Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av riksby
#332223
tack pettson,men bränsletrycksregulatorn,tror du på den,och framför allt.är det nåt man kan kolla själv,och var sitter den?tack på förhand/glenn
av jcese
#332238
Hej!
För att dra hela historien började det med att min bil började hacka,luktade ruttna ägg. Alltså mycket fet blandning
sedan tändes lambda-lampan mätte lambda värdet och konstatera att lambda-sonden var trasig köpte ny lambda-sond,t-stift,t-kablar,fördelarlock,rotor och bytte efter det började hacka (magerblanding) men bara i bland Startar lätt går bra ca:500m sedan seg,hackar mellan 1000-3000varv fast över 3000varv går den bra. Kollade bränsle trycket
på spridar bryggan och trycket var konstigt ändade sig hela tiden. Köpte en ny och trycket vart bra men nu är den seg,hackar hela tiden mellan 1000-3000varv provade och mätte nya lambda-sonden som visade ov (ska pendla mellan 5-0volt) såg att kablarna på nya sonden svart,grå,vit,vit på den gamla röd,gul,svart,grå vlket är en titanium sond även kallad bredbandslambda bytte till rätt sond och bilen går bra igen.

Bränsletryckregulatorn sitter på undersidan av spridarbryggan

mvh
Stefan
av riksby
#332247
hinner knappt med,men det lät intressant,fast jag fattade inte riktigt vilken lambdasond du hade satt tillbaks,vilka färger hade du på kablarna,va det en titanium,det har dom ju sagt att man ska ha!vilken bil har du?årsmodell,gle,osv!!??MIN VAR NÄMNLIGEN FETT INNAN JAG BYTTE LAMBDA,bytte diverse,inkl lambda,då blev den mager o gick exakt som du nu beskriver,då kanske jag kan byta tillbaka till den som satt från början,eller hur!
av riksby
#332260
ok,jag har svart,grå,vit,vit,menar du att att jag har fel lambdasond då?eller menar du att det va det du bytte tillbaks till,ja vet att ja e snurrig,men va fan,när man får 1000 tips e det svårt att hålla isär begreppen ?:-/
av *pettson*
#332270
En bredbandslambda är en helt annan sak än den 5v lambda som sitter på 140hk motorerna. En riktig bredbandslambdasond har en helt annan mätnogrannhet.
Dom stora skillnaderna mellan 140hk modellens lambdasond och den som sitter på 20v modellerna är signalspänningen och arbetstempen.
En vanlig lambda använder 0-1 volt o i pendling. En sån sond som sitter på 140hk modellen använder 0-5 volt som pendling.
I övrigt jobbar systemet endast med topparna i respektive riktning. Det sker alltså ingen heltidsmätning över sonden.
En vanlig sond jobbar från drygt 280 grader till 850 grader.
En 5v sond kräver drygt 700grader för att jobba.

Funktionen på 5v systemet ser ut såhär..

*Funktion:
Sensorplattan innehåller 2 motstånd R1 och R2. R2 är ett uppvärmningselement och R1 är syresensorn som är av typ titaniumdioxid. Uppvärmningselementets ena anslutning matas med ström från systemreläet och genom den andra anslutningen reglerar styrenheten temperaturen genom att jorda uppvärmningselementet med en viss frekvens, där jordpulsernas längd bestämmer uppvärmningen. Styrenheten är programmerad att hålla sensorplattans temperatur vid ca 700°C.
Syresensorns ena anslutning är jordad i styrenheten, medan den andra matas med en nominell spänning av 5 V.
När motorn går mager (λ>1) finns ett överskott av syre i avgaserna, syresensorns motstånd är högt och inspänningen blir då hög (ca 4,8 V), på grund av det höga motståndet mellan inspänningen och jord.
När motorn går fet (λ <1), finns inget eller lite syre i avgaserna, syresensorns motstånd är lågt och inspänningen sänks till ca 0,7V.Eftersom syresensorns signal varierar något med sensorplattans temperatur används signalen av styrenheten för att även reglera temperaturen på sensorplattan.

1V systemet som finns till övriga system jobbar såhär..
*Lambdasonden fungerar endast över en viss temperatur, cirka 285 °C. Normal arbetstemperatur ligger inom området 350–850 °C.
Lambdasonden värms upp elektriskt. En anslutning är kopplad till 12 V från huvudrelät och en annan anslutning är kopplad till styrenheten. När styrenheten jordar anslutningen kommer en ström att flyta genom PTC–motståndet som sitter i lambdasonden. Då lambdasonden är kall är resistansen i PTC–motståndet låg och en stor ström kommer att flyta genom kretsen. För att undvika skador på PTC–motståndet pulsas strömmen från styrenheten i början. Efterhand som temperaturen i PTC–motståndet stiger, ökar resistansen i motståndet, strömmen minskar och övergår stegvis till opulsad ström. Uppvärmningstiden är kort, ungefär 30 sekunder.
Lambdasonden kan skadas om kondenserat vatten från motorn träffar lambdasonden när den är varm.
B5234T/B5204T (årsmodell 94): Styrenheten väntar en stund innan sondförvärmningen startas, för främre lambdasonden upp till 1 minut och för bakre lambdasonden upp till 7 minuter. Därmed har temperaturen runt sonderna hunnit stiga så att ingen risk finns att kondenserat vatten fälls ut.
B5234T/B5204T/B5234T5 (årmodell 95–): Sondförvärmningen startar omedelbart efter motorstart, men kan avbrytas under de tre första minuterna om motorn går ned på tomgång.
För bakre sonden fördröjs uppvärmningen upp till sju minuter. Detta för att säkerställa att temperaturen runt sonderna har hunnit stiga så att ingen risk finns att kondenserat vatten fälls ut.
B5254S: Sondförvärmningen startar omedelbart vid motorstart. När sondtemperaturen nått 350°C hålls sondtemperaturen konstant, till dess att avgastemperaturen vid främre lambdasond och katalysatortemperaturen vid bakre lambdasond uppnått värden då ingen risk finns för att kondenserat vatten fälls ut.
Lambdasondens båda givaranslutningar är kopplade till bränsle–/tändstyrenheten.
När motorn går fet (λ<1) finns inget eller lite syre i avgaserna. Lambdasonden ger då en utspänning på ca 0,9 V.
När motorn går mager (λ>1) finns ett överskott av syre i avgaserna. Utspänningen från lambdasonden sjunker till nästan 0 V.
Växlingen från hög till låg spänningsnivå inträffar vid det ideala blandningsförhållandet 14,7 kg luft/1 kg bränsle.
av jcese
#332320
hej!

Är ingen "professor" i ämnet men tror att du har en sond till 20v det var en sådan jag fick fel

Går bilen bra med urkopplad sond ?

mvh Stefan
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)