Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja efter som det luktar svavel av avgaserna och vad jag har förstått så är katten skrot är det någon som vet om det är så? Finns det något bra sätt så jag med säkerhet kan kolla så att katalysatorn är hel eller skrot?

Var lite snabb när jag skrev föregående inlägg bytet av grenröspackningarna har ändrat på avgasvärdena lite.

Innan byte av grenrörs packning:
HC 91 (100)
CO 0,5 (0,5)
CO2500 0,8 (0,3)
Lambda 0,98 (0,96-1,04)

Efter bytet av grenrörspackningarna
HC 16 (100)
CO 0,2 (0,5)
CO 2500 0,7 (0,3)
Lambda 0,99 (0,96-1,04)

Har blivit lite misstänksam mot Biltema termostaten som jag satte i förra vintern i bilen. Har märkt att när jag kör så ställer sig inte tempmätaren på klockan 3 utan stannar en liten bit under. Sen när man stannar på tomgång efter man kört så kommer tempmätaren upp till klockan 3
SubMarine skrev:Du borde kolla felkoderna igen för att verifiera att bilen inte längre klagar på luftläckage eller dålig lambdasond efter bytet av packningarna.
Får ta och göra det ska se om jag hinner till måndag. Ett annat fenomen som dykt upp är att när man ligger på halvgas så sticker bilen rätt bra men sen när man trycker till på full gas drar den på ordentligt för att sekunden efter man tryckt fullgas klippa laddtrycket. Är inte alls lika pigg nu som den var före bytet får hoppas på att det har dykt upp någon annan felkod som kanske kan hjälpa en bättre.
DayDreamer skrev:
SubMarine skrev:Du borde kolla felkoderna igen för att verifiera att bilen inte längre klagar på luftläckage eller dålig lambdasond efter bytet av packningarna.
Får ta och göra det ska se om jag hinner till måndag. Ett annat fenomen som dykt upp är att när man ligger på halvgas så sticker bilen rätt bra men sen när man trycker till på full gas drar den på ordentligt för att sekunden efter man tryckt fullgas klippa laddtrycket. Är inte alls lika pigg nu som den var före bytet får hoppas på att det har dykt upp någon annan felkod som kanske kan hjälpa en bättre.
Har du nollställt adaptionen?
Adaptionerna nollställs när man raderar felkoderna om jag har förstått det rätt och det är det enda jag har gjort när jag var klar med bytet av packningarna. Tänkte att jag skulle ta och göra bilen strömlös en stund nu i helgen men då försviner dom felkoder som har lagrats och jag vill gärna läsa ut dom först. Hoppas på att det är nya felkoder och inte samma då blir jag nog tokig :lol:.
Kollade felkoder idag igen och en ny har till kommit och en gammal har försvunnit.
Dom som finns nu är.
ECM-280A Främre lambdasond, För hög signal, permanent fel.
ECM-2A1A Bakre lambdasond åldring, för hög signal intermittent fel.
Det var även en till felkod har glömt vad det var exakt men det var också något på bakre sonden, skulle ha tagit kort men glömde totalt bort det.

Den nya felkoden som har kommit är bakre sondens åldring.

Den felkoden på adaptiv lambdareglering har iaf försvunnit tack vare byte av grenrörspackningarna.

Inspekterade även katalysatorn med hjälp av en liten kamera och kunde se att det var två hål på bikakan och det ska det ju inte vara den ska ju vara hel och ha samma mönster hela den. Så det blir ett byte av katalysatorn till en begagnad. Har hittat en på en skrot dom ska ha 1370kr för den och den har gått nästan 35 000mil jag tycker att det var mycket pengar för en som gått så mycket.
Senast redigerad av 1 DayDreamer, redigerad totalt 0 gånger.
På felkoderna så verkar det som att du nu har problem med själva lambdasonderna. Var båda koderna du listade aktiva? Det står också att diagnosen av katalysatorn är deaktiverad då du har någon av felkoderna ovan aktiva.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 10

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]

Vilken bränslebox passar?

984 är väl en nyare 940 om jag inte minn[…]

Jag gjorde nyligen en dagsresa på 140 mil me[…]