Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Äntligen färdig med att ligga under bilen ute i snövädret.... Julas momentnyckel var kass. 19 Nm var hårdare än mina hjulbultar enligt den. Jag fick dra på känn dvs nästan allt jag hade i armarna med dåligt svängrum och trångt med en 15 fastnyckel (dvs modell kort, men är ganska stark :D ). Bulten vid kulleden tog jag i lite mindre. Är riktigt moment viktigt när man monterar länkarm?

Haynes specifiserar 18Nm + 120 grader vid kulleden och 65Nm + 120 grader till fästet i ramen. Möjligen drog jag kulledsbulten för hårt. Vad kan hända då bulten höll vid montering?
Tackar! 18 NM + 1/3 varv är inte det väldigt löst till kulleden? Kändes som den satt hårdare vid demontering. Förväntar mig inte toppkvalitet av en. momentnyckel för 300 kr men førsta gången borde den fungera. Handhavande fel? Vrida til riktig moment på riktig skala, låsa inställningen med bottenskruven. Vad kan gå fel? Försöker med en. Fungerande momentnyckel.
18nm...Jadu, svårt att beskriva hur mycket det är.
Skruvar till elapparater (t ex xbox, ps3, dvd, tv) brukar sitta med ungefär 6-8nm. En vanlig svenson skruvar i regel åt sådana skruvar med ungefär 4-5nm innan dom tycker dom sitter hårt.
Vid 2nm brukar man kunna skruva ur dom för hand utan större ansträngningar, men det beror dock väldigt mycket på storleken på skruvhuvudet. En M10 t ex kan man skruva ur för hand med betydligt högre moment än en liten elektronikskruv på 1mm.

Som sagt är det väldigt svårt att beskriva... Det är något man helt enkelt får lära sig. Meeeen det är där momentnycklar kommer in, oavsett hur mycket känsla man har så får man aldrig den exaktheten en ordentlig momentnyckel ger.

ps. kanske blev att låta som om jag var någon expert på att dra saker utan moment, men så är det inte.
När det gäller elektronik(max 10nm) så har jag en rätt bra känsla för vad som är vad, men högre än så är mer gissningar än känsla :P
har man skruvat ett antal år så får man momentet i händerna ,vid motorarbeten så är momentnyckeln motiverad.,Tror inte att du dragit varken för hårt eller löst när du bytte länkarmarna,är ju ingen månraket skruvande precis.
Byta drivaxel, till vilken?

Tjena, Jag har en 2,4 från 2001 som hemmap[…]

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]

Det är den gamla som jag försöker f[…]