Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xxargs
#1100499
Läckande bensin ger också motorbrand - inget konstigt, har själv varit med om en sådan händelse när jag var liten och det var inte överdrivet dramatiskt fast det var ganska ordentligt med bensin som läckte ut.

Frågan är om det blev explosion av någon nämnvärd grad - för det är detta som hela tiden har varit argumentet från freomaffian under alla åren, för blir det inte värre än en bensinbrand under motorhuven så bör det inte hanteras annorlunda än en sådan ur försäkringsmässig synpunkt.

---

När de provade med HFO1234yf för ett antal år sedan (och nu används i dagens bilars AC) så brann det utav bara helvete och dessutom ger den typen av köldmedie giftiga avgaser när det brinner i form av vätefluorid och flourkarbonyl i klart dödliga halter om det tex. tar sig in i kupéutrymme, och när tyskarna (MB) provade så var det så mycket fluorväte att vindrutan blev vit...

Det man inte tänker på är att det inte alltid är själva läckande gasen som tänder på utan det kan vara läckande olja på tex. avgassystem (från tex brusten/läckande AC-slang som slår upp de första lågorna) då glykol och polyestrar behöver inte bli så förbaskat varma för att självantända sig (under 300 grader C) medans propan/butan utblandad i luft och optimal blandning måste ha 500 grader C och högre för att självantända sig och generellt anses inte propan/butan tändas av glöd utan måste ha gnista eller låga som tändkälla.
av Kena
#1100659
Gasol har termisk tändpunkt på 460 grader. I vår gasolpanna i husvagnen sitter en glödtråd som tänder så där räcker glöd ivf. Bara som lite info :wink:
av xxargs
#1100701
jo, men den blir säkert betydligt varmare än 480 grader - förmodligen snarare runt 8-900 grader om det är lysrött. Kan också ha katalysatorbeläggning (platina) på sig och då behövs det inte lika många grader och gör tråden mycket mer hållbar i hettan.

En variant att prova är att med en gasollampa värma en spik till lysglödande, släcka lågan och sedan öppna gas på brännaren igen och försöka tända gasen igen av den varma glödande spiken, man kommer att finna att det är inte speciellt lätt trots nära perfekt blandning gasol/luft - prova att stänka på motorolja, POE-olja, PAG-olja, diesel (bensin - dock ej rekommendabelt att prova) mm. på den glödande spiken och det kommer strax att slå upp lågor....
#1100997
Det ena kan leda till det andra!
Och när man vet att något är farligt bör man väl undvika det?
Börjar det brinna kan det bli en explosion om mediet antänds!!!

Det är tyvärr tillåtet att sälja explosiva gaser som med en adapter tillåter outbildat folk att fylla på i ett system som inte är godkänt för detta och sedan undrar man varför det inte funkar?

När det gäller R1234yf är jag personligen kluven eftersom det finns tester där det nästan tycks vara omöjligt att få fyr på under de förhållanden som lätt antänder propan, medan andra tester visar ett annat resultat.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Motorhuvsjustering

Nej plåten är frisk där och g&arin[…]

Lastnät till S60

Tänkte slänga in ett lastnät i en S[…]

Defekta spridare?

Har en nissan micra k11 1998 bensin som bara g&ari[…]

Sorry to post in english, still not confident enou[…]