Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av riksby
Hej igen,ska bara dela med mej av (mitt))problem,idag kl 0630,när jag skulle till jobbet var det svinkallt,-2,då startade jag bilen,gick o hämtade tidningen o rastade hunden snabbt,den gick på tomgång i ca tio,sen körde jag iväg,biljävlen gick som en klocka hela vägen till jobbet,ca två mil,stannade en km innan o stängde av,sen va skiten tillbaks,igår lossade jag hela spridarbryggan o bytte en spridare som såg suspekt ut,plus att jag elektrooljade en kontakt som satt i nåt som såg ut som tutan mitt på torpedvägen,när jag körde hem va det lika illa,men så som den gick imorse har den aldrig gått,kan jag stöt till något när jag pulade me spridaren o den saken vid torpeden?????jag känner att jag måste berätta allt för att komma närmre gåtan...
av riksby
hej,det är jag igen med min följetånnnngggg,fick idag felkod kamaxelgivare signal..,men den påverkar väl inte driften när man kör,det är väl bara när man startar,eller???har ju faktiskt inte bytt kamaxelvivare,så det vore ju intressant om det kan va så jävla (ENKELT) :shock:
av *pettson*
Nej den är inte bara inblandad vid starten. Den är ALLTID inblandad. Byt givaren.

*Kamaxelgivare*
Styrfunktion

Kamaxelgivaren innehåller en hallgivare med vars hjälp styrenheten avgör de olika cylindrarnas arbetscykel.
Komponenter:
Funktion:
Spaltrotorn roterar med samma hastighet som kamaxeln. Styrenheten sänder en 5 V spänning till hallgivaren och när öppningen i spaltrotorn är mitt för hallgivaren kommer spänningen att jordas. Utsignalen blir då 0 V. När hallgivaren är avskärmad påverkas inte spänningen, utsignalen blir 5 V.
Eftersom kamaxlarna roterar med halva vevaxelhastigheten kommer utsignalen att ha nått högt och lågt värde vartannat vevaxelvarv vilket överensstämmer med respektive cylinders arbetscykel.
Signalen från kamaxelgivaren gör att styrenheten vet vilken cylinder som skall tända, men också vid vilken cylinder styrenheten skall detektera eventuellt knack med hjälp av knacksensorerna.
Styrenheten tänder cylindrarna 1 och 3 när signalen är låg och 2, 4 och 5 när signalen är hög.
av jcese
Hej!
Har haft samma problem med min 855 SE-95 köpte en ny lamdasond som var fel det ska vara en Titanium-lambdasond med en gul och röd kabel grund felet var bränsletryckregulatorn.
av riksby
ok,men varför bytte du lambdasond om grundproblemet var tryckregulatorn,skitsamma,var sitter regulatorn?kan man testa om den funkar?och återigen,kan man använda kamaxelgivare o vevaxelgivare från en 20v till en 10v?
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 11
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)