Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av monarped111
#1172597
Lampan tänds bara i statskörning.
Kod 212, lambdasond felaktig signal.
Ja kan köra 2 mil,5 mil utan att lanpan tänds.
Men så fort ja kommer in i stan elle samhället o kör,tänds lampan.
av monarped111
#1172779
har kollat koderna på nätet.
får mest upp felkod 212 uppvärmd syrgas givarsignal frånvarande eller felaktig.
men har även fått kod 113 nån gång,i samband med 212.
o kod 113 kortvarig bränsleblandning för svag.
har ju bytt lambda 3 ggr.
även mätt upp kablaget.
men kan de va så att de e nått glapp i kablaget , eller kan det vara styrboxen som ballat ur
av MickeM
#1172823
Lååång tråd. Har inte läst hela nu, utan sporadiskt under längre tid, så ursäkta om detta redan kommit på tal....

Är du 110% säker på att du inte har en vakuumläcka någonstans?
I Vevhusventilationen tex, eller rent av bromsservon.
Absolut vanligaste felet, när systemet tycker att det är för magert, och lamdan reglerat max innom sitt tillåtna område.

Det skulle förklara att den tycker att den får för lite, (113) och ev också den lite diffusa felkoden ,(212) som faktiskt kan betyda en variant av samma sak.
"Felaktig signal" kan ju tolkas hursomhelst.
"Signal Saknas" kan koden också betyda, men då borde bilen gå som skrutt.
Du har ju bytt lamdan flera gånger, så den kan nog uteslutas om den är av rätt modell för bilen.

Tjuvluft är inte med i beräknade luftmängden, och kompenceras inte för av ECM.
Det är också endast MAP-sensor på Fenix, och Ingen LMM.
Det ger också mindre precis mätning.
MAP-sensorn skulle jag kunna misstänka också, eller slangen till den. Blås in i grenröret så det är fritt till den. (MAP sitter ovanpå kylaren)

För mycket luft mot bränsle är ju för magert....
Bränsletrycket kontrollerat?
av MickeM
#1172867
Du har kollat vevhusventilationens slangar under grenröret?
Även om den fungerar som den ska? Inget övertryck!

Något så trivialt som läckande tanklock kan ge tjuvluft, då tanken sätts på undertryck när motorn går.
Har egen felkod på nyare, men Fenix är ett enklare system och "fattar" inte så mycket.

Du pluggade några slangar till detta utan framgång, men fick du med allt?
Stänger evap ventilen, eller är den konstant öppen?
Hur ser tankventilationen ut under bilen?
Spruckna slangar?
Försök att plugga hela tankventilationen tillfälligt i motorrummet för att utesluta.

Jag tror inte någon med Fenix har sekundär luftpump in i avgasgrenröret, men OM den finns, kan den ligga bakom.
Den släpper isf in luft felaktigt i avgaserna, och lurar sonden att den går magert.
Även en avgasläcka före sonden givetvis.

Lamdasond är ju en syresensor. För mycket syre i avgaserna (högt lamdavärde) = går för snålt.
av monarped111
#1172900
Sekundär vet ja inte.
Svårt med exakta uppgifter på -98an
De går ju två smala slangar från insuget te kanisterburken.
O dom två pluggade ja.
O då kan den ju inte dra tjyvluft även om tanklocket inte e tätt.
Ne inget tryck vid oljestickan elle nått.
Rev ju insug o oljefälla för 1,5 år sen.
Kanske skulle köpa en ny packning o riva insuget igen.
av MickeM
#1207635
Du har väl ingen sond efter kat på en med Fenix styrsystem?
Aldrig sett!

Besiktningen bryr sig f-ö inte i motorlampan på en före år 2001.
Är avgasvärderna ok, så slinger den igenom.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Cigg-uttag maxström?

Hej, Funderar på att skaffa en hyfsat krafti[…]

Som TS vill jag påpeka att jag inte frå[…]

Vet f*n inte hur det står till i huvudet p&a[…]

Ingen respons vid gaspådrag

Du har troligtvis ett gasspjäll av fabrikat M[…]