Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Naikon
Tjena igen.

Tack för svaren. Det löser sig nog med hålet, annars tar jag väl bara en mindre skruv med mutter.

Ska precis nita fast den lilla vajerhållaren, och det är första gången jag kommer i kontakt med en popnit.
Stod där som en fåne och förstår inte riktigt hur jag ska använda den? Trodde bara att det skulle vara och hamra fast den, men så lätt verkar det ju inte vara. Måste man ha en popnitstång för att fästa niten?
av Naikon
Lucif3r skrev:Ja det måste man.
Ok, får se hur jag gör då. Känns jävligt ovärt att köpa en popnittång för 250 spänn och använda till en nit.

För övrigt så kan att försöka få in styrhylsan i axeltappen vara det jävligaste jag gjort i hela mitt liv. Får mig bara att vilja skrota hela bilen.
Har filat som bara den, rensat med diskmedel, plockat bort o-ringen på styrhylsan, hamrat hårt som bara den, men den VILL FAN INTE in.
av Kena
Hålet rent och rost bortfilat/skavt/slipat eller hur du nu väljer att rengöra. Sedan smörj med yes, obs YES diskmedel, lukt spelar ingen roll. På hylsan som ska slås fast sitter det , eller satt om du inte slagit bort den, en krage som jag tror en 14:åns fastnyckel går på, ärru me? Sedan tar du en tyngre hammare eller slägga av mindre modell, trycker dit hylsan, på med 14:åns nyckel och håll hylsan på plats med nyckeln och knacka på nyckeln några ggr(lite knepigt så det är bra om en polare håller i vajern - konan), voila! Kanske finns andra smartare sätt men så funkar det för mej. Och popnittång kan du väl låna av någon, men det nitar du fast sist av allt.
av Naikon
Kena skrev:Hålet rent och rost bortfilat/skavt/slipat eller hur du nu väljer att rengöra. Sedan smörj med yes, obs YES diskmedel, lukt spelar ingen roll. På hylsan som ska slås fast sitter det , eller satt om du inte slagit bort den, en krage som jag tror en 14:åns fastnyckel går på, ärru me? Sedan tar du en tyngre hammare eller slägga av mindre modell, trycker dit hylsan, på med 14:åns nyckel och håll hylsan på plats med nyckeln och knacka på nyckeln några ggr(lite knepigt så det är bra om en polare håller i vajern - konan), voila! Kanske finns andra smartare sätt men så funkar det för mej. Och popnittång kan du väl låna av någon, men det nitar du fast sist av allt.
Tack för svaret. Nu fick jag in in den. Är typ ett pyttelitet glapp på 0.5mm kvar, men det får vara. Är omöjligt att få in den mer. Förresten så var det en 17-nyckel :)
Lucif3r skrev:
Naikon skrev:Känns jävligt ovärt att köpa en popnittång för 250 spänn och använda till en nit.

Det är alltid bra att ha en :) Sen behöver man ju inte köpa någon dyr. Min kostade typ 150kr inkl. en hög popnitar.
Ok då, det kanske inte är en så dålig investering. Lär väl hitta någon billig på Biltema.

Jaja, nu är vi inne i denna trådens slutskede. Trodde jag.
Hela vajern är färdigdragen, det var förvånansvärt lätt att trä den genom insidan. Monterade bromsbackarna. Hakar på vajern på hävarmen. "Äntligen slut" tänker jag.

Men nähe då. Trodde att vajern ska gå silkeslent, men den fastnar fortfarande. När jag drar den upp den fullt inne i bilen, så går den väldigt trögt. Och när jag drar ner handbromsen igen så åker den inte tillbaka som den borde. Precis samma symptom som på förra vajern.
Jaha, har det varit något ANNAT fel än handbromsvajern hela tiden? Känns som att jag vill skjuta mig själv.

Nu vet jag ju att felet måste sitta nere vid navet någonstans. Skulle det kunna vara att delen som vajern fästs vid i expanderarmen (se den avlånga biten på del nmr 25: http://www.volvopartswebstore.com/image ... -65922.jpg), att den typ är trög och fastnar?

Ähh, jag vet inte. Är så himla trött på allt som har med handbroms att göra. Känns som att jag skulle kunna skriva en deckare om den här tråden: "Just när du tror att allting ska fungera, så inträffar det oväntade!"
av roh66
Hej och god kveld!

Vajerbytet var nödvendigt inget snack om det.
Art: 25 kan ha rostat ihop(vanligt).
Det borde du ha märkt det då du fästade vajer men
du kanske inte tänkte på det.
Kom ihåg montera ihop grejerna enligt "pettson's" beskrivning.
Det är viktigt att du är noga annars får du öppna igen.

Trägen vinner! :D :D

Mvh.R.
av Naikon
roh66 skrev:Hej och god kveld!

Vajerbytet var nödvendigt inget snack om det.
Art: 25 kan ha rostat ihop(vanligt).
Det borde du ha märkt det då du fästade vajer men
du kanske inte tänkte på det.
Kom ihåg montera ihop grejerna enligt "pettson's" beskrivning.
Det är viktigt att du är noga annars får du öppna igen.

Trägen vinner! :D :D

Mvh.R.

Okok, det är säkert jag som missat något. Får sätta mig ner imorgon och läsa igenom hela tråden igen.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

Tjena på er längesen sist. Jo jag m&ar[…]

Byta inre drivknut problem

Hur har det gått? Samtidigt nyfiken på[…]

Hej! Jag har en Volvo V70 2,4T, 2001, 365 000 km[…]

Tre år med Volvo V90 CC

Ovanstående livslängd på bromsbel[…]