Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av js1
Har tillbringat kvällen i garaget. Länkarmarna på båda sidor är ny utbytta :)
Det var inga problem att få dit länkarmarna, dom gled fint på plats. Några lätta knack med klubban bara.
Det bökiga var att komma åt att spänna bultarna när bilen stod på hjulen.
Nu ska jag bara få gjort en hjulinställning.
av JohnB
Jag bytte bägge länkarmarna efter att BP dömde ut spindeln på vä sida på min förra V70 -99 och då satt det pirat (Min far hade bilen innan och han tror att det var Biltema) på vä sida och original på hö sida. De hade iofs suttit där olika länge men originalarmen på hö sida hade suttit längst. Vid en jämförelse så kändes originalarmen som varit med om många tusen mil ungefär lika glapp som de nya armarna från biltema medan den gamla armen från Biltema var totalslut. Så min slutsats baserad på många års användande av Biltemas reservdelar är att man får betala igen vinsten i pengar med att använda sin fritid liggandes under bilen :) . Det är upp till var och en att välja, man får som sagt nästan alltid vad man betalar för.
av *pettson*
Min slutsats är att SBP är totalt okunniga eller förvisso kanske ointresserade. För minsta lilla glapp i en led och det blir ombesiktning.
Bussningar som ser bra ut men som är mjuka som smör och därmed har helt felaktiga egenskaper däremot, är helt okej.
Men se så ser inte fabriksspecen ut.
Du har just bedömt enligt spec eftersom du gjort en jämförelse. Hur mycket glapp får det vara i en spindelled som är ny enligt spec?

Ägnade sej SBP åt att besiktiga enligt fabrikantens anvisningar om fordonen så skulle förmodligen rätt saker, eller rätt orsaker göra att saker blev bytta för det mesta.
Glapp är inte önskvärt i dom flesta fall, men ibland finns det sådana från fabrik för att undvika andra mekaniska problem. Nåt som inte sbp verkar ha en susning om.
Vidare har man satt egna små regler om hur t.ex handbroms ska vara justerad, när man tycker att rörelsereserven är för kort, återigen nåt som fabrikanten bestämde när han konstruerade bilen. Inte nåt som sbp ska tycka och tro om för eget bruk.
Slutsats: Lägg ned SBP samt låt det ta en timma att få bilen seriöst genomkikad med anmärkning på allt som inte fungerar som det ska enligt fabrikant. Det är värt varje krona.

När det gäller var man köper in delar. JAg har ingen egentlig åsikt om vart man handlar. Det står var och en fritt. Det jag kan tycka till om är när man har övertro på reservdelars användbara kvalitet för att dom har högre rankade återförsäljare.
Om volvo kunde flyga var en orginalreklam. Mitt svar är att jag vet EXAKT varför volvo inte kan flyga ens med orginaldelar.
Och varför jag inte skulle köpa orginaldelar endast, om den så kunde göra sin flygtur.
Det är oftast inte ett dugg högre användbar kvalitet på orginalkvalitet eller för den delen egentillverkade saker. Däremot är det finputsade saker, nåt som du som kund betalar extra maskintid till. Fina kartonger som du betalar och så är det feta pålägg för namnet. Ingen av dom sakerna påverkar funktionen, men det ser bättre ut och därmed ser det också mer gediget och dyrare ut. Du ser visuellt att du fått nåt dyrt för pengarna. Rent mekaniskt har du inte fått det.
Att det skiljer lite slitagetid är intet nytt mellan olika tillverkare oavsett vilka, och framförallt mellan olika monterings och användningssätt, men dom håller inte dubbelt så länge för dubbla pengarna i normalfallet, och därmed har man inte fått nåt extra för sina pengar. Mektid går att värdera olika men känner man att dom 15-20 minutrarna som det tar en van att byta länkarm drygt varannat eller var tredje år om inga problem uppstår, är ett fritidsproblem att räkna med. Tja då är det dags att fundera på att betala för att låta andra göra jobbet.
Du som kund TROR att du fått så mycket mer och därför är du också så mycket mera nöjd med inköpet.
Men det är upp till var och en att ha sin tro givetvis.
Användarvisningsbild
av js1
Jag är normalt inget "fan" av Biltemas grejer. Jag är lite fåfäng och gillar att få mina reservdelar i blå kartonger. :lol:
Men, här var prisskillnaden så pass stor att jag inte kunde blunda. Nu fick jag två armar för 998.-. Hade jag köpt i blå kartong hade jag fått punga ut med 3700.- alltså nästan
fyra gånger så mycket. De gamla armarna som för övrigt var original har levt i 16 år och snart 16000mil. Jag förväntar mig inte att BT länkarna håller lika länge men jag kommer inte att behålla bilen i 16 år till. Sen kan jag tycka att 1850.- är mycket för en länkarm. Ett stycke gjutgods med två ipressade bussningar och en kulled. Hade dom kostat max tusen på Volvo
hade jag nog köpt "original" men inte till nästan fyra ggr priset.
av JohnB
Jo visst är det stor variation på yrkesstoltheten inom SBP alltid. Vissa gånger kollas det noga och petas överallt medan andra gånger slinker bilen igenom innan man ens hunnit smutta på kaffet :) . Jag köpte biltemas länkarmar av samma anledning som js1 att det var en 1/4 av priset jämfört med original och då jag inte har något emot att meka lite på min fritid utan bitvis tycker det är ganska roligt samt ibland får för mig att jag är mer noggrann än vissa verkstäder gör det inte så mycket om man får byta en gång extra. Dessutom har jag svårt att tro att volvos länkarm skulle hålla 4 ggr så lång tid trots stiliga blå kartonger.
Användarvisningsbild
av Alfredo
De som Jag skaffade var Italienska ock var packade i en riktigt snygg kartong sedan var de ytterligare stoppade i en tygpåse, de var dessutom blanka så de kunde ha passat i bokhyllan.
Användarvisningsbild
av js1
En av mina funderingar kring bärarmar från Biltema vs Volvo var att i den billiga från Biltema kanske kulan låg lagrad i en plast/nylonhylsa som kanske skulle slitas ut väldigt fort, medans den i armen från Volvo låg i en hylsa av något höghållfast hightech-stål. :D
Idag roade jag mig med att dissekera den gamla länkarmen (som är original). Jag blev lite förvånad när jag fann en hylsa av något plastmaterial :???: Samtidigt kändes lite bra att jag inte köpt den dyra varianten.
Men men, det kan ju vara skillnad på plast och plast också. Framtiden får utvisa om det var rätt val eller inte.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
av js1
Var på bilprovningen imorse, ganska spänd på hur det skulle gå.

GLAPP I BÅDE SPINDELLEDERNA - WHAT THE F**K!!!!!!!

Byte som bekant båda sidorna i mars 2012 till Biltema länkarmar och har hunnit köra hela 644 mil sen dess. Resultat: Båda spindellederna glappa!!!!! Det är ju fan ett skämt??
av JohnB
Ja det lät inget vidare, men det är som pettson säger att BP är lite övernitiska bara det är lite glapp i en led. Skulle inte förvåna mig om bilen gick igenom på en annan station... Var du med och kikade så du kunde se att det glappade?

Lite OT så köpte jag en reservdelsbil en gång som hade gått igenom bes 4 ggr i rad med anmärkning på hål i avgassystemet, något som jag torskat på flera gånger vid minsta lilla läckage men då tidigare ägaren var en kurvig blondin gick det tydligen hur bra som helst att ha lite läckage här och var. Du kan ju testa att skicka tanten och be henne visa lite hud så kanske det går vägen :wink: .

/John
Användarvisningsbild
av Nexus
jag har då kört flera år på mina biltema länkarmar utan problem...
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]

V60 Classic har väl ändå inte AdBl[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.[…]

3G släcks