Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av riksby
jaha,då har man bytt kamaxelgivare,inget hände givetvis,får felkod 113 likaförbannat,o bilen går likadant,däremot märker jag att om jag startar bilen o låter den gå på tomgång ca 3-4 min,så knäpper det ttill,varvet ökar på liksom,kör man då så går den fint,tills man stänger av,o kör igen,då går den illa igen,sen kan man stå på tomgång,samma fenomen uppträder,efter några min,släpper det,o bilen går bra igen,stannar man inte bilen så är jag övertygad att man kan köra så långt man vill utan att bilen börjar krångla,verkar vara ett tidsrelaterat problem,sen förstod jag inte riktigt Pettson,har jag rätt lambda eller inte,med tanke på min första bes,där jag hade 0.96,bytte kat,lambda,tempgivare,rotor,f-lock,stift,tomgmotor,osv,sen blev lambdan 1.26,på nästa bes,helskumt e va det e ?:-/
av *pettson*
Har ingen aning om ifall du har rätt lambda? Du ska ha en lambda med BLÅ kontakt om det är orginal eller pirat med kablage. En 4 pols för 5v system. Gör en slagning på laga eller bildelsbasen. Kika på en bild på orginal lambdor. Kika SPECIELLT på kabelfärgerna. Monterade du en med samma färger?
av riksby
den infon jag fick är följande,bilen ställdes av för att vxllådan pajade,det enda jag hittat i historiken är att en spridare är bytt ca ett halvår innan avställning :)
av riksby
en sak till,vet inte om det har någon betydelse,men iaf,färgen på trådarna till lambda sonden från bilen är grön-grön i den ena tvåpoliga kontakten,och grön-svart i den andra,i själva lambdasonden är det vit-vit i den ena kontakten,och grå-svart i den andra :-)-)
av *pettson*
Tja.. det är ju kalas. Du har ett 5v lambdasystem på bilen eftersom du har en bil med fenix styrsystem och har monterat en lambdasond för 1v bosh styrsystem. Kan tänka mej att systemet får lagom trevliga värden. :roll:
av riksby
hej pettson,baserar du det på FÄRGERNA PÅ KABLAGET,ELLER NÅT ANNAT,jag menar du skrev något om EN blå kontakt,men på min bil är det ju TVÅ kontakter,med två stift i den ena o två (honor i den andra,bara undrar ?:-/
av riksby
satte dit min gamla sond,tror jag,var o hämtade den på verkstan(lokal)den hade röd-vit i ena kontakten,gul-svart i den andra,provkörde,tyckte mej verka en skillnad,svårt i mörker på småvägar,hursomhelst så kollade jag koder när jag kom tillbaks,då hade jag 521 ty,lambdasondsvärmning,vad innebär detta?ska jag satsa på en ny sond iaf?
av riksby
flitig är jag,men nu j-vlar,sprayde alla kontakter.sen nollställde jag igen,o drog iväg på en runda,bilen gick bättre,men ändå inte ok,kom hem o kollade koderna igen,nu har mager blandning försvunnit,o koderna som finns nu är,212-lambdasondsignal,och521 som innan,summan av kardemumman måste ju va att byta lambdasond,fast en ny som ska va en som du(pettson)sa,hoppas ihjäl mej på detta :D
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)