- fre 18 mar 2016, 10:52
#1059133
Tjena.
Åter igen.
Du, som de allra flesta människo, krånglar till din felsökning genom att utesluta tändlablarna baserat enbart på hur de ser ut.
Det är heller inte själva kabeln som är problemet, utan röret ner i toppen.
Det syns oftast inte något på dom heller.
Det är surt att lägga ca 1000kr tändkablar på en chansning, men detta enkla test är helt gratis om du har eltejp hemma.
Ta upp varje tändkabel, och linda två varv eltejp med halv överlapp på GLASFIBERRÖRET SOM GÅR NER I TOPPEN.
INTE på själva kabeln.
Gör detta på varje TÄNDKABEL-RÖR, och åk sen en sväng så bilen blir så varm som som då den brukar hugga för dig. (Inte sant att det sker med varm motor)
Chansen är mycket stor att detta är ditt problem.
Blir det inte bättre så har du ett annat problem, och kan ta bort tejpen.
Blir det betydligt bättre, eller rent av bra, så kan du köpa nya kablar med gott mod, för du har funnit ditt fel.
Överslag mellan glasfiberröret och toppen sker också främst vid VARM motor, under 2000varv, coh höjd belastning, tex en sväng i en korsning med något hög växel, och bilen är helt ryckfri vid kall motor.
Detta antagligen främst pga längdutvidgning, eller dyl, men säkert också pga den magrare blandningen vid varm motor.
Dessa tändkabelöverslag ger heller INGEN FELKOD I FENIX MOTORSTYRNING!
Det vet jag av erfarenhet då jag årgärdat även bekantas bilar med samma problem, genom tejptestet ovan. S/V70 och 850.
Jag vet inte hur motoronic beter sig felkodsmässigt, men samma symptom uppträder.
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.