- sön 14 maj 2017, 20:03
#1172823
Lååång tråd. Har inte läst hela nu, utan sporadiskt under längre tid, så ursäkta om detta redan kommit på tal....
Är du 110% säker på att du inte har en vakuumläcka någonstans?
I Vevhusventilationen tex, eller rent av bromsservon.
Absolut vanligaste felet, när systemet tycker att det är för magert, och lamdan reglerat max innom sitt tillåtna område.
Det skulle förklara att den tycker att den får för lite, (113) och ev också den lite diffusa felkoden ,(212) som faktiskt kan betyda en variant av samma sak.
"Felaktig signal" kan ju tolkas hursomhelst.
"Signal Saknas" kan koden också betyda, men då borde bilen gå som skrutt.
Du har ju bytt lamdan flera gånger, så den kan nog uteslutas om den är av rätt modell för bilen.
Tjuvluft är inte med i beräknade luftmängden, och kompenceras inte för av ECM.
Det är också endast MAP-sensor på Fenix, och Ingen LMM.
Det ger också mindre precis mätning.
MAP-sensorn skulle jag kunna misstänka också, eller slangen till den. Blås in i grenröret så det är fritt till den. (MAP sitter ovanpå kylaren)
För mycket luft mot bränsle är ju för magert....
Bränsletrycket kontrollerat?
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.