Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Indalsman
Ja men är inte det här BTRen det då?

Bild

Sitter framför bränslefiltret, sen går retur ledningen från den upp till tankarmaturen? Sen går det ju bara en bränsle ledning fram till railen.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ja där har du BTRen det andra är nog en så kallad ROV (Roll Over Ventil) den stänger om bilen skulle slå runt och hamna på taket så att inte bensinen rinner i slangen till kolkanistern och sen läcker ut på en varm motor.
av Indalsman
Satt och kollade lite i Vadis och hittade förklaringen till allting.

Bild

Konstigt bara att man har tagit vakuum styrningen till BTRen via evap ledningen mellan tank och kolkanister? sen går det en ledning från kolkanister till en solenoid och från den sen till insuget, så vakuum signalen är ju styrd av hur ventilen till evap systemet arbetar? Så fattar jag det som i alla fall.

Här är en bild över kolkanistern. ledningen som går vid klämma 9 och försvinner är den som går bak till tanken och där vakuum slangen går till BTRen.

Bild
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Låter konstigt för du har inte vacuum i den slangen när EVAP-ventilen är stängd och när den väl arbetar så klickar den som bara den dvs öppnar stänger öppnar stänger.
av Indalsman
Har nu iaf bytt tändstift men ingen skillnad. Dom gamla tändstiften va väldigt vita med lite beläggning på "bygeln/böjen" så det känns som den går magert.

Har kontrollerat bränsletrycket och det ligger stabilt på 2,7bar även vid körning och långa fullgas repor så det verkar inte vara bränsle sidan.

Hade bort slangarna mellan LMM och spjällhus och upptäckte då att den lilla vakumslangen va av i böjen. Tog då att gjorde om anslutningen för Vevhusventilation lite tillfälligt och pluggade vakuum ledningen och den grova slangen drog jag en slang och hängde ner vid motorn så att vevhus ventilationen är nu mer öppen. satte på slangar på sil hållaren och pluggade dom slangarna så nu ska den bara dra i sig frisk luft.

Har även tankat V-power bara för att också....

Lade av polen på batteriet för att nollställa systemet. Körde sen hem efter jobbet ca 3mil och ingen skillnad.... den är ju skit slö upp till 3500-4000varv för att sedan gå som ett skott hela vägen till röd markeringen, men hur ofta är man och kör i det varv området vid vanlig körning. Hård kör jag bilen litegrann med många fullgas repor i det högre varv området så går den möjligtvis lite bättre men det går över efter lite lugn körning. Kan även tilläggas att den även går lite bättre när den är kall.

Ja jag blir grymt snurrig och trött i huvudet av bilen och jag hatar att åka runt i en bil som är skittrött och som man känner att det är nåt galet med. Meeen det är väl bara att fortsätta felsöka...
Användarvisningsbild
av DayDreamer
2,7 bar?? min ligger på 3,5bar på tomgång vet inte om det skiljer något nämnvärt på bränsletryck mellan sugmotorerna och turbomotorerna.
Användarvisningsbild
av Prophetone
DayDreamer skrev:2,7 bar?? min ligger på 3,5bar på tomgång vet inte om det skiljer något nämnvärt på bränsletryck mellan sugmotorerna och turbomotorerna.
Min gamla Merca från -98 med V6:a har 4 bar i bränsleledningarna, kanske skiljer från en bilmodell till annan? Men 2,7 bar låter alldeles för lite :shock:
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Jag hade separat SIM-kort första åren i[…]

gummilist

Gjorde jobbet idag, det tog en stund med att f&ari[…]

3G släcks

https://www.youtube.com/watch?v=6IyTiA5pUWs Lite b[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]