- ons 21 mar 2012, 07:09
Min slutsats är att SBP är totalt okunniga eller förvisso kanske ointresserade. För minsta lilla glapp i en led och det blir ombesiktning.
Bussningar som ser bra ut men som är mjuka som smör och därmed har helt felaktiga egenskaper däremot, är helt okej.
Men se så ser inte fabriksspecen ut.
Du har just bedömt enligt spec eftersom du gjort en jämförelse. Hur mycket glapp får det vara i en spindelled som är ny enligt spec?
Ägnade sej SBP åt att besiktiga enligt fabrikantens anvisningar om fordonen så skulle förmodligen rätt saker, eller rätt orsaker göra att saker blev bytta för det mesta.
Glapp är inte önskvärt i dom flesta fall, men ibland finns det sådana från fabrik för att undvika andra mekaniska problem. Nåt som inte sbp verkar ha en susning om.
Vidare har man satt egna små regler om hur t.ex handbroms ska vara justerad, när man tycker att rörelsereserven är för kort, återigen nåt som fabrikanten bestämde när han konstruerade bilen. Inte nåt som sbp ska tycka och tro om för eget bruk.
Slutsats: Lägg ned SBP samt låt det ta en timma att få bilen seriöst genomkikad med anmärkning på allt som inte fungerar som det ska enligt fabrikant. Det är värt varje krona.
När det gäller var man köper in delar. JAg har ingen egentlig åsikt om vart man handlar. Det står var och en fritt. Det jag kan tycka till om är när man har övertro på reservdelars användbara kvalitet för att dom har högre rankade återförsäljare.
Om volvo kunde flyga var en orginalreklam. Mitt svar är att jag vet EXAKT varför volvo inte kan flyga ens med orginaldelar.
Och varför jag inte skulle köpa orginaldelar endast, om den så kunde göra sin flygtur.
Det är oftast inte ett dugg högre användbar kvalitet på orginalkvalitet eller för den delen egentillverkade saker. Däremot är det finputsade saker, nåt som du som kund betalar extra maskintid till. Fina kartonger som du betalar och så är det feta pålägg för namnet. Ingen av dom sakerna påverkar funktionen, men det ser bättre ut och därmed ser det också mer gediget och dyrare ut. Du ser visuellt att du fått nåt dyrt för pengarna. Rent mekaniskt har du inte fått det.
Att det skiljer lite slitagetid är intet nytt mellan olika tillverkare oavsett vilka, och framförallt mellan olika monterings och användningssätt, men dom håller inte dubbelt så länge för dubbla pengarna i normalfallet, och därmed har man inte fått nåt extra för sina pengar. Mektid går att värdera olika men känner man att dom 15-20 minutrarna som det tar en van att byta länkarm drygt varannat eller var tredje år om inga problem uppstår, är ett fritidsproblem att räkna med. Tja då är det dags att fundera på att betala för att låta andra göra jobbet.
Du som kund TROR att du fått så mycket mer och därför är du också så mycket mera nöjd med inköpet.
Men det är upp till var och en att ha sin tro givetvis.