Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Hesse skrev:Hej!

Lamdalampan tändes efter jag hade gasat ur bilen fullt 3 ggr.
och som sagt kändes det inte som alla hp fanns där.
Jag tror turbon laddar för framhjulen började krafsa när det börja varva upp..???(Om man nu kan dra en sån slutsats)
Tack för att du svarar Pettson.

MVH Hesse
läs ur med en gång vad som inte bilen gillar... så får vi dra en slutsats när vi vet koden/koderna..
av martho
Min bil beter sig precis som i denna tråden. Jag har bytt LMM då den visade felkod P0102. Bilen gick då mycket dåligt och till slut så gick den inte ens att starta. Kopplade jag ur LMM så gick den helt ok.

Ny LMM (piratdel köpt på internet) och bilen dör vid första startförsöket men startar alltid på andra. Jämn tomgång men den svarar dåligt på gas om man duttar till gasen. Lamdalampan tänds efter lite olika körsträckor och felkoden är då P0171 "System Too Lean".

Vad var fel på din bil? Har försökt att kontrollera alla vakkumslangar genom att demontera i stort sett allt jag kommer åt men inte hittat någon trasig slang.

Börjar bli desperat!
av martho
Kontrollerade med en original lmm o bilen gick kanon. Fick en ny pirat lmm skickad till mig om det skulle vara fel på den men samma fel kvarstod. Slutsats: Den pirat lmm som jag köpte höll alltså inte måttet.
av *pettson*
martho skrev:Kontrollerade med en original lmm o bilen gick kanon. Fick en ny pirat lmm skickad till mig om det skulle vara fel på den men samma fel kvarstod. Slutsats: Den pirat lmm som jag köpte höll alltså inte måttet.
Med andra ord lista som inte stämmer så dom krängde en massmätare som inte hörde till din bil.. Nåt som tyvärr inte är helt ovanligt.. Men tydlligen försökte firman iallafall ge dej en ny om det nu skulle varit ett fel på massmätaren du köpt. Skicka dom en tacklapp samtidigt som du skickar tillbaka massmätaren och förklarar att den inte passar din årsmodell och motormodell, på så sätt har dom en chans att inte göra om felet och försöka rätta listan. :-)-)
Jag som försvarar *piratdelar* har hört av mej till Biltema t.ex. Dom säljer lambdasonder med färdig kontakt på. Det står att den passar 1992 och framåt. Men tyvärr så fanns inte den 4poliga kontakten 1992 alltså kan inte den passa. Man noterade det och skickade detta direkt till huvudkontoret och gjorde noteringar i datasystemet i linköping om detta. Tyvärr får oftast reservdelen skit för detta trots att delen är hel och fungerar.. Bara man just monterar det på rätt bil och årsmodell. :-)-)
av martho
Den jag fick hade exakt samma nummer inpräntad som originalet. Så jag har inte fått fel lmm. I mitt fall fungerade det inte perfekt. Otur med produktionen den leveransen?!

Bilen går ju helt ok ändå men man får hålla kvar tändningen i läge 2 innnan man vrider till startmotor läge när bilen skall startas. Då går den alltid igång. Vrider jag direkt till stratmotorläge så stannar den nästan alltid på första försöket.
Användarvisningsbild
av Phantom
martho skrev:Den jag fick hade exakt samma nummer inpräntad som originalet. Så jag har inte fått fel lmm. I mitt fall fungerade det inte perfekt. Otur med produktionen den leveransen?!

Bilen går ju helt ok ändå men man får hålla kvar tändningen i läge 2 innnan man vrider till startmotor läge när bilen skall startas. Då går den alltid igång. Vrider jag direkt till stratmotorläge så stannar den nästan alltid på första försöket.
Det har jag alltid fått göra...vrida nyckel till läge 2 tills bensinpumpen tystnat sen starta...och då fungerar det utmärkt om det inte är ngt annat fel. Även om det inte finns ngr andra bekymmer med bilen måste jag vänta tills bensinpumpen tystnat innan jag startar, annars dör bilen och kan vara lite kinkig.
av snowman
Ursäktar för att jag drar upp en gammal tråd men jag måste ändå berätta hur detta gick.

Motor Lampan tändes efter ca 6 månader, sen släcktes den och sen tändes den. Så höll den på och det var oftast på Vintrar den var släckt och på sommaren var den tänd.

Bilen började dock gå väldigt dåligt denna sommaren och ETS lampan tändes lite kort, vi körde in och fick felkoder på gasspjäll samt brott på främre lambdasond. Gasspjället bytade verkstaden för 7000 kr. När jag skulle köra 10 mil ner till den plats där jag skulle byta lambdasonden så gick det knappt att köra med bilen men tillslut kom jag ner. Jag bytade själv lamdbdan för 1500 kr, efter det gick den bra igen. Men det tog inte många mil förrens motorlampan tändes igen.

Koden jag fick var ECM-261A(precis som tidigare) och verkstaden sa att efter som främre lambdan är bytad så är det Luftmassemätaren från biltema som strular. De hade tydligen haft en hel del kunder som fått problem med Biltemas elktroniska produkter så som LMM:en och Lambdasonder.

Nu har jag beställt en orginal och ny Luftmassemätare från skruvat.se(min första beställning därifrån) för 1500 kr, Volvo skulle ha 2100 kr för samma sak.

Jag hoppas detta är slutet på problemen, reperationskostnaden har ju sprunget upp till 10 000 kr nu.

Bilen har ju gått ca 9200 mil så de e ju lite konstigt att delar som gasspjäll och liknande bara rasar och det är så klart tråkigt att Volvo har en regel på högst 10 år på bilen om de ska stå för reperationerna.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Falsklarm av insekt?

Fick "springa" ut till bilen igår […]

Är en svets diffad låda på den o […]

Låter ju nog som lagerljud och om det inte t[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Jag tror också att allt är precis som d[…]