Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BLACKBURN96
TJA !
Har en volvo v70 från 1998 som går riktigt slöt , motorn är en 2.0L 10 V , alltså ingen bugatti från början men den är mer slö än vad den borde vara enligt mig ! :???: den går inte orent och har inga misständningar

Har mekgrunder i ryggen men att felsöka har aldrig varit min starka sida så jag skulle vara tacksam för tips så kan jag kolla upp det :)

lite info om det skulle hjälpa
: 32K mil
: kamrem bytt vid 28K
: hyffsat nytt avgassystem
: nya tändstift
av ferdinand64
Hej, har haft en s70 samma årsmodell med den motorn de är tyvärr väldigt slöa kolla upp tänddelar o luftfilter o se så det är fräscht så det inte är något sådant som gör det värre!
av BLACKBURN96
redan kollat upp tänddelar och stift o filter e bytt , har en kompis som hade en S70 med den motorn och den var helt okej pigg faktiskt , motorstyrka och sån e det inget fel på , kan backa uppför med knappt nån gas
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Tyvärr är det ju så att t om en cykel är piggare än dom där skitmotorerna. Dom är ett hån mot hela vitblocks-familjen. Och inte är dom bensinsnåla heller.....

Det du kan göra är att läsa ut felkoder, och se om det gnälls över något. På den där modellen som kör fenix(tror jag?) kan du bygga en egen blink-diod. Finns guider på forumet.
Kolla även över tänddelar, även om du inte märkt någon misständning. Sen som Nexus sa, kolla över avgassystemet inkl. katten så att det är bra flöde. Kolla över luftfilter, gör rent spjället och ev. smörj det lite så det glider lätt och fint. Ja, en allmän stor-service helt enkelt.

Utöver det är det bara att gilla läget och bli deprimerad varje gång man försöker göra en omkörning :lol:
Jag brukar inte vara den som rekommenderar ett bilbyte, men när det gäller just den här modellen så... Byt till en riktigt vitblockare istället :lol:

Ok, vad jag kommer föreslå nu är inte direkt lagligt men...
Det du faktiskt skulle kunna göra är att helt enkelt byta motor till en 140hk istället. Då kommer du få en betydligt trevligare bil med gott om kraft just där det behövs.
Motorerna ser likadana ut utseendemässigt, använder samma styrsystem(mig veterligen) och motornumret sitter så pass dumt till att ingen bes. gubbe normalt sett kikar på det. Men det är en risk så klart, åker du dit får du föreläggande om reg. bes., vilket kan vara omständigt att komma igenom med en -98a. Visst kan man göra det krångligt för sig och använda samma block som sitter i just nu, men utan att veta skicket på det kanske det inte är det bästa alternativet.
av BLACKBURN96
får väl göra en stor service då , den drar runt litern , sälja är väl igen större ide för man får ingenting för bilar . den tar ju sig iaf framåt och komforten är svårslagen , den är faktiskt riktigt fin , 99% rostfri och under är den ovanligt fin , men vad får man för bilen om man skulle sälja den tror ni ?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det jag menade med byta bil var givetvis att byta till en likadan V70 men med en bättre motor :)

Men om den är fin och du trivs med den i övrigt, så kanske det vore idé att fundera över ett motorbyte - det är faktiskt vad jag skulle ha gjort, trots att jag är väldigt anti mot att "fuska" sig genom bes. Men den där 120hk motorn är verkligen inte ett dugg kul :|

Att värdera en bil över nätet utan att se den är relativt omöjligt. Kika på blocket vad andra begär för sina exemplar.
Spolning av automatlåda

Kan det verkligen stämma? Vi har bytt olja[…]

Polestar 4 TPMS vinterdäck

Hej, Någon som vet om Polestar 4 har indir[…]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&[…]

Bytt egr ventil,mm

Hej. Jag har en V60 d3 2014 som gått 26k, un[…]