Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mazak970
Har en S70 automat GLT -97. Kallstartar jag så är allt normalt, backar lite, kör fram nåra meter, allt normalt. Sen börjar det när jag kör framåt, först lät det som en elmotor med dåliga lager som gick i ca, 20 sekunder. Nu efter nåra veckor har ljudet försvunnit och hela elsystemet blinkar istället. Händer bara vid kallstart, ju kallare bil, desto längre håller det på. Men ej mer än 30-40 sekunder som värst.
Luftpumpen?
Används för att snabba på uppvärmningen av katalysatorn om jag fattat rätt.
Hur som så pumpar den in friskluft i avgaserna en stund i början.
Vet dock inte om du har en sådan på S70, bör sitta på vänstersidan längst fram bakom stötfångaren (under batteriet)
Dock borde den tända motorlampan (lambdalampan) om den krånglar.
Användarvisningsbild
av js1
Garanterat din luftpump som packat ihop. Det går att byta lagret i den om är lite händig. kolla här: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16&t=87242
Du måste även kolla upp reläet som styr den och backventilen som sitter på motorn baksida ovanför avgasgrenröret. Själva luftpumpen hittar du under batterihyllan.
Du kan börja med att prova att koppla ur luftpumpen. Du kommer få några varningslampor och felkoder, men om det där blinkadet du beskriver bör försvinna.
Försvinner blinkandet så är det garanterat luftpumpen, fortsätter symptomen trots att luftpumpen är urkopplad så är det något annat. Rätt enkel uteslutningsmetod :P
Vill inte låta som eller vara en besserwisser men jag har precis gott tre ronder med min bil angående avgasvärden och lambda värden
och en hel lista med konstiga värden och då frågade jag om luftpumpen kunde orsaka detta, svaret blev nej.

Verkstan sa att luftpumpens funktion är att dryga ut avgaserna vid kallstart detta för att hindra att lanbdasonden före katten ska skicka
fel signal i tron att det är fel på bränslestyrningen

hoppas ni inte tar illa upp då jag inte kom med något tips

Nice, det där har jag tänkt att gö[…]

Du köpte B6 istället för B4. Det e[…]

Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir det[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa f&o[…]