Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Den bränsleförbrukningen hade jag också när min bil gnällde på lambdareglering felorsaken var läckande grenrörspackningar du ser det genom att kolla vid skarven mellan block och grenrör är det svart runtomkring där så har du ett läckage.
Det låter ju nästan vettigt: Bilen går antagligen väldigt fett, och då säger logiken att du har en avgasläcka nånstans mellan grenrör och lambdasond. Ett luftläckage på insugssidan som bilen inte klarar att justera för borde ge snål blandning istället.
Lucif3r skrev:Kan ju även vara flexen som gått sönder.... inte ovanligt med åren, speciellt inte om motorfästena börjar bli trötta.
Vad är det? ??:-/ Motorfästena har absolut börjat tröttna. Bussningen ovanför motorn hade inget gummi kvar nästan och var helt verkningslöst. Köpte ny idag och fick ut den gamla men lyckas inte pressa in den nya så blir verkstad...

Fixade lite med slangarna idag och då jag var klar var "motorfel lampan" tillbaka. Rullade 200 meter på tomgång och den gick jävligt ojämnt.
Kollade vid spridarna och upptäckte att en av dom hade glidit upp! Kan detta vara orsaker till förhöjd bränsleförbrukning??

Jag pressade ner den igen och lampan försvann och tomgången vart bättre. Kanske glappet där gör att datorn skickar mer bränsle för att kompensera?

Måste jag byta spridare eller går det att byta någon sorts gummipackning som håller den på plats??
Den spridare som glidit ut hade en liten svart packning längst ut på toppen (längst ned på spridaren monterad i motorn) + en liiiiiiiten orange oring.

Ingen orange i hårdplast som de andra!

Den och en annan med sprucken orange topp såg ut att ha gått fetare än de andra.

Nu har jag lyckats ha sönder en till orange topp... Var får jag tag på nya? Volvo? Måste väl inte byta spridare?
20160511_035053.jpg
20160511_035053.jpg (1.53 MiB) Visad 294 gånger
20160511_035322.jpg
20160511_035322.jpg (1.78 MiB) Visad 291 gånger
Här är det som någon ersatt den orange'a plastgrejen med, antar jag?
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 16
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.