Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndersVolvoFan
Fick ombesiktning i dag igen för min 850 GLE-96 (25 tusen mil) med följande värden:
CO: 0,0 BRA
CO2500: 1,4 FÖR HÖGT!!!
HC: 002 BRA
LAMBDA: 0,96 OK

Eftersom det var fjärde vändan och jag undan för undan bytt de delar jag haft felkod på: tankavluftningsventil, sekundärluftpump och lambdasond börjar jag nu bli frustrerad och ger mig INTE förrän jag fått biljäveln godkänd. Lutar åt att jag nu kommer byta katten, men det är inte ett roligt jobb utan lyft så jag gör det inte gärna i onödan. Har en vecka på mig innan körförbud...så alla tips är välkomna.
Användarvisningsbild
av darkien
igensatt luftfilter och dåliga tänddelar kan orsaka liknande oxå men katten lär nog inte va den mest effektiva efter 25x mil
av AndersVolvoFan
Skruvade loss tändstiften och kollade dem i kväll. De var i perfekt skick med däremot var de extremt löst dragna, nästintill lösa. Har aldrig sett något liknande.. Gissar att det kan påverka kompressionen och CO kanske? Vad tror ni?
av AndersVolvoFan
Jag lämnade in bilen på en bilverkstad som jag uppfattar som mycket kompetent. De konstaterade att kompressionen var dålig på alla cylindrar.
Lite konstigt tycker jag eftersom bilen går mycket bra och inte var CO2500 ett problem vid förra besiktningen. Kan kompressionen försämras så mycket och snabbt? Kan inte ha rullat mer än 500 mil sedan förra bes. Sista utvägen: Vad tror ni om att tanka 50% etanol och besiktiga?
Eller ska jag sälja bilen i delar?
Användarvisningsbild
av olindh
Lambda 0,96 innebär att bränsleblandningen är något fet vilket inte är bra för katalysatorn. Köp dig en ny originalsond så hamnar lambdavärdet på 1,00. Sen får du antagligen köpa dig en ny katalysator också.
av bmwslangen
olindh skrev:Lambda 0,96 innebär att bränsleblandningen är något fet vilket inte är bra för katalysatorn. Köp dig en ny originalsond så hamnar lambdavärdet på 1,00. Sen får du antagligen köpa dig en ny katalysator också.
Hur kan du med 100% säkerhet veta att det är lambdasonden som är felaktig? Sensorn är ju bara en sensor som ger uppgifter om syrehalten i avgaser. Det är ju ECU'n som kontrollerar förbränningen och försöker hela tiden röra sig runt stökiometrisk förbränning med hjälp av feedback från lambdasensorn.

En motor går aldrig med lambda=1 (dvs stökiometrisk förbränning) konstant, den svänger hela tiden från fet-snål-fet-snål-fet-snål-... förbränning hela tiden (med en frekvens på mellan 1-2 Hz) för att katalysatorn kräver detta. För att kunna bryta ned de olika gaserna måste katalysatorn få avgaser från både fet och snål förbränning.

För att få en lite bättre bild på vad stydatorn hittar på så koppla in dig på OBD-II och studera grafen för upstream lambdasensor, short-term och long-term fuel trim parametrarna. Om jag minns rätt finns det en downstream lambdasensor också, vilket ju är intressant att se vad den rapporterar.
av bmwslangen
Ett förtydligande så inga missförstånd uppstår - vid besiktningen så mäts inte lambda fram direkt. Det beräknas fram genom att mäta olika andra gaser och plugga in i en formel. Om man använder Spindt, Brettschneider eller annan formel låt jag vara osagt.
av bmwslangen
AndersVolvoFan skrev:Jag lämnade in bilen på en bilverkstad som jag uppfattar som mycket kompetent. De konstaterade att kompressionen var dålig på alla cylindrar.
Lite konstigt tycker jag eftersom bilen går mycket bra och inte var CO2500 ett problem vid förra besiktningen. Kan kompressionen försämras så mycket och snabbt? Kan inte ha rullat mer än 500 mil sedan förra bes. Sista utvägen: Vad tror ni om att tanka 50% etanol och besiktiga?
Eller ska jag sälja bilen i delar?
@AndersVolvoFan : Av ren nyfikenhet, vad var kompressionstrycket (både dry- och wet-värden) för respektive cylinder?

IMG_1765.jpeg IMG_1779.jpeg IMG_1766.jpeg I[…]

Har du bytt givare eller kalibrera gamla?

Powershiften är felkonstruerad på alla […]

V60 - funktionsfel: strålkastare

Kan svara mej själv nu.. Jag var på Vol[…]