Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har skrivit upp lite om vart exakt kabel nr 2 går någonstans. Jag har lusläst detta och inser nu att det är inte så svårt ändå att sätta sig in. Så länge man ser en början så är det lätt att följa kabel efter kabel. Det fattas lite på bilden men jag har skrivit in det mest nödvändigaste.

Som vi vet så är det jordfel i kabel nr 2. Jordfelet befinner sig inom det blåa zoonen. Du måste zooma in för att se om det är svårt.
Om jag lossar all dörrkablage, monterar ner taklampan i mittkonsollen, monterar ner bagageluckelampan och make-upbelysningsspegeln så ska det vara ett jordfel inom den blåa zoonen. Men vart det kan vara ett jordfel har jag ingen aning.

Jag har även märkt att någon har gjort ett tappert försök att montera loss dörrinredningen fram på båda sidorna. Inget är söndert men inredningen fladdrar och är inte spänd och stabil. Lätt att åtgärda senare.

Men nu vet jag att det är inte så himla mycket kablar att kolla. Visst, dem är några meter men det är ca 5 stycken bara. Här är den nya uppdaterade bilen på elsystemet. Någon som vet vart 23/411 befinner sig inom kupéns väggar?

Bild
Hej

En enkel metod att testa vad som är fel är att göra följande:

Då det är kortis vid mätning från elcentralen, så bör det även vara kortis från andra änden där lampan sitter (kan man ju tycka ...)

Därför så är det bara att ta en multimeter och mäta motståndet mellan anslutningen i lampan och jord. Den lampa där det är kortis till jord i bägge anslutningarna bör ju då vara boven i dramat !

Har inte testat detta själv, men verkar vara en enkel och logisk lösning på problemet. Rätta mig gärna om jag har fel ...

// Andazon
Hej!

Felet är åtgärdat. Det var den röda kabeln nr 2 som hade bränts ihop med en annan kabel. Troligtvis en jordkabel då den var flerfärgade.
Det inträffade vid kablaget innanför dörrinredningen nära den stora svarta kontakten.

Jag lägger upp bilder sen.
Volvo742 skrev:Hej!

Felet är åtgärdat. Det var den röda kabeln nr 2 som hade bränts ihop med en annan kabel. Troligtvis en jordkabel då den var flerfärgade.
Det inträffade vid kablaget innanför dörrinredningen nära den stora svarta kontakten.

tänkte lite på mitt tidigare inlägg hade jag inte rätt?;)
Tungviktarn skrev:
Volvo742 skrev:Hej!

tänkte lite på mitt tidigare inlägg hade jag inte rätt?;)
Jag vet inte om jag läste ditt inlägg. Det jag gjorde är att mäta exakt överallt och sedan dra ut kontakt efter kontakt tills det inte piper längre i min vidriga simpla multimeter som visar fel varje gång jag gör något :)
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
"Limp home mode" ?

Gåtan verkar vara löst, det verkar som […]

Från en lekman: Går inte bromsar p&ari[…]

B230fk saknar kraft

Det är nog flera saker i kombination på[…]

Spolning av automatlåda