Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

FAG är Tysklands svar på SKF , premium alltså.
Mina drivaxlar är från FAG, antagligen ett av skälen till att P80 var alldeles för dyr att tillverka :-D

Edit: Varumärket FAG registrerades 1905 men Friedrich Fischer uppfann kulsslipprocessen redan 1883.
SKF med start 1907 är alltså att betrakta som nybörjaren i sällskapet :-)
Tja den billiga var inte FAG utan något noname, men det började ta emot att lägga ut så mycket så jag tänker prova byta bara damask. Har ut drivaxeln nu och försöker få av drivknuten men ett problem har uppstått, jag ser bara en "arm" på låsringen! Som jag enkelt kan rotera litet dessutom, det ser ut som om den gått av!

Sååå vad gör man då? Kan man bara ta i med VÅLD eller skadar man splines'en då?
Sådär ja. Böjde och lirkade ut ringen
Bild

Sen fick jag det sista med draghammare, bästa verktyget jag tillverkat. Lika bra inköp var det billiga plock- och ritssatsen, utan dem hade jag inte fått ringen utlirkad tillräckligt för att få tag i den.
Bild

Rengjord
Bild

Men det ser inte bra ut
Bild

Resten av drivaxeln är rengjord
Bild

Bild
Lite polering i kulspåren gör inget. Det är som sagt när kulorna börjar kila fast som det blir problem med vibrationer vid gaspådrag :oops:
Måste kolla min högra innerknut, har fått ett litet glapp någonstans.. :-/
Det mesta av fettet rinner antagligen ut i damasken med tiden, undrar om man kan få tillbaka det in till kulorna genom att klämma på damasken :-)
Men idag har jag tänka ta ur motoroljan och köra den genom melitta-filter igen. Räknar kallt med fler fynd av kokssmulor..

Apropå nya knutar, FAG verkar faktiskt vara betydligt billigare än SKF hos trodo..
Ja allt är ihop nu igen fast det var ju det här med växellådsoljan nu då, och hur hårt man ska dra åt drivmuttern, tagit i som fan med en förlängare men tyvärr saknar jag en momentnyckel som funkar här.

Jävla jobbigt att få i drivskaftet igen utan att det rörde i nånting annat, ja det tog i men jag tror det såg OK ut...

Bild
Passa på att trycka in fett i stödlagret, brukar gå hyfsat med tummen :-)
Min Haynes säger också 120 Nm följt av 60 grader. Det blir kanske 300 på sista graderna :-D
  • 1
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49
XC70 2015, gnissel höger bak

Hade knarr/gnissel på in V60 (2018) och bytt[…]

Hej alla hoppas på hjälp Min bil v90 […]

Framvagnsinställning själv

2-filiga vägar är bomberade dvs de lutar[…]

Fukt i ena strålkastaren