Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Claes74
CarMan skrev: den stora skillnaden som jag ser är att kunder går att prata med o göra sig förstådd här verkar man inte vilja förstå...
Ett mynt har ju två sidor och det verkar som om de flesta tycker det samma som dig, bra dock att du informerar om pumpen och då också meddelar att det inte finns garantier, det var ju lite det diskussionen har handlat om.

Iaf från min sida.

Claes
av *pettson*
Faktum är att det är väl aldrig en DISKUSSION med en kund..
Antingen frågar kunden hur tycker DU..
Eller så REKOMMENDERAR DU...
Eller så vet kunden rakt av vad han/ hon söker.

I INGET av dessa fallen vågar jag påstå att du berättar hur garantierna ser ut om nåt skulle hända.
Eller hur?
Merförsäljning var vi inne på förut. Du tyckte det var merförsäljning att sälja med en pump varannan gång (24000 intervall).
Men du tvekar inte om att sälja på kunden mera och dyrare verkstadstid? Alltså merjobbstid.
Att i bästa fall få göra två kamremsbyten istället för ett? I värsta fall ett haveri.
Att få betala ett pumpbyte separat, vilket är dyrare än att göra det ihop med rembytet osv..
Så vad är egentligen meningen med inställningen?
Användarvisningsbild
av CarMan
Claes74 skrev:
CarMan skrev: den stora skillnaden som jag ser är att kunder går att prata med o göra sig förstådd här verkar man inte vilja förstå...
Ett mynt har ju två sidor och det verkar som om de flesta tycker det samma som dig, bra dock att du informerar om pumpen och då också meddelar att det inte finns garantier, det var ju lite det diskussionen har handlat om.

Iaf från min sida.

Claes
Jag är av den uppfattningen att frågan var om han behövde byta vatten pump & eventuelt nått mer o där är svaret att man inte behöver byta på denna motor.
Användarvisningsbild
av CarMan
*pettson* skrev:Faktum är att det är väl aldrig en DISKUSSION med en kund..
Antingen frågar kunden hur tycker DU..
Eller så REKOMMENDERAR DU...
Eller så vet kunden rakt av vad han/ hon söker.

I INGET av dessa fallen vågar jag påstå att du berättar hur garantierna ser ut om nåt skulle hända.
Eller hur?
Merförsäljning var vi inne på förut. Du tyckte det var merförsäljning att sälja med en pump varannan gång (24000 intervall).
Men du tvekar inte om att sälja på kunden mera och dyrare verkstadstid? Alltså merjobbstid.
Att i bästa fall få göra två kamremsbyten istället för ett? I värsta fall ett haveri.
Att få betala ett pumpbyte separat, vilket är dyrare än att göra det ihop med rembytet osv..
Så vad är egentligen meningen med inställningen?

ska vi prata om det mest ekonomiska för verkstan så är det att byta vatten pump & rullar på alla bilar!
att byta en extra kamrem vid et eventuellt haversi på vatten pumpen sker ju bara en gång var 10:e år så det är ju inte nån bra affärside.
& när det gäller mottorras så händer det kanska bara var 20 år så inte heller den affärsiden är så specielt bra.

man stjata på du du komer säker på nått annat bra...

om vi ska ha nått att jämföra med så byts det gissnings vis 100 såna här kamremar / år
Användarvisningsbild
av Nexus
CarMan skrev:bara för att röra om i gryta lite så ni har lite o skriva om...
en utav de små sieslarna man kan köpa till V50 har 24000 mils intervall på kamremen.
skulle ni byta vatenpump & rullar på halva intervallen, bara för att förebygga ett ras?

på de tidiga 850 tror jag det är 7500 mils bytes intervall byter ni på varje kamrems byte där med?
snart låses hela tråden om man skapar inlägg bara för reta upp stämningen. Att du och pettson har skilda åsikter vet nog alla vid detta laget.
Ingen kommer vinna utan det resulterar bara i att tråden låses förr eller senare.
av Tompa R
Vid vilka intervaller ska kamremen bytas på en V70 GLT från 97? Min är bytt vid 18500mil, och nu har den gått 20000.
Användarvisningsbild
av CarMan
Tompa R skrev:Vid vilka intervaller ska kamremen bytas på en V70 GLT från 97? Min är bytt vid 18500mil, och nu har den gått 20000.
svårt att hålla allt i huvet, men är tämligen säker på att det är 12000 mil eller 8 år, det som först infaller. (du har ju bara åkt 1500 mil)
Användarvisningsbild
av Claes74
CarMan skrev:
Tompa R skrev:Vid vilka intervaller ska kamremen bytas på en V70 GLT från 97? Min är bytt vid 18500mil, och nu har den gått 20000.
svårt att hålla allt i huvet, men är tämligen säker på att det är 12000 mil eller 8 år, det som först infaller. (du har ju bara åkt 1500 mil)

12500 eller 8 år har jag på min 98:a, kan det stämma kanske?
av Tompa R
men varför är min bytt vid 18500 mil? har inga papper på det, någon har bara skrivit på motorkåpan men en penna att den är bytt sommaren 2007. bilen i frågan är en v70 -97
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Är du helt 100 på detta? Jag slutade m[…]

Olika typer av växellådor

H har lite andra utväxlingar på ettan, […]

nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]