Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av monarped111
dom ser nya ut,inget bränt,inga synliga sprickor när ja böjer på kabeln.
sen komentaren om att bygga egen läsare ,fattar ja inte redit.ja har ju obd 2 o en läsare tilldetta
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Är dom dumma och försöker hitta bilen och läsa ut felkoderna med VIDA så går det ej. Endast 99 och nyare går att läsa ut felkoder med VIDA.
av monarped111
Ja tänkte att min delphi ger ju ingen felkod.
Men att Volvos grejer e mer anpassade så deras kanske skulle ge felkod.
För om ja kopplar ur nått så ger ju min felkoder. Så de kanske inte går o få ut nåra då.
Eller om ja testar me ett sånt där hemmabygge, kanske de ger nån kod.
Nån som e sugen på o löda ihop en åt mej.
Kan ju inte kosta mer än 50 spänn.
O ta 10 min o göra,eller?
Så om de e nån som vill fixa en o skicka i ett kuvert till mej så säg till va ni ska ha för det så swichar ja över.
av MickeM
Tjena.

Åter igen.

Du, som de allra flesta människo, krånglar till din felsökning genom att utesluta tändlablarna baserat enbart på hur de ser ut.
Det är heller inte själva kabeln som är problemet, utan röret ner i toppen.
Det syns oftast inte något på dom heller.

Det är surt att lägga ca 1000kr tändkablar på en chansning, men detta enkla test är helt gratis om du har eltejp hemma.

Ta upp varje tändkabel, och linda två varv eltejp med halv överlapp på GLASFIBERRÖRET SOM GÅR NER I TOPPEN.
INTE på själva kabeln.
Gör detta på varje TÄNDKABEL-RÖR, och åk sen en sväng så bilen blir så varm som som då den brukar hugga för dig. (Inte sant att det sker med varm motor)

Chansen är mycket stor att detta är ditt problem.
Blir det inte bättre så har du ett annat problem, och kan ta bort tejpen.
Blir det betydligt bättre, eller rent av bra, så kan du köpa nya kablar med gott mod, för du har funnit ditt fel.

Överslag mellan glasfiberröret och toppen sker också främst vid VARM motor, under 2000varv, coh höjd belastning, tex en sväng i en korsning med något hög växel, och bilen är helt ryckfri vid kall motor.

Detta antagligen främst pga längdutvidgning, eller dyl, men säkert också pga den magrare blandningen vid varm motor.

Dessa tändkabelöverslag ger heller INGEN FELKOD I FENIX MOTORSTYRNING!
Det vet jag av erfarenhet då jag årgärdat även bekantas bilar med samma problem, genom tejptestet ovan. S/V70 och 850.

Jag vet inte hur motoronic beter sig felkodsmässigt, men samma symptom uppträder.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
VAG-bilarna är om möjligt ännu kinkigare än volvo 96-98. Men vad jag vet använder man även KKL409.1 kabel till dom, då det faktiskt egentligen är en kabel för just VAG-bilarna. Programvara vet jag av förklarliga skäl(volvo4life :P) inte vad som ska användas, det får du googla själv efter.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Däck dimensioner

Kapa fälgarna så de blir till kugghjul […]

Tydligen knasar backkameran med denna så und[…]

P0171

Tror den sitter i motorutrymmet men däremot v[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91