Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Jo det måste ju vara enklare att sikta på närmaste skrot istället för att se om styrdonet har alla spänningar? Det absolut vanligaste felet på ABS är att man har glappkontakt i tändlåsets botten. Styrdonet får då inte 15spänning från låset och vips så lär man heller inte få nån fungerande ABS.. det ger inte nån kod.
Det näst vanligaste är överladdning i bilen. Styrdonet stänger då av sej, bilen fortsätter att fungera utan ABS. Bilens styrdon stänger nämligen av sej långt senare än ABS donet.
Det borde väl gå att mäta någonstans om det saknas spänning från tändlåset. För bilen startar ju och går. Så man borde kunna sno strömmen någon annanstans isåfall. Jag kan nämna om det är någon elsnille här. Bilen stod i vinter. ABS felet var redan i höstas. När bilen skulle börja användas gick inte kupefläkten, och det var inte fläkten utan strömmen dit. Ordnades men en brytare utanför. Tanken är att om det kan vara någon gemensam punkt för båda saker.
Mvh Samuel
Jag köpte givare på biltema när höger bak bråkade med mig.
Samma skit efter att jag hade bytt så jag fick plocka ur ABS-boxen. Bröt mig in i den och lödde om anslutningarna på kretskortet. Limma ihop skiten med silikon och sen tillbaka på bilen. Nu har jag kört ett par hundra mil utan ett gult sken i brädan och ABS-en funkar som den ska när jag nitar. :)
NiklasO skrev:
Racesam skrev:Har plockat ut Boxen. Öppnat locket. Men ska man löda om alla lödningar på kortet? Det är ju hur många som helst.
Mvh Samuel
Bara lödningarna som går till själva kontakten.

Utmärkt guide:
http://www.volvoforum.no/tips_triks/850-absmodul.htm

Det kallar jag för ett bra tips!
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 19
Volvo 945 STARTAR EJ

På dom sista modellerna är där et[…]