Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#871093
tjena #host# dammar av den här gamla tråden igen.
har kolla o testat det verkar funka enl de beskrivningar jag fått här i tråden
vad jag förstår.
det är dock en grej i dag nästan 30 grader
mätte i luft blåset 7-8 grader verkar bra. det jag undrar är det normalt att fläkten
går saktare på full kyla efter en stund i auto läget på eccn då den nått full kyla?.
kylan var den samma ändå fast fläkten gick saktare enl termometern. visst det blåser i nyllet men min
lilla lugg fladdrar inte mao hatten blåser inte av som när jag först satte igång maskinerit hemma när bilen stått i solen.
är detta som det ska?.
det är kupe fläkten jag syftar på.

tacksam för svar Med vänlig hälsning hasse.
Senast redigerad av 5 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av taxi
#871101
Inte om du har vridit ner temperaturen till det kallaste, då är det maxfart hela tiden. Annars låter det normalt, ju närmare önskad temperatur den kommer, desto mindre fläkt behövs.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#871147
[quote="taxi"]Inte om du har vridit ner temperaturen till det kallaste, då är det maxfart hela tiden. Annars låter det normalt, ju närmare önskad temperatur den kommer, desto mindre fläkt behövs.
om jag fattat rätt så ska kupe fläkten ha max fart hela tiden med kallaste läget på?
en tanke till full fläkt fart i kupen är det väl när man startar bilen när den stått i solen på auto läge full kyla på då blåser ju hatten nästan av är det så det ska vara hela tiden?.
kan det va nått med ecc elktroniken som orsakar att kupe fläkten går saktare eft en stund med full kyla.?.
eller att kupe fläkten börjar att gå för tungt i värmen?.
vill även tilllägga mätte på kompresson med bladmått igår 0.95 på det ställe jag mätte
magnet kopplingen drar runt kompressorn 10 sekunder i stöten på tomgång hur länge den är still glömde ja att kolla men det är inte länge.
har fått för mig att det är kortare tid när jag kör kan det stämma?.
hur kommer man åt att shimsa om utan att ta bort komressorn karossen ser ju ut att vara i vägen där framme?.

är väldigt trött just nu så ja e ännu trögare än vanligt :mrgreen:
Senast redigerad av 13 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#871148
Lucif3r skrev:7-8c.... Kan vi byta ECC? :lol: Min blåste fasen bara varmluft idag -.-
det där fixar ju du ja menar du kan ju det här mot en annan som inte vet eller kan ett skit om sånt här.

Med vänlig hälsning hasse.
Användarvisningsbild
av taxi
#871185
0,95 mm är lite för mycket, men du märker när kompressornopplingen ger upp, för då fungerar det inte alls. Så det är inte ditt omedelbara problem.
Hade du max fläkt och kyla på när du kollade hur länge kompressorn gick? Om du hade det så tror jag att du ska åka till en AC-specialist och provtrycka och fylla på, du saknar nog lite köldmedia.
Sen är det dags att schimsa om magnetkopplingen.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#871218
taxi skrev:0,95 mm är lite för mycket, men du märker när kompressornopplingen ger upp, för då fungerar det inte alls. Så det är inte ditt omedelbara problem.
Hade du max fläkt och kyla på när du kollade hur länge kompressorn gick? Om du hade det så tror jag att du ska åka till en AC-specialist och provtrycka och fylla på, du saknar nog lite köldmedia.
Sen är det dags att schimsa om magnetkopplingen.
jag hade max kyla på och full fläkt när jag kollade hur länge komressorn gick.
när jag kollade hur kallt det vart körde jag landsväg.
vad händer när magnet kopplingen går bortsett från att det blir varmt?.
har för lite kylmedium o stort spel på kompressorn nåt med
kupe fläktens hastighet att göra?.

Med vänlig hälsning hasse.
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#871414
ok tack för svar Lucifer.
om det skulle vara så att kupe fläkten går för tungt i min bil som ja misstänker där får jag helt enkelt jämföra hastigheten med en bekants
v70 02a. kupefläkten ska visst sitta bakom handskfacket enl de bilder jag sett.
har bytt fläkt o värme paket tagit isär plastlådan helt på 240 utan ac nåra ggr så det är möjligt att
jag skulle kunna byta den här fläkten till en helt ny själv hoppas jag iaf.
ac gubben var inget förtjust när jag sa shimsa magnet kopplingen
de vill väl troligen nasa på mig en ny kompressor men de gör som jag säger annars finns det fler firmor.
går det att shimsa om kompressorn på plats ser för trångt ut eller?.

ja svittas ju inte ihjäl i bilen direkt än så länge.
misstänker även att jag har ett så kallat orifice system enl tidigare beskrivning.


Med vänlig hälsning hasse.
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]