Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Role
Filtret skall fånga upp smutspartiklar i oljan och ha kapacitet för ett normalt bytesintervall, utan att sättas igen. Om filtret skulle bli igensatt skall en säkerhetsventil öppnas och ge motorn smörjning. En backventil i filtret hindrar att det töms. Motorn får då oljetryck snabbare. Filtret måste också klara det höga oljetrycket utan att läcka eller spricka. Spricker filtret eller börjar läcka förlorar motorn oljetryck och skär. :)
av *pettson*
Ja det du beskriver är lite av kruxet med olika filter..
Inte ens originalfilter klarar en hel intervall. Beroende på HUR din körstil ser ut. Alla är beräknade med landsvägsmil.
Det är ju det som ställt till det för saab bland annat (även VAG och mercedes osv). Gör som så att man ALLTID gör ett mellanbyte på just FILTRET. Oljan klarar sej kalas sålänge den når runt 80 grader i motorn. Idealet för olja smörjmässigt är 60 grader.. Men idealet i våra motorer är över 80 grader för att koka ur vatten och andra saker som späder oljan sakta men säkert..
Det du beskriver är exakt vad filtret SKA klara..
av jbl
Kan bara säga att jag har köpt oljefilter ifrån biltema nu och det verkar vara prima kvalite minst sagt.
av *pettson*
tänkte på en sak till som inte framkommit riktigt rätt.. Det är så att det finns ingen säkerhetsventil utan det är en ÖVERSTRÖMNINGSVENTIL. Dess uppgift är att låta oljan passera helt orenad när när bilen är riktigt kall, detta för att oljan är för trög att trycka igenom filtret. Alternativt då när filtret får för högt mottryck av nån anledning ( till exempen fullt med skit). Backventilen sitter i pumpen eller för den delen på många brevid pumpen. Det för att hålla stängt tills pumptrycket gått upp. Fungerar inte backventilen så fungerar inte heller pumpens tryckreglering. Det är när man stänger av som tryckregleringsventilen fungerar som backventil.
Användarvisningsbild
av uno83
Kan man byta filtret utan att tappa ut oljan? Rinner det inte ut en faslig massa då?
av *pettson*
När du byter filtret utan att tappa ur bilen så försvinner exakt lika mycket som när du tappar ur bilen.. :lol:
Du tappar runt 3dl... 2dl i filtret och i värsta fall 1 dl i röret som leder till filtret. Så fyll filtret innan du sätter dit det med ny färsk olja så har du nästan kompenserat detta.. Starta.. stäng av.. vänta.. kolla nivån.. efterfyll vid behov.. :wink:
NOTERA NU.. att min max på stickan är just MIN och MAX.. oljan ska vara däremellan... inte just på MAX och inte just på MIN.. :wink:
Användarvisningsbild
av Nexus
uno83 skrev:Kan man byta filtret utan att tappa ut oljan? Rinner det inte ut en faslig massa då?
har du vanligt filter eller insatts filter???
Användarvisningsbild
av uno83
Vanligt tror jag... Har inte bytt nån gång än, men det såg vanligt ut när jag var under bilen och kollade. Ska dock byta både olja och filter när det är dags iaf.
av volvomek
`JA kör på swedols helsyntet olja 5w-40 funkar perfekt. q8as olja i annan dunk 177:- 4liter
av vizze92
Jag kör med Biltema olja har gjort det bra länge nu utan minsta problem. De som tror att Biltema har sämre kvalitet tror fel. köper mycket av mina bildelar därifrån funkar hur bra som helst.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Är en svets diffad låda på den o […]

Låter ju nog som lagerljud och om det inte t[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Jag tror också att allt är precis som d[…]

Om du orkar kan du leta i sprängskisserna p&a[…]