Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Redlös
Du har ju definitivt haft fel lambdasond monterad. Ett tips: Köp en universal titanium-sond på Biltema, det gjorde jag till min V70 med samma system. Har funkat klockrent i ganska många mil nu. Den kostade strax under 700 pengar, och du skarvar på den på ditt originalkablage. Det borde lösa ditt problem!
av riksby
jo,så kan det nog vara,men varför finns det två olika,en lambda med en kontakt,o en med två,o varför ska jag köpa en från biltema o hålla på att skarva?kan ju köpa en(riktig på skroten) här i blekinge för en 5-hundring??? ?:-/
av Redlös
Jo, visst kan du köpa en "riktig" på skroten.. Men lägg till 200 spänn och du får en ny sond som du vet funkar i 15000 mil. Skarvhylsor med lim i medföljer sonden, så skarven är inget att oroa sig för. Varför det finns olika kontakter kan jag inte svara på, jag har bara en på min, med fyra trådar i.
av Redlös
Om man VET att lambdasonden är trasig så finns ingen anledning att köpa en begagnad!! En lambdasond bör bytas med ett bestämt intervall, t.ex. Bosch rekommenderar 16000 mil. Oftast klarar en sond det dubbla och man byter ju inte förrän den strular eller hur? Hur fräsch och exakt tror du själv att en begagnad från skroten är?
av riksby
jaha,då var det (nog) löst,även om jag får felkod 113 o 521,så går den hyfsat bra,den arbetar igenom hela registret iaf,så en månads letande,var en felaktig lambdasond ditsatt på verkstad :twisted: herregud,tack alla,hoppas på den nya sonden,o klarad besiktning :D
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Ja tänk vad omständigt det kan vara ibland :???: Håller tummarna att det fungerar bra i framtiden :P

/Kalle
av riksby
jag ska bara meddela,att,jag kommer att återkomma,men med mindre problem,såsom,varför funkar inte instrumentbelysningen även om säkring är hel,farthållare som funkar ibland,(kollat kablage)ok,osv,men det tar vi SENARE........
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)