Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av torbjörnsvolvo
Hejsan
Jag vore tacksam om jag kunde få lite tips med hur jag får dit den nya handbromsspaken på min volvo. Den gamla handbromsspaken gick av och resten av delarna har jag lyckats plocka bort. Det är själva bladet med kuggar på som jag inte lyckas få in i handbromsspaken när jag ska sätta tillbaka allt. Hur jag än försöker lyckas jag inte. Vore tacksam om ni har något knep annars blir det till att åka till verkstaden, vilket känns tråkigt och dyrt! Det är volvo orginaldelar jag har köpt så det är inte fel på passformen.
Tack på förhand!
av torbjörnsvolvo
Tänkte berätta hur det gick med handbromsspaken. Jag åkte till rejmes. Efter lite diskussion kapades det bakre stoppet på handbromsspaken. På så sätt kunde jag lyfta spaken den sista biten som krävdes för att få den över bladet med kuggar. Handbromsvajrarna kommer ändå stoppa spaken från att gå för långt bak. Detta skulle annars kunna leda till att bladet hoppade ur från handbromsspaken.
av *pettson*
torbjörnsvolvo skrev:Tänkte berätta hur det gick med handbromsspaken. Jag åkte till rejmes. Efter lite diskussion kapades det bakre stoppet på handbromsspaken. På så sätt kunde jag lyfta spaken den sista biten som krävdes för att få den över bladet med kuggar. Handbromsvajrarna kommer ändå stoppa spaken från att gå för långt bak. Detta skulle annars kunna leda till att bladet hoppade ur från handbromsspaken.
Så du skulle ta en genväg vid demonteringen och blev rådd att ta en genväg vid monteringen?
Det var ju ganska fackmannamässigt..
Användarvisningsbild
av Lucif3r
torbjörnsvolvo skrev:Handbromsvajrarna kommer ändå stoppa spaken från att gå för långt bak.

... Tills den dagen då handbromsen blir för sliten och wiren för slak, alt. går av... Låter fruktansvärt oproffesionellt i mina öron... :???:
av torbjörnsvolvo
Aj då skräm inte upp mig nu. Det var ingen av mekarna som hade bytt en handbromsspak tidigare på en V70 från 1998. Fick tipset an en kompis att först stoppa in bladet med kuggar i spaken sedan trycka ned handbromsspaken till botten. Därefter trycka in knappen på spaken och då skulle man kunna trycka in blade på plats i karissen. Grejen är att jag försökte med det men det fattades 2 mm för att få den på plats.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ärligt talat är jag mer intresserad över hur man drar av en handbromsspak från första början.
Jag är inte förvånad att ingen på volvo hade bytt en tidigare, det är liksom inget man egentligen gör, efter som mer eller mindre ingen drar av den :lol:
Wirar kan man ju dra av stup i kvarten(spec, på en RWD :P) men spaken? Då är det nog dags att lära sig hur handbromsen fugnerar egentligen :wink:
av torbjörnsvolvo
Skrattar jag förstår att ni undrar. Det var en armstark sjuksköterska som ägt bilen fram till för ett år sedan. Förklaringen är att hon dragit spaken snett mot sig vilket lett till utmattningsbrott vid svetsfogen för spaken. 2 gånger har den varit inne på service där givaren för handbromsspaken bytts. Felet med att handbromslampan lyst har ju dock orsakats av lite sned spak och inte fel på givaren. Själv är jag helt nybörjare på att meka och har inte insett sambandet eftersom jag inte heller är särskilt armstark! Känner dock till ytterligare en person som detta hänt för med samma bilmodell.
Användarvisningsbild
av taxi
:oops:
Här också! Inte drar jag spaken särskilt rakt när jag böjer in mig genom rutan för att dra åt när bilen står i garaget.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Förstår inte ens hur man inte kan dra den rakt :D Den sitter ju i ett spår och 'går' bara dra rakt. Enda jag kan tänka mig är om era handbromsar är så tröga att ni måste ta i för att dra i spaken.
Min(a) handbroms(ar) har alltid varit så lätt(a) att man kan dra i dom med ett finger "som det ska vara".

Hade jag haft ditt körmönster och ä[…]

Det där borde ju vara ett lämpligt repob[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa f&[…]

Trådens rubrik är vad man har gjort f&[…]