Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
JohnB skrev:Du kan ju testa att skicka tanten och be henne visa lite hud så kanske det går vägen :wink: .

/John

:lol: :lol:
Tragiskt nog stämmer det där litegrann. Beroende på hur klär sig och ser ut så kan dom behandla en (och ens bil) olika. Lite diskriminering över det hela :roll:
Användarvisningsbild
av Sunschreem
CarMan skrev:JAg förstår inte riktigt frågan

Om vi bortser från att länkarman hade odugliga bustningar som gav bilen obehagligt uppträdande, så hade de felaktifa Camber & Castervärdena inte uppfattats av föraren (förutsatt att kunden hade justerat TOE)

Byter man rakt av så står ju Toe fel o bilen käns inte bra (framförallt sliter man ut däcken)

Med orginal länkarm spar man in Framvagnsjustering, då TOE inte behöver justeras
Kan vara så enkelt att den som monterade piratarmarna drog åt medans bilen hängde i luften. Då kör man ner bussningarna fort. Även blå kartong, biltema eller vart du nu lyckats hitta dom.
Användarvisningsbild
av js1
JohnB skrev:Ja det lät inget vidare, men det är som pettson säger att BP är lite övernitiska bara det är lite glapp i en led. Skulle inte förvåna mig om bilen gick igenom på en annan station... Var du med och kikade så du kunde se att det glappade?
Jag har haft lite svårt att smälta detta och hämtade ut nya armar på Bilia igår. Blir ju en affär på 5000.- med ny hjulinställning och allt.
För att vara riktigt säker ringde jag till stationen och pratade med stationschefen och förklarade att båda spindellederna blivit utdömda efter endast 640 mil. Han tyckte det lät konstigt och bad mig komma
bort och kolla dom igen. Han kollade dom själv och det råder tyvärr inget tvivel, dom glappar. Deras erfarenhet av Biltemas länkarmar är att dom håller väldigt ojämn kvalitet. Vissa håller många tusen mil
medan andra glappar upp väldigt snabbt.
av SilverpilenV70
Hej!

Jag fick nedslag förra veckan på Vä spindlled på min V70-00 26500mil, fanns även lite glapp innre styrled Hö så jag bytte hela skiten!! Jag orkar inte hålla på varje år med en led i taget. Gjorde likadant på min 945 vid 17000 mil med Bilteama gerjjor och det höll bilen ut.

Bytte följande:
Bussningar bak 2X 299:- Biltema.
Innre styrleder Autoexperten 520:-/st (inkl damasker), Biltemas hade m14 Gänga och min styrväxel M16.
Yttre styrleder ca 290:-/st Biltema.
Bärarmar med spindellederna 2x 499:- Biltema.
Hjullager vä 699:- Biltema.
När jag ändå hade isär allt så bytte jag även yttre drivklnutsdamaskerna 2x129:- (inkl nytt fett) Biltema samt plockade bort bromsoken fram och motionerade dessa i skruvstycket, pillade in bromssoksfett bakom damasken till kolven, gjorde rent så att allt löpte, luftade alla bromsar, backade upp handbromsen till tvärnit 2:a klicket mm.

Gjorde sedan en 4-hjuls inställning som kostade 1080:- dvs tot 5253:-

Operationen tog ungefär 5 timmar hemma i garaget samt någon timme att köpa mrtl. Ska bli kul och se hur länge man kan köra utan att ens röra något i framvagnen eller med hjulinställningen eller bromsar.

Kompisen lämnade in sin 850 GLT-95 och endast bytte bussningarna bak samt 4-hjuls inställning, det kostade 7000:-

//SilverpilenV70
Användarvisningsbild
av js1
En eloge till Biltema trots allt!
Som jag skrivit tidigare fick jag nedslag hos SBP på båda mina spindelleder efter bara 600mil. Jag fick tillgodokvitto på hela beloppet för länkarmarna (alternativt nya länkarmar men det ville jag inte ha) plus kontant
ersättning för ny hjulinställning och ersättning för tre timmars arbetstid. Det hade jag inte förväntat mig så jag blev glatt överaskad.
Killen på Biltema ville påstå att dom aldrig tidigare haft någon reklamation på 850 länkarmar, att det var samma som Volvo original och att man kunde montera dom fel så att dom snabbt blev glappa. Mig veterligen kan man bara skjuta in kulleden i fjäderbenet tills spåret för fästbulten ligger rätt så att bulten går att skjuta i och dras fast med rätt moment. De två inre bultarna spänns när bilen står på hjulen. Vad kan göras fel?
Användarvisningsbild
av taxi
Jag antar att SBP klagar på spindelleden, inte bussningarna? För i så fall kan man ju inte göra så mycket fel, leden lär väl inte börja glappa fortare för att man drar åt bussningarna i fel läge? Som du säger ovan; vad kan man göra fel egentligen?
av FullRulleNu
Hej,
håller på att montera länkarm och bli galen på kuppen. Främre fästet vill inte in, vinkeln är sned mot infästningen. Har försökt med domkraft, polygrip etc.
Några tips tack.

/M
Bilagor
20141112_070824.jpg
20141112_070824.jpg (1.44 MiB) Visad 353 gånger
Användarvisningsbild
av js1
Det ser inte ut som en 850. Är det en V70N?
Jag har inget givet svar men gissar att du ska haka i främre först och sen bakre. Detta med armen "lös" så du kan lyfta upp den i rätt vinkel. Sedan trycker du ner den och fäster spindelleden.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]

V60 Classic har väl ändå inte AdBl[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.[…]

3G släcks

Hej gjorde service på min bil 3/7 i år[…]