Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja, det var ju rätt saftigt.... Personligen hade jag faktiskt plockat spridare från någon skrot. Brukar inte kosta många kronor på en självplock, och brukar inte vara speciellt dyra även om man köper "över disk" eller via bildelsbasen/liknande. Privata annonser brukar inte heller kosta så mycket, men troligen mer än 330kr.

Nåja, nu får du ju iaf ny plast som förhoppningsvis håller bilen ut :) Och så hoppas vi givetvis på att det är det som är problemet :)
Lucif3r skrev:Ja, det var ju rätt saftigt.... Personligen hade jag faktiskt plockat spridare från någon skrot. Brukar inte kosta många kronor på en självplock, och brukar inte vara speciellt dyra även om man köper "över disk" eller via bildelsbasen/liknande. Privata annonser brukar inte heller kosta så mycket, men troligen mer än 330kr.

Nåja, nu får du ju iaf ny plast som förhoppningsvis håller bilen ut :) Och så hoppas vi givetvis på att det är det som är problemet :)
Jo, tänkte på det också men då är antagligen hattarna torra även på dem. Jag hade kunnat köpa 5st renoverade spridare på ebay för 800kr. Men förhoppningsvis blir slutresultatet detsamma för dessa 330 kronorna 8)
Hej igen!
Har fått grejerna och satt ihop det. Fick på hattarna genom att lägga dom i varmvatten en stund först.

Drog av ena bultjäveln som håller rampen till spridarna på plats. Fick dålig sömn över natten, men borrade med en 2,5mm metallborr i bulten och knackade in en torx, sen gick det att skruva ut den och så dit med en ny :D

Har inte hunnit köra så mycket att några felkoder dykt upp än och jag vet inte om det blivit någon skillnad i förbrukning, MEN samma skit med tomgången då bilen är varm kvarstår. Och vet ni vad jag då upptäckte denna varma sommardag? Med AC på är tomgången jämn och stabil.

:?:
Idéer?
Ska köra med AC hela dagen imorgon och se.... men jag fattar inget nu
Med Ac igång så begär motorstyrdonet gaspådrag dvs den vill att motorn ska få lite mer fart och kraft för att orka med att driva runt Ac-kompressorn.
Men det var konstig att tomgången blir stabil det brukar märkas ännu mer på motorn att den inte mår bra när Ac-kompressorn är igång, för att den då skäl en del kraft från motorn.
DayDreamer skrev:Med Ac igång så begär motorstyrdonet gaspådrag dvs den vill att motorn ska få lite mer fart och kraft för att orka med att driva runt Ac-kompressorn.
Men det var konstig att tomgången blir stabil det brukar märkas ännu mer på motorn att den inte mår bra när Ac-kompressorn är igång, för att den då skäl en del kraft från motorn.
Jag förstår och det låter logiskt. Men min tomgång går alltså ner till rätt varvtal och ställer sig där då AC'n är igång.
Har inte testat nog mycket för att säga att det alltid är så. Ska köra och kolla imorgon.

Jag vet inte alls hur AC-systemet är uppbyggt, men kan det tänkas att den "tar över" luftflödet på något vis via andra slangar? Och att det finns ett luftläckage som då inte märks när AC'n är igång? (Gissar hejvilt, kanske måste förklara mina tankar bättre)
Hittat luftläckage!
På vänster sida (från föraren sett) precis under motorfästet och bussningen sitter en ventilnippel (?) med ett gummi på. Detta gummi var helt verkningslöst - hål rätt igenom. Jag har tejpat med vulkband tillfälligt och fått tillbaka en jävla massa hästkrafter :D

Ska på Volvo imorgon och köpa nytt gummi till den.
Kan ju vara något mer läckage också, men har nollat felkoderna och provar vara ute och köra igen. Tack för att ni printat in i mitt huvud att det antagligen rör sig om tjuvluft :D
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 16

Jag hade separat SIM-kort första åren i[…]

gummilist

Gjorde jobbet idag, det tog en stund med att f&ari[…]

3G släcks

https://www.youtube.com/watch?v=6IyTiA5pUWs Lite b[…]