Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av js1
Jag tror du ska fästa dom inre fästen innan du fäster spindelleden. Då kan du föra upp den i rätt vinkel. Sen tvingar du ner armen och fäster den mot fjäderbenet. Du borde kunna flytta benet lite framåt/bakåt så att länkarmen går fri.
av FullRulleNu
Ja länkarmen går rätt fri allt, bara främre bussningen som har fel vinkel mot balken och mkt svårt att få den plan balken.
Jag kör igen ikväll. Funderar på att dra en mindre bult igenom ett av hålen med en större bricka på, för att den dra ihop allt och pss få i en av de rätta bultarna. Vi får se. Inga andra indiantrix?
av *pettson*
Det krävs inte särskilt mycket indiantrix..
Armen går inte in.. Armen har fel vinkel.. fjäderbenet är magiskt ivägen.
Så då tar vi till partytricket som egentligen kanske borde varit en klarhet för alla som byter.
Vrid hjulet fullt från den sida du byter på. Byter du på vänster så vrid hjulen till höger.. Nu står styrstaget ut på den sidan du jobbar på.
Skjut undan fjäderbenet förslagsvis bakåt, med det slack du nu fick på styrningen.. Tycker du det är tajt och bråkar så lossar du drivaxelmuttern skjuter in tappen och ger slack på drivaxeln.
Håll upp armen och skruva dit den.. är det ett problem ta en vän till hjälp, eller ett spännband. Fantasi är viktigt..
Nu när den är infäst i subframen (länkarmen), använd verktyget.. som du troligen inte har.. vrid ner bärarmen för hand annars, så att du kan vrida tillbaka fjäderbenet på sin ordinarie plats och passa in spindelleden.

Med rätt vana och verktyg är det ett jobb på 15-20 minuter per sida förutsatt att spindelledslåsningen släpper.
Användarvisningsbild
av js1
Som jag antog och skrev tidigare, enbart baserat på sunt förnuft. :D
av FullRulleNu
Tack för all hjälp! Lossade armen från kulleden igen. Hade stora bulten längst bak kvar. Efter lite juckande och domkraft vid infästningen för att hålla armen uppe fick jag den på plats till slut, inga 20 min dock :) Har inte släppt drivaxelbulten (vågade inte ta i så mkt som det krävdes på den lilla killen), så lite tryck på nedre damasken blir det, men det klara sig. Så läxan är att inte frestas att sätta fast den på kulleden, innan man fått fast den i subframen överallt.

Nu har jag lossat den andra sidan, hade lite problem med bränsleledningen som är ivägen vid främre subframsbultarna. Den sitter rätt spänt i plastklämmorna där, men det är kanske bara att knäppa loss?
av FullRulleNu
Så då var det klart på båda sidorna och framvagnen blev klart stabilare, då de gamla var rätt slut.
Det har säkert redan skrivits, men jag lägger till mitt sätt här att montera länkarmar från Biltema på en V70N -05 (vet att fel forum).
Så här gjorde jag iaf:
- Lossade bromsoket och hängde i fjädern, tog bort bromsskivan också (behövs inte men blir lättare att hantera de inte så tungt och vickar åt alla håll).
- Satte buntband runt drivaxeldamaskerna för att fixera inte drivknuten från att röra sig för mycket så att inte knuten går isär (lossade inte drivaxelbulten).
- Lossade styrarmen och kulledsbulten undertill
- Satte spännband på länkarmen och fäste runt subframen på motsatt sida och drog ner armen över kulleden.
- Vred bortfjäderbenet framåt och släppte upp länkarmen
- Lossade alla 3 bultar till länkarmen, lossade den bakre med en liten kofot och bort med gamla armen.
- Lossade även stabilisatorstaget och pss kan man enkelt montera den nya armen i den bakre fästet genom att vrida länkarmen 90grader (hålet för spindelledstappen pekar alltså bakåt i bilens färdritning här.)
- Fäste spännband i nya armen och bände ner den samtidigt som jag vred armen i rätt vinkel dvs -90 grader igen. Pss kommer armen under damsken och jag vred här fjäderbenet bakåt så att damasken på drivaxeln kommer bakom länkarmen. Jag gör detta för att inte klämma damasken för mycket mot armen så den spricker om den är lite äldre. Pss har jag hela tiden damasken på sidan om länkarmen, först framför och sen bakom i bilens färdriktning. Nu kan man enkelt fästa länkarmen i de främre fästena och dra på lite loctite om man inte byter bultar.
- Dra ner länkarmen ordentligt med spännbandet och för in spindelledstappen/kulleden i konen på länkarmen.
- Släppte sen spännbandet och länkarmen på plats.
- Sätt tillbaka allt och klart!

Kanske lite omständigt men på det här sättet blir monteringen enkel och man behöver verkligen inte ta i och rycka och slita i länkarmen. Bara spännandet av spännbandet som kräver en del kraft. En annan fördel är att man verkligen inte riskerar klämma sönder yttre damasken på drivaxeln eller dra isär inre drivknuten då den är fixerad med buntband eller dyligt.

Lycka till!
av volvobaggen
Tipper Biltemas länkarm ikke er særlig forskjellig med hva man kan kjøpe direkte fra Alibaba-gruppen for en spottstyver. Jeg tør ikke å kjøpe biltema etter å ha sett denne listen, utvalget er enormt, men hva med kvaliteten? Går piratdeler som selges i Norge og Sverige gjennom noen form for uavhengig statlig kvalitetskontroll for å undersøke at de ikke er farlige?

http://www.alibaba.com/trade/search?fsb ... +volvo+850
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Mm, men nu är det ju så att det du länkade till har en minimumbeställning på 50-100st, så givetvis är dom billiga 'per styck'(eftersom du inte kan köpa dom STYCK).

Sen hur dom gör i Norge har jag ingen aning om, ni tillhör ju inte EU så ni har säkert massa skumma regler som ingen annan har.
av volvobaggen
Ja, skjønner poenget Lucif3er, men det var ikke ment som et forslag til privat import.

Hva hindrer kjeder som selger no-name deler(f.eks Biltema og Skruvat) å kjøpe en container med slike länkarmer fra en random fabrikk i Kina for videresalg til oss vanlige konsumenter? Da går stykkpris for innkjøp og transport ned til svært lave nivåer, og profittmarginen blir høy. Men hva med kvalitet og ikke minst vår sikkerhet?
av swec
Drog sönder en biltema länkarm på drygt 500 mil eller 3 månader.... Nästan mer värt att ta från skroten och montera begagnade istället :P

Nästa sommar så blir de alu länkarmar med delrin och kulled. För hoppningsvis så håller det bättre.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]

V60 Classic har väl ändå inte AdBl[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.[…]

3G släcks

Hej gjorde service på min bil 3/7 i år[…]