Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu fick jag koden.

Det var en 5:a.

Vad säger Volvos bok om just 5:an ?

Ska ut och säkerhetskolla igen om det var en 5:a eller en 6:a

Edit: Jupp, det var en 5a.

Ja antar då att jag får kolla gasgeneratorns anslutning och kolla wirar och kontakterna för kretskoret. Eller så får man ersätta airbag modulen.
Check gas generator connector. Check wiring and contact reel for open circuit. Replace air bag module.

Men vart sitter då dessa wirar och kretskoretet? Är kretskortet i den lilla lådan där "datorn" är? Bakom felkodsläsaren?
Airbagmodulen antar jag är den som sitter i ratten? Gas generatorn, vart sitter den?
Senast redigerad av 1 Volvo742, redigerad totalt 0 gånger.
Henke3 skrev:Om tändningen slagits på nån gång utan att rattmodulen varit ansluten får du denna felkod.

Även för hög resistans i rattmodul eller dess krets
Hmm...det vet jag inte. Aribagen sitter kvar i ratten så (antar att det är den modulen).
Men bilen har sått stilla utan ström över ett halvår ute. Det var på vintern också. Sen fick jag kärran :D

Ska jag inte kolla gasgeneratorns anslutningar?

Jo, men jag lyckas inte nollställa koderna. Det sägs att det är svårt att nollställa dem för man ska hålla in i minst 0.25 sekunder, släppa i ca 5 sekunder och upprepa det 3 gånger. Eller har jag fel? Är det tvärt om?

Annars är jag C programmerare med mikrokontroller.
du måste ha tändningen på efter du läst av felkoden dvs nollställa direkt efter avläsning.
du skall sen stomansluta 3ggr inom 1.5-5 sek, varje stomanslutning minst o.25 sek, sen slocknar lampan
i 4 sek, sen lyser den i 3 sek för att bekräfta nollställning
Henke3 skrev:du måste ha tändningen på efter du läst av felkoden dvs nollställa direkt efter avläsning.
du skall sen stomansluta 3ggr inom 1.5-5 sek, varje stomanslutning minst o.25 sek, sen slocknar lampan
i 4 sek, sen lyser den i 3 sek för att bekräfta nollställning
Okej! Testar igen.
Läsa av felkoden, sen nollställa utan att stänga av tändningen. Sen 0.25 sekunders anslutning och 1.5-5 sekunders frånkoppling. Upprepas 3 gånger.
Återkommer!
Henke3 skrev:i boken står det att du skall stomansluta 3x 0.25 sek inom 1.5-5 sek, inte med 5 sek mellanrum
Det först jag gör är att jag slår på tändningen på 2:an. Den får stå det i ca 15 sekunder minst.
Efter det ansluter jag kabeln i ca 3 sekunder. Då slocknar SRS-lampan och sen blinkar den i 5 gånger och sen släcks den och sen tänds den.

Då vet jag felkoden i alla fall.

Sen håller jag in kabeln i 3 sekunder, släpper 0.25 sekunder, håll in 3 sekunder, släpper 0.25 sekunder, håll in 3 sekunder och sen släpper 0.25 sekunder.
Då släcks SRS-lampan och sen så blinkar den 5 gånger och sen släcks den och sen tänds den.

Jag måste ha gjort något fel?
Jag skrev:

"du skall sen stomansluta 3ggr inom 1.5-5 sek, varje stomanslutning minst 0.25 sek, sen slocknar lampan
i 4 sek, sen lyser den i 3 sek för att bekräfta nollställning"

Du gjorde såhär: ansluter i 3 sek, släpper 0.25 dvs tvärtom. Gör om igen.

Alltså under en tid på 5 sek skall du stomansluta 3ggr, minst 0.25 sek varje gång
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Ja, dagens elsystem är svåra att fö[…]

Âr det någon som nått fram i mot[…]

Elpriset

Har för en gångs skull varit en del lit[…]