Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av olgaus1993
Hej!

Har googlat och sökt på forumet men hittade inget, så skriver här.

Min farfar har skrotat sin s80 -99 och jag fick ta framstolarna på den. Den har så förbaskat sköna säten och passar verkligen mig, så tänkte går att få ditt S80 framstolar på en 850?
Användarvisningsbild
av taxi
Mer än improvisering om TS har krockkudde och därmed bältessträckare? Om han dessutom har sidokrockkuddar lär det gå ännu sämre. För inte har väl S80 samma SRS som 850?
Rätta mig gärna som vanligt :D
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Bältessträckaren ska inte påverkas, den sitter ju i B stolpen. Sidokudden därimot... ja, den är nog bara att glömma. Fast och andra sidan är den mekanisk, så den kommer ju inte ställa till något problem med det övriga srs-systemet.
-92or är dock lite si och så. -92 var ju den första årsmodell (inkl. 7/900-serien -92) med SIPS. Men den SIPS'en var bara i form av förstärka dörrar(stor fet balk), så jag är lite osäker på om det är någon kudde på 850 -92...

Och nej, S80 har långt ifrån samma SRS som en gammal 850 :wink:
Hade det varit en S/V70 99-00, och en S80 från 99~00 så kanske det hade varit samma, men det har jag ingen koll på. Möjligt att även dom S80ina har annat system, med tanke på att det är en helt ny bil inkl. bottenplatta, medans s/v70 är i det stora hela samma sedan -92.
Användarvisningsbild
av olgaus1993
Har ingen airbag alls i min 850. Plus så tror jag inte de sitter några airbags på stolarna från s80.
Användarvisningsbild
av Perc
Minns inte på rak arm om S80 har airbag i stolarna eller i karossen.

Kalla mig gubbe, men jag skulle tänka efter flera gånger innan jag börjar flytta över stolar och uppfinna eget stolsunderrede. Tänk på att stolen är en del av bilens krockskydd. Den ska skydda föraren vid t.ex. påkörning bakifrån.
Användarvisningsbild
av darkien
Perc skrev:Minns inte på rak arm om S80 har airbag i stolarna eller i karossen.

Kalla mig gubbe, men jag skulle tänka efter flera gånger innan jag börjar flytta över stolar och uppfinna eget stolsunderrede. Tänk på att stolen är en del av bilens krockskydd. Den ska skydda föraren vid t.ex. påkörning bakifrån.

du menar med andra ord alla rallybilar banbilar etc e livsfarliga :lol: för varenda rallystol iprincip kräver specialbyggda/egenbyggda stolsunderreden :wink:

skämt åsido kan man bara svetsa o använder huvvet vid val av material så kan man bygga in vilken stol man vill i en bil men man bör fundera två ggr om stolen tex har inbyggda airbags eller om man har sidoairbag så inte nya stolen inkräktar på detta

Det är den gamla som jag försöker f[…]

..och ett antal till vändor blev det fram och[…]

Nice, det där har jag tänkt att gö[…]

Du köpte B6 istället för B4. Det e[…]