Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Matchmiss
Läste lite i den tråden med xc70 som var svårstartad pga 1 kugg fel på kamremen? Skulle det kunnat hänt mig av ren nyfikenhet? Hur märks det utöver svårstartad isåfall?

Startade bilen idag efter den stått nästan 4 dagar, startade på andra försöket, behövde inte nöta allt för länge, sen när den var halvkall efter jag vart hos en kompis idag så tugga den bara utan att vilja tända, starta också på andra försöket då men förstår inte vad som är fel haha. Får tändstift, tändkablar och en ny impulsgivare imorgon, men det är ju alla saker som jag bytt tidigare så kommer ju inte lösa problemet.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Prova nästa gång när den är kall att rycka ur LMM om du inte redan har testat det och se ifall det blir någon skillnad.
av Matchmiss
DayDreamer skrev:Prova nästa gång när den är kall att rycka ur LMM om du inte redan har testat det och se ifall det blir någon skillnad.
Absolut, ville inte hålla på efter jobbet på kontoret men ska prova detta imorgon! :-)-)
Lucif3r skrev:En äldre modell utan VVT skulle knacka ihjäl sig med kuggad kamrem.
Ah okej! Ville bara höra haha :)
av Matchmiss
Uppdatering!

Provade starta bilen med lmm urkopplad men var lika seg då, fick nötta rätt länge, tillslut koppla jag in den igen och den starta så småningom...

Bytte efter det tändstift, tändkablar (Magnetti Marelli var det, men de sitter ju så högt så den runda delen sticker upp en bit?!) luftfilter, impulsgivare mm men allt är ju somsagt saker jag bytt så förväntar mig inte att det ska lösa något. Men impulsgivaren ger ju felkod varje gång den är trögstartad så ska se om det slutar komma.
av Matchmiss
DayDreamer skrev:Då får vi se om den blir mer lättstartad nu.
Som jag trodde var det samma sak fortfarande. Tog lång tid att starta och elektroniklampan började lysa. Nästa steg blir att mäta bränsletrycket, skriver resultatet här sen :)
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Matchmiss skrev:
Som jag trodde var det samma sak fortfarande. Tog lång tid att starta och elektroniklampan började lysa. Nästa steg blir att mäta bränsletrycket, skriver resultatet här sen :)
Gick bilen igång när elektroniklampan/motorlampan började att lysa?
Kolla nästa gången bilen är kall eller stått över natten om motorlampan/lambdalampan lyser när du vrider på tändningen.
av Matchmiss
DayDreamer skrev:
Matchmiss skrev:
Gick bilen igång när elektroniklampan/motorlampan började att lysa?
Kolla nästa gången bilen är kall eller stått över natten om motorlampan/lambdalampan lyser när du vrider på tändningen.
Vet inte om den startade när den tändes eller så men det börjar typ alltid lysa nu när bilen är segstartad och ger felkod 2-1-4 på A2

Okej, om den tänds när jag bara vrider tändningen till läge 2?
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
installera dragkrok

De delar som du behöver för att montera […]

Kan inte låsa upp dragkroken

Tack för den. Jag hade fel -- det går a[…]

Läste ett test at Zeekr 7X i Teknikens vä[…]