Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lasse81
*pettson* skrev:
grammse skrev:Jag står fast vid mitt beslut med olja för 900:- vid service en gång om året :) Köpa olja på ÖB eller lidl skulle aldrig falla mig in.Men det är jag det :wink:
Det vore kul med ett test på 2 bilar, billig olja i ena och dyr i andra sen riva motorena efter säg 10000mil och se om det är någon skillnad. Först då anser jag mig vara överbevisad :wink: :wink:
Det som skulle vara så trist är att du skulle inte se nån skillnad direkt
Jag har iallafall öppnat några hundra motorer och sett alltifrån han som handlat billigaste till han som handlat den dyraste.. Så stor skillnad hittar du inte så du kommer att bli övertygad, det är ren fejk att det är så stor skillnad tyvärr. Du hittar inte en skitig med rost i blocket vs en kliniskt ren motor som är som ny. Det är endast i reklamvärlden du ser sånt.
Det jag mera bekymrar mej för är att trenden går mot lägre viskositet för kall olja och högre för varm.. Inom en viss ram är alla bilar faktiskt konstruerade för detta, men se nu börjar det redan bli problem vi 5W.
En gammal B23 eller B230 är inte oljepumpen konstruerad för att ta upp en 0W olja.. men likförbannat är den det som rekommenderas från oljabolagets listor.
En gammal hundkoja med motorkoncept från 1954 med toleranser i pumpen som räknas på så sätt att när en modern pump är så glapp att den är slut.. är en BMC pump som tajtast.. Den är även den rekommenderad 0W olja. Original ska den ha rak 30 olja som den knappt kan suga upp..
Vi har motorer som har ganska små kolvar i förhållande till borrning idag, det ger lite friktion vid kallstart. Detta eftersom dom smidigt värms upp snabbt och expanderar fort. Men i startögonblicket där när du har din 0w olja som är extremtunn på cylinderväggarna så kan inte heller en årsmodell 92 med 20 000 mil på mätaren skrapa bort oljan korrekt.. Den kommer att förbruka rikligt med olja tills den blir varm. Men det rekommenderas en 0W olja iallafall. Och varför skulle man inte rekommendera det? Dom får ju sälja? Och hur ska du kunna påvisa ökad oljeförbrukning? Din bil är ändå sliten. Det är riskfritt att göra vilken oljereklam som helst.
En olja som är för tunn vid kallstart?
Oljeförbrukning pga av felaktig viskositet sker väl ändå vid varmkörd motor? Tex är kanske en olja med viskositeten 30 för varm motor olämplig i en äldre bil med lite mil på mätaren.
av *pettson*
En 0w-30 olja vid kallstart i en 30.000 mila bil blir som att försöka täta kolvringarna med vatten, oljeringarna klarar inte att skrapa av tillräckligt med olja och det kommer att gå åt en betydande mängd då. Naturligtvis är problemet kvar om man har för tunn olja vid varm motor. Samma där, ringarna klarar inte av jobbet och då blir det kvar på cylinderväggarna och förbränns.
av Lasse81
*pettson* skrev:En 0w-30 olja vid kallstart i en 30.000 mila bil blir som att försöka täta kolvringarna med vatten, oljeringarna klarar inte att skrapa av tillräckligt med olja och det kommer att gå åt en betydande mängd då. Naturligtvis är problemet kvar om man har för tunn olja vid varm motor. Samma där, ringarna klarar inte av jobbet och då blir det kvar på cylinderväggarna och förbränns.
En 0w olja är nog tjock vid kall väderlek ändå. Tror jag, för jag har varken läst på eller testat själv. :-)
Däremot har jag fryst 10w olja till 18 minus, och det var INTE fint. Ska läsa lite och se om jag kan testa i morgon. Sånt här är så jävla kul!
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Även bilar som inte har elmotor är tunga[…]

Amerikanare är de största exponenterna[…]

köpa en Volvo S / V60

Tack för bra svar.