det är startspärren, men jag är samtidigt osäker på hur den fungerar. Tips mottages varmt!
Är det inte bara så att den blev sur på grund av att du missade första startförsöket? Jag hade en V70 -99 som var sådan. Då trampade jag bara gasen i botten och malde på. Då startade den i ett rökmoln.
Den har nog blivit sur. Det kan hända när man bara låter bilen gå en pyttestund. Oljefilmen försvinner ifrån cylinderväggarna och motorn tappar kompet. Brukar kunna åtgärdas genom att hälla i en skvätt olja i varje cylinder.

Jag har själv lyckats med ungefär samma sak en gång, startade bilen och stängde direkt av den (varför vet jag inte, totalt hjärnsläpp) och det märktes direkt att den blev lite "svårstartad". Inte svårstartad, men den malde ett par varv längre än den alltid annars gör, samt att tomgången var lite orolig någon minut.

Att sätta gasen i botten kan visserligen få bilen att starta, men det är inte direkt hälsosamt för motorn.
Måste kanske korrigera mig lite :D Jag vrålgasade inte. Så fort motorn började komma igång släppte jag upp gasen vartefter.
Hej alla,

Troligen blev den bara sur vid första startförsöket, men på t.ex. min V70 -01 så startar den efter ca 3 sekunder vid samma fenomen. På S70 tog det 10-15 min vid varierande försök. Provade med och utan gas.
Det skiljer ju en hel del mellan -98 och -01ans motor, speciellt jämnfört med den du har. Inte för att jag vet om det inverkar på detta symptom men...
Sen kan det även vara så att din -98a är betydligt mer sliten än -01an(trots dom låga milen), så oljefilmen försvinner mycket enklare. Ja, det kan finnas många orsaker till varför 01an startar enklare vid samma symptom. Det kan också varit ren tur/otur :)
"Lawn mower syndrome" kallas det på engelska. Gräsklipparsyndromet. Dvs det är sånt man råkar ut för när man startar bilen för att backa ut den ur garaget så man får ut gräsklipparen. Motorstyrningen matar på mycket bensin i kallstartfasen och sköljer bort oljefilmen från cylinderväggarna. Nästa gång man ska starta har man ingen kompression längre. Lösningen är att gnida på starten tills den hostar igång i ett rökmoln. Använd starthjälp om du måste.

Jag råkade ut för det två gånger med min 855 GLT under det år jag ägde den och båda gångerna hade jag kallstartat och flyttat bilen några meter. Lärde mig först senare vad det beror på.

Bytte den mot en V70 -98 med tioventilsmotorn. Råkade aldrig ut för gräsklipparsyndromet med den fast jag hade den bilen i nästan fem år. Jag vet då inte om tioventilaren med dess annorlunda motorstyrning inte har detta problem eller om jag bara hade tur.

..och ett antal till vändor blev det fram och[…]

Nice, det där har jag tänkt att gö[…]

Du köpte B6 istället för B4. Det e[…]

Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir det[…]