Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nä den har jag inte tittat på ännu men jag ska göra det idag. Tror dock det är tätningen på vevhusaxeln nu som är boven, jag tittar på gamla bilder från då jag köpte bilen.

Här ser man den gamla kamremmen som kom på bilen då jag köpte den. Här ser man ju oljespill också. Just nu lutar jag emot scenariot att motorn hade läckage då jag köpte den. Remmen ser oljig ut och det är ju dåligt, hört man måste byta den om den blir oljig.

Bild

Nya kamremmen då den var nyss bytt, ser torr och fin ut
Bild

Och hur den såg ut igår, ser lite mörkare ut, lite oljig kanske, jag kan dra fingret på remmen och fingret blir lite skitigt, så ja kanske ny olja letat sig hit men majoriteten ser ut att hamna under motorn.

Bild

Hela motorn ska tvättas här på sidan också efteråt.
Filtret avplockat, ser helt bra ut tätningen tycker jag. Bosch filter gjort i Tyskland. Lade tillbaka det men ska väl bytas för säkerhets skull.

Har putsat framsidan av motorn med bromsrengörare, ser torrt ut men ser ju inte direkt rent eller fint ut. Nån som har ett medel att rekommendera som man lätt kan få ett fint resultat med, blir väl lite motortvätt här nu.

P.S. slipper man undan med att låsa kammarna, jag tycker det ser ut så. Allt verkar som det går ihop på ett vis igen med märkena så de kommer rätt. Så jag borde kunna klara mig med bara kammarna låsta.

Ser också ut som man behöver ett verktyg för att sätta dit den nya tätningen, ser ut som om det kan svarvas från aluminium eller nåt.

P.P.S. trycktestade oljefällan och den är tät, så den behåller jag trots allt. Kopplingarna dock ska bytas.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Vad händer om du lyfter vänstra sidan av bilen så att oljan i tråget rinner över till högra sidan? Är vevaxeltätningen helt körd borde det rimligen börja droppa efter ett tag..
Ah va trevligt det fanns en sats med packning, o-ring och tätning för oljepumpen och vevaxeln, så det är nu inköpt. Jag tog även en ny kamrem, det har säkert kommit lite olja på den och jag vågar inte ta nån risk med det.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Smart tänkt. En rem är väldigt billig jämfört med ett motorhaveri :-)
Var hittade du tätningssatsen och vilket artikelnummer hade den? Bra att veta..
Skrubbat insuget med kallavfettning, alkalisk avfettning och även nåt som såldes som motorrengöring, vilket verkade ganska likt kallavfettning mest. Tyckte det krävdes mycket jobb och ändå blev det inte rent. Är det såhär bra det blir eller finns det nåt magiskt medel som jag bara kan lämna på och skölja av och få en skinande ren yta?

Bild

Bild
Fläckarna är nog inte smuts utan korrosion på aluminium.. Svår att tvätta bort. Med syra kanske :-D Eller stålborste men då blir ju ytan en helt annan. :oops:
Jag sprayar på Biltemas skyddsolja 36-4564 på aluminiumgjutgods, den bromsar ny korrosion men tar förstås inte bort gammal.

https://www.laserax.com/blog/remove-oxide-aluminum

https://www.trexo.ca/en/clean-oxidized-aluminum/
Kanske man ska prova lite syra och se vad som händer, 5kg container med citronsyra bland annat för att mixa rengöringsvätska till ultraljudsrengöraren.

Brukar inte använda syra på alu men kan ju prova en mild lösning på utsidan.

Torris-blästring, det skulle vara nåt det.
  • 1
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45
  • 49

Vänder mig till er övriga med en funderi[…]

Låter bra, var först inne på[…]

Vilken mjukvara har ni?

Nej, helt enligt plan. Syftet var ju att al[…]

På Google-bilarna ser man tydligt om de inte[…]