Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nå idag har jag granskat den noggrannare i fullt solljus och jo det fanns mera saker man missat.

Hittade en etikett för service, man undrar om det är senaste gången remmen byttes? Tror det står 76,200km och 2002.
Bild

Såhär ser multiremmen ut så jag vill ju tro det är bytt nån gång efter 2002:
Bild

På taket märker jag nån har försökt lacka om och det har inte gjorts ett så bra jobb.
Bild
Bild

Listerna som går upp på A-stolparna har börjat släppa
Bild

På höger sida släpper även färgen
Bild
Bild

Noggrannare titt på den värsta rosten vid bakluckan, ser vått ur för jag har klyddat rå linolja.
Bild
Bild

Kan nog hända det måste bytas plåt ändå. Eller ny baklucka.

Jag har sprutat linolja in i alla hålrum jag hittade, i bakluckan, i alla dörrar och trösklar och under bilen där det såg ut att behövas. Även i huven och bakom framskärmarna. Det får stå nu några dar sen ska den tvättas.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ser acceptabel ut tycker jag. Bakluckor finns det gott om på skroten. Lite otympliga men snabbt och enkelt nog att byta. :-)

Jag tvivlar starkt på att remmen inte blivit bytt sen 2002.... Men om det nu skulle vara sant skulle jag inte våga ens snurra på startmotorn! För det är ju så trist att om remmen går så blir motorn skrot på en rotation.
Jag tog ju risken och körde den 35 mil igår och det gick bra, jag tänker har multi-remmen blivit bytt och den ser inte gammal ut, så har säkert kamremmen blivit bytt i samma veva.

Men nu står den där den står och jag ska skaffa SKF remkit från trodo.
Tänkte ta bort listen på bakluckan men gud vilken pärs.... Det hade rostat redan så lite för sent å stoppa det och nu syns mera rost. Har fortfarande småbitar på en sida som jag måste försöka få bort ännu. Men ska man prova en omlackering måste man få bort listen...

Bild

Och såklart har man haft en dörr öppen måste man alltid kolla innan man går därifrån om man har oinbjudna gäster...

Bild
Användarvisningsbild
av Erik Å
Enda sättet att få stopp på rostproblemet under bakrutan är att dumpa listen och fylla spåret med byggsilikon. (Efter att man rostlagat lacken förstås). Går säkert att göra snyggare än det jag åstadkom :-D
Handtaget till bakluckan tätar man förslagsvis också med silikon. Så slipper man att lamphållarna till skyltbelysningen ärgar sönder.
viewtopic.php?f=16&t=176920&p=1554411#p1554411
Användarvisningsbild
av Erik Å
Jag körde utan list först men vintertid samlas det saltvatten och smuts i "rännan" och vill gärna börja rosta igen hur bra lackjobb man än har gjort.
Fyllde igen rännan med silikon och problemet försvann :-)
Jag hade tänkt köpa ett PCV ersättningssats för motorn också, det verkar väl funka men det är förmodligen gammalt så varför inte byta på samma gång tänker jag. Men hittar inte på Trodo, var kan man få tag i?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Har du kollat hos Vparts och skruvat?
Om du går in på volvopartswebstore och letar upp artikelnummer så kan du sen googla på Volvo och numret. Förhoppningsvis landar man i någon webbshop som har grejerna.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 49
USB uttag

Tack för hjälpen. Bra tips. På kje[…]

Jag har kladdat på Hammerite smooth silver p[…]

https://www.youtube.com/watch?v=RBCd0XYC_Wk https[…]

Trasig kylardränering