Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Uppdatering för dom som är intresserade:
Bakfångaren är borta, UTAN att ha sönder något på den! :-E

Skenorna på sidorna är så passa glappa att om man trycker ner fångaren kan man haka ur nederdelen, sen trycker man upp fångaren och hakar av överdelen så är det löst.
Att få bort den från själva fästet och bulten var lite mer besvärligt, men det räckte att böja 'fångaren i lite olika vinklar för att 'vidga' plåtkonsolen. Och efter lite mer masering så släppte svetsmuttern också och då var det bara att trä ur skiten :-)-)

Konsolen som håller bussningen till avgasröret var rätt grinigt också, det blev bara skrot kvar av det till slut(men det ska ju ändå inte användas igen). :lol:

Imorgon ska väl draget hamna på plats iaf :P

Ah just det, tömde ur ca 100kg grus ur balken också, så nu lär väl bilen ha fått +50hk :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Hilmer
Skönt att du till slut fick av den utan att förstöra nåt! :)
Hur såg skruvarna till konsolerna ut? Mina var rejält rostiga, fick till sist banka på 14mm (17mm skalle från början) hylsa för att få fäste att dra runt dem.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Dom yttersta var rejält rostiga, men inte otroligt mycket. behövde bara skrapa lite innan hylsan gick på, och bultarna släppte relativt snällt också. Jag trodde dock det var bult+mutter, men 'muttern' är ju tydligen ingjuten i karossfästet upptäckte jag efter lite skrapande.

16mm bulten som håller hela konsolen för avgasupphängningen därimot.......... Jag började med en 22mm hylsa som "passade perfekt", tills man drog och rost rasade av, 21mm, samma visa, 20mm, osv osv ända ner till 16mm :lol: 3mm rost runt hela skallen, det är rätt mycket det :P
av jrek78
Tänkte montera drag på min -97. Ringde transportstyrelsen för att kolla hur det låg till.
Eftersom modellen är EU godkänd med krok, behövs ej reg bes. Och ingen extra kostnad (som jag fattade)
Ring för säkerhets skull och kolla just din bil..
av *pettson*
Har du vilken vikt bilen får dra i ditt regbevis? Alltså förtryckt UTAN dragkrok. Isåfall ska det fungera utan regbes.
Känns som att det fungerade på nyare bilar först och nu kryper in på dom allt äldre bilarna så att provningen slipper jobbet.

MEN NOTERA.. det krävs en bil som är eu godkänd och ett drag som är eu godkänt. Inte bara en av dom. Dragen måste lika som bilen vara klassade för att slippa regbes.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ja, max dragvikt på krok bromsat/obromsat samt max dragvikt på B-kort osv är skrivet på regbeviset.

Exakt vad för eu godkänning är det draget måste ha? Det stod att draget var godkänt enligt EU-massanummer, EU-massaandranummer och några till. Har inte manualen med mig in så kan inte ge exakta nummer på dom olika godkänningarna.
Draget är f.ö. från biltema, om det hjälper något.

-----
Nu är iaf själva dragbalken monterad och momentdragen enligt konstens alla regler. Kvar att göra är montera nya bärjärnen+'fångare, själva kroken, hänga tillbaka avgassystemet och koppla elen.
Går lite långsamt, men så kan det vara ibland :) Bättre att ta tid på sig och göra allt rätt än att stressa och missa något.
av *pettson*
Lucif3r skrev:Ja, max dragvikt på krok bromsat/obromsat samt max dragvikt på B-kort osv är skrivet på regbeviset.

Exakt vad för eu godkänning är det draget måste ha? Det stod att draget var godkänt enligt EU-massanummer, EU-massaandranummer och några till. Har inte manualen med mig in så kan inte ge exakta nummer på dom olika godkänningarna.
Draget är f.ö. från biltema, om det hjälper något.

-----
Nu är iaf själva dragbalken monterad och momentdragen enligt konstens alla regler. Kvar att göra är montera nya bärjärnen+'fångare, själva kroken, hänga tillbaka avgassystemet och koppla elen.
Går lite långsamt, men så kan det vara ibland :) Bättre att ta tid på sig och göra allt rätt än att stressa och missa något.
Har du Eu godkännande på kroken så har du, det spelar ingen roll vart kroken är köpt. Och du hade förtryckt vilken maxvikt osv. Ja då ska du slippa sbp.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju v[…]

Visa din semesterbil(d)

Då har ekipaget kommit till västkusten […]

S40 1.8f ac problem

Fick hem en kondensor av märket nrf, när[…]