Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av npedersen
Tjena!

Har ett väldigt skumt problem på min V70 GLT 28000mil.

När jag fyller kylarvätska till max strecket på expansionskärlet och sedan startar bilen och åker några mil så upptäcker jag när jag lyfter på huven att det trycks ut genom locket. Som om det vore övertryck eller stop i systemet. Öppnar jag locket på expansionskärlet så pyser det och ser ut som att de skummar litegrann. men vattnet är inte missfärgat o skummet är vitt.

Det luktar inte avgaser ur expansionskärlet och det ryker inte därifrån heller.

När det överfyllda runnit ut så fyller jag på med nytt mellan Min o Max strecket, kör sedan samma sträcka och upptäcker då att nivån har sjunkit. Jag har värme i bilen, tempen går upp o ligger i mitten hela tiden. Bilen går inte alls ojämt men ryker litegrann när den är varm.

Bilen är inte svårstartad och håller jämn tomgång. Oljan ser bra ut. Inget tecken på vatten i oljan när ja kollar på både stickan och påfyllningslocket. Termostaten har jag kollat den öppnar sig vid 90 grader. Vad jag har märkt så läcker den inte vatten under bilen. Det luktar inte avgaser ur expansionskärlet och det ryker inte därifrån heller.

Så min fråga till er, är det topplockspackningen som gått? eller är påväg att gå? eller vad är det för fel? Tacksam för svar hoppas på att någon kan hjälpa mig.
Senast redigerad av 2 npedersen, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Kylsystemet jobbar med övertryck, så givetvis kommer det pysa om du öppnar locket med varm motor, alt. rinna över och börja koka. Man ska INTE öppna locket när motorn är varm, det är som att be om att få brännskador.
Man ska inte fylla på till max med kall motor, eftersom nivån "ökar" under tryck.

Det enda fel jag kan få fram ur ditt inlägg är användarfel.
av roh66
Hej npedersen!

Vad jag vet så kan du fylla på upp till max märket.(kall motor)
Det kan vara övertrycksventilen i påfyllningslocket som är trasig.

Mvh.R.
Användarvisningsbild
av taxi
Jag är rätt säker på att man endast ska bry sig om nivån med just kall motor, och då kan man fylla på till max. Om den hamnar över max med varm motor så gör det ingenting.
av npedersen
Jag gjorde rent rutorna invändigt för ca 1 vecka sedan. Dom var skitna o såg ut som fett speciellt vindrutan. Nu har det kommit tillbaka igen. Kan det ha något med mitt problem att göra ? Och vad kan det isåfall vara?

Mvh Niklas
av roh66
Hej npedersen!

Har du kollat påfyllningslocket?
Om du har provat med ett fungerande lock och problemet kvarstår
då får du nog åka till verkstan.
Ang. vindrutan så kan värmepaketet läcka kylvätska. Eventuellt röransl. v.paket.
Det bör vara blött under golvmattan och immiga vindrutor.
En annan teori är att när det kokar över så sugs ångan inn i ventilationen då inntaget sitter på
samma sida som expansionskärlet. Lite långsökt men..
Pollenfiltret bör visa spår av att det kanske är så.

Mvh.R.

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&[…]

Ström och genomföring verkar inte s&arin[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Var ut och körde ca 5 mil, men det är no[…]

Finns väl på skroten och nya på v[…]