Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Malish
Det sitter ett Öppet sportluftfilter på min 855a som troligen börjar bli sunkigt.
Jag undrar om nån kan tipsa om något billigt filter jag kan använda tills jag hittar ett passande lock till min luftrenare ELLER tips på hur man rengör det.
vill inte lägga några stora pengar eftersom det bara ska vara tillfälligt, jag vill helst köra med original luftrenare egentligen men saknar som sagt locket till den.

att köpa något K&N filter eller dyrt rengöringsmedel och olja är alltså inget alternativ. dels för att jag inte har budget till det just nu och dels för att jag inte vill ha ett öppet filter egentligen.

Sedan har jag en mer "allmän" fråga och det är vad som troligast påverkat mina avgasvärden.
enl dagens besiktning med gränsvärdena inom parantes:
co: 0,2 (0,5)
co 2500: 0,2 (0,3)
HC: 070 (100)
Lambda: 1,01 (0,98 - 1,03)

Bilen gick alltså igenom besiktningen, men vill ändå få ner avgasvärdena.
Oljan är inte bytt på ca 1200 mil och vevhusvent kläggar lite (ska plocka bort flamfällan och rengöra vevhusvent)
Sitter som sagt ett Öppet luftfilter med okänd kvalitet, märke och skick (dålig på att bedömma hur skitigt det egentligen är)
Bilen har klagat på "Katalysatoreffektivitet låg" vilket kan ha att göra med att luftpumpen suttit löst, den är dock fastskruvad nu (bilen klagade även på luftflödet där)
Har även tätat ev läckor i avgassystemet (bla bytt en skarvhylsa och tätat ordentligt)
Oljan luktar lite bensin så det är väl dags att byta den (planerat), det är även mycket klet från vevhusvent i oljeröret men inget under oljelocket

i övrigt går bilen mycket bra och jag körde 27 mil mestadels motorväg häromveckan med en snittförbrukning på 0,79 vid normal körning så förbrukningen är inte hög.

Tändstift byttes samtidigt som oljan senast, rotor och fördelare verkar vara nya från tidigare ägare.
Bränslefilter vet jag inte när det är bytt.
Användarvisningsbild
av Nexus
biltema typ 99:-. Det filter duger till du får tag på ett lock.
Oljebyte kan få ner avgasvärdena lite. Hur långt har bilen rullat?

Trådens rubrik är vad man har gjort f&[…]

Byta drivaxel, till vilken?

Tjena, Jag har en 2,4 från 2001 som hemmap[…]

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]