Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bargis
I vintras blev jag ägare till en 850 (140hk) -95.
Har märkt att den bolmar en del efter att den stått på tomgång ett tag. Så jag var väl inte direkt förvånad över att oljenivån stod på minimum när jag kollade oljan.
Hittade ett kvitto i bilen från biltema där förra ägaren köpt mineralolja, antar att det är mineralolja i motorn nu.
Ska jag fortsätta med mineral olja eller ska jag köra på helsyntet. Har en dunk på 20l helsyntet hemma.
Bilen har gått över 30.000 mil.
Vore tacksam för svar!
/John
av rid54
Om motorn drar olja, och om du inte tänkte fixa det, så föreslår jag billigaste lämpliga olja.
av Stridsvagnsteknikern
Den ska egentligen ha delsyntet men min fick helsyntet 5W 50 från Biltema efter renoveringen av turbon. Jag kan nästan garantera att turbolagringen är glapp och att det är där den drar in oljan i motorn. Bolmar gör dom då och kladdar ner laddluftkylare mm invändigt och det enda vettiga är att renovera turbon med friska lager. Lagren får man svarva själv för ingen vill sälja dom lösa.
av *pettson*
Hade det inte varit för att bilen förmodligen är en 10V bensinmotor utan turbo så vore det alltid en väg in för oljan.
Men jag vill nog tillstå att i första hand är ventiltätningarna slut och i andra är loppen likaså slut.
För all del ihopbeckade oljeskrapringar är inte någon ovanlighet heller.
Vevhusventilationen gör jag ett antagande om att den fungerar.

Precis som sagts så handlar det om del eller havlsyntet. Men ska du ändå ha den som oljebrännare så kan du kasta i vadsomhelst.
Kom ihåg att oljan sabbar katalysator och lambdasond.
av bmwslangen
Antar att oljetyper har diskuterats till evigheten och tillbaka även i detta forum, men även här gäller att man generellt häller i den typ av olja som uppfyller specifikationerna - sen om det är mineral, delsyntet, syntet eller diskmedel spelar inte så stor roll.

I just detta fallet verkar det dock vara av sekundär betydelse då motorn troligtvis bränt olja en längre tid och kanske inte har så lång tid kvar. Men oavsett så kan man ha uppsikt över vad för typ av olja motorn vill ha och på så sätt är medveten om att man inte avviker alltför mycket från den specificerade oljetypen (behöver ju inte plåga motorn mer än nödvändigt). Men som nämnts tidigare i tråden så är det bästa att hitta en billig (blir då delsyntet eller mineral) olja som är lämplig för din motor (dvs inte den billigaste oljan utan den billigaste oljan som är lämplig för din motor).

Exempelvis för min 850 S5452S -96 uppgavs det att 0W/5W-40 vikt och ACEA A3 / API SG eller bättre fungerar fint. Nu är API SG så pass gammal att även dinosaurierna ansåg den var lite gammal specification. ACEA är ju en europeisk standard medans API är en amerikansk. ACEA A3 säger att det räcker med en "vanlig" olja dvs man ska inte använda något låg friktion/viskös olja för reducerad bränsleförbrukning (som tex A1 och A5 är).
Angående API så är det främst API L, M och N man ser numera.

Därför blev det Biltema 5W-40 olja (art.nr 36916) för min motor - den oljan uppfyller ACEA A3 / API SM specifikationerna och motorn mår mycket bra av denna olja - kostar bara ca 60 SEK liter. Med byte två gånger om året (våren och hösten) så vet jag att motorn får bland de bättre förutsättningarna för att hålla rent och snyggt i motorn.

@bargis : Av ren nyfikenhet, samt för din egen kunskapsbank - vad är det för specifikationer på den helsyntet som du har ståendes?
av bmwslangen
Den har
viskositet : 5W-40 (helt ok)
API : SM (helt ok)
ACEA = C3 (ska inte vara några problem)

C3 har ju minst 3.5 mPa.s i HSHT (high shear high temperature viscosity), dvs samma som A3 så inga problem där med att det skulle vara en lågfriktionsolja (som tex A1 eller C1 är - vissa typer av motorer klarar inte av dessa oljor och slitaget blir enormt på kort tid då det inte bildas en tillräcklig oljefilm för smörjning).

Så har du ingen direkt användning för den oljan så använd den till den där motorn istället.

EDIT : ACEA C<x> klassningen är oljor speciellt framtagna för att passa motorer med katalysatorer (trevägs) och partikelfilter. Dvs de har reducerat innnehållet av bland annat svavel och fosfor.

Så i ditt fall (där du bränner olja som katalysatorn inte mår så bra av) så är det nog fasiken bara en fördel med C3 då den har lite mindre SAPS och är alltså något skonsammare mot katalysatorer :-)
av Bengan75
Om man nu inte har jättelångt till Biltema så skulle jag föreslå helsyntet till de flesta bilar då det inte är dyrare där än mineralolja är på de flesta "vanliga" oljeställen.

Givetvis kan man få billigt även på andra ställen om man har kontakter. Men stå betala 5-700 spänn från macken/mekonomen osv för 4-5 liter helsyntet är ju vansinne då det finns för halva priset på Biltema (pratar om vanlig 5-40). Dock såg jag att de höjt rejält på liters-förpackningar sen jag köpte sist så 4 eller 10 liters förpackningar torde ju vara att föredra.

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Märks det även på effekten i motor[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]