- fre 12 aug 2016, 19:13
#1100499
Läckande bensin ger också motorbrand - inget konstigt, har själv varit med om en sådan händelse när jag var liten och det var inte överdrivet dramatiskt fast det var ganska ordentligt med bensin som läckte ut.
Frågan är om det blev explosion av någon nämnvärd grad - för det är detta som hela tiden har varit argumentet från freomaffian under alla åren, för blir det inte värre än en bensinbrand under motorhuven så bör det inte hanteras annorlunda än en sådan ur försäkringsmässig synpunkt.
---
När de provade med HFO1234yf för ett antal år sedan (och nu används i dagens bilars AC) så brann det utav bara helvete och dessutom ger den typen av köldmedie giftiga avgaser när det brinner i form av vätefluorid och flourkarbonyl i klart dödliga halter om det tex. tar sig in i kupéutrymme, och när tyskarna (MB) provade så var det så mycket fluorväte att vindrutan blev vit...
Det man inte tänker på är att det inte alltid är själva läckande gasen som tänder på utan det kan vara läckande olja på tex. avgassystem (från tex brusten/läckande AC-slang som slår upp de första lågorna) då glykol och polyestrar behöver inte bli så förbaskat varma för att självantända sig (under 300 grader C) medans propan/butan utblandad i luft och optimal blandning måste ha 500 grader C och högre för att självantända sig och generellt anses inte propan/butan tändas av glöd utan måste ha gnista eller låga som tändkälla.
Frågan är om det blev explosion av någon nämnvärd grad - för det är detta som hela tiden har varit argumentet från freomaffian under alla åren, för blir det inte värre än en bensinbrand under motorhuven så bör det inte hanteras annorlunda än en sådan ur försäkringsmässig synpunkt.
---
När de provade med HFO1234yf för ett antal år sedan (och nu används i dagens bilars AC) så brann det utav bara helvete och dessutom ger den typen av köldmedie giftiga avgaser när det brinner i form av vätefluorid och flourkarbonyl i klart dödliga halter om det tex. tar sig in i kupéutrymme, och när tyskarna (MB) provade så var det så mycket fluorväte att vindrutan blev vit...
Det man inte tänker på är att det inte alltid är själva läckande gasen som tänder på utan det kan vara läckande olja på tex. avgassystem (från tex brusten/läckande AC-slang som slår upp de första lågorna) då glykol och polyestrar behöver inte bli så förbaskat varma för att självantända sig (under 300 grader C) medans propan/butan utblandad i luft och optimal blandning måste ha 500 grader C och högre för att självantända sig och generellt anses inte propan/butan tändas av glöd utan måste ha gnista eller låga som tändkälla.