Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jezper
Igår kväll så demonterade jag spjällhuset, skitigt som fan så jag använde mig av aceton för att rengöra skiten.

Dom två vakumslangarnas hål var helt igengrodda av skit och jag fick använda mig av ståltråd och pressa rätt rejält från slangsidan för att öppna upp dom.

Bilen gick efter det mycket bättre och den lät riktigt bra, tills motorn blev varm och då började den smårycka, för att sedan rycka ännu mera.

Testade även kompisens tändkabel från tändspolen, men resultatet var det samma.

Något jag märkt sista tiden är att den börjar gå dåligt när motorn börjar bli/blivit varm, och jag fattar inte riktigt vad det är jag ska göra nu ?

Kan det vara gasspjället ?

Kan det ha med temperatursensorn på luftburken att göra ? den ska väl känna av temp och mängd luft ? när jag kopplar ur den så blir det ingen skillnad på bilens gång.

Här är ett klipp där man ser hur varvräknaren svajar.

Med växel i när blinkers är på och utan växel när den är av

Användarvisningsbild
av jezper
Nu rev jag ner insuget, när jag såg att vakumslangen till insuget på passagerarsidans kant som går till insugsslangen på förarsidan var av och låg där.

såg även nått skit på oljestickan, typ ljusbrunt skit. Så jag rev ner oljefällan (som jag tror den heter) och den va inte helt igensatt i munstyckena, samt slangarna in i blocket. (en del var klegg som jag rengjorde, drog samtidigt en lång vajer ner i det översta hålet och jag fick upp fin olja på den.
Däremot så var slangen som går från oljefällan till vevhusventilationen jävligt igensatt, ca 98% så nu blir det köp av hela paketet.

Nu undrar jag om det kan vara pga. den där vakumslangen som bilen gått dåligt ? även fast jag vet att det vart många faktorer inblandat, och några åtgärdade.
Senast redigerad av 1 jezper, redigerad totalt 0 gånger.
av roh66
Bra jobbat!
Du är absolut på rätt väg. Vakumslangen ger tjuvluft. Rätt vanligt att den går av. Var av på min och den gav felkod.
Nu är du nog nära lösningen på ditt problem. :)

Mvh.R.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Vakuumslangen kan mycket väl vara boven i dramat, eller del av dramat iaf.
Som sagt blir bilen att dra tjuvluft då, och då blir den att gå magert (mao, bränslet räcker inte till), som kan mycket väl resultera i ryckningar och orkeslöshet.

Det är kul att se någon som faktiskt försöker och felsöka själv, och inte bara "kräver" svar och lösningar från forumet, som tyvärr alldeles för många gör.
Användarvisningsbild
av jezper
roh66 skrev:Bra jobbat!
Du är absolut på rätt väg. Vakumslangen ger tjuvluft. Rätt vanligt att den går av. Var av på min och den gav felkod.

Mvh.R.
Men gick din dåligt pga. att den var av ??
Tack hoppas på det, men annars har jag ju fått så mkt annat gjort som var nödvändigt :)
Lucif3r skrev:Vakuumslangen kan mycket väl vara boven i dramat, eller del av dramat iaf.
Som sagt blir bilen att dra tjuvluft då, och då blir den att gå magert (mao, bränslet räcker inte till), som kan mycket väl resultera i ryckningar och orkeslöshet.

Det är kul att se någon som faktiskt försöker och felsöka själv, och inte bara "kräver" svar och lösningar från forumet, som tyvärr alldeles för många gör.
Tack, jo jag försöker så mkt jag kan, men ibland halkar man på vägen ;)

Fick konstiga svar av dom på bilia nyss.

Anledningen till att jag fått fel delar till vevhusventilationen var att mitt VIN nr visade att det skulle va till en turbo motor, så jag fick en slangen som går upp mot ventilkåpan, fast min slang går mellan oljefällan och insugsslangen.

slangen från oljefällan till motorblocket (övre hålet) är den som går till turbo, och det är den som satt på när jag monterade ner allt.

Dom fråga om min bil vart ombyggd, men inte vad min historik säger och det jag vet är att jag har stora motorn, 2.5L.

Här kommer en lurig grej, som jag inte kan hitta info om, det heter tydligen gpc eller gcp plugg och det var den vakumslangen som va av, och den går vidare ihop med slangen från oljefällan till insugsslangen.

Bild

Vad har den för funktion ?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Funktion kan jag inte svara på, "det har nått med vevhusventilation att göra" :lol: , men om den är av drar motorn tjuvluft som redan nämnts, och bilen kan få alla möjliga kostiga fel.

På turbo går den slangen till någon typ av ventil på insugsröret om jag inte missminner mig, så gissningsvis går det tryck (baserat på trycket i insuget) genom slangen, och när trycket blir för högt öppnas den där ventilen och ventilationen sätter igång.
Detta är dock mer eller mindre en gissning, låter dock logiskt :lol: pettson eller någon annan insatt får gärna komma och berätta den verkliga funktionen :P

Hur som, spela roll vad den är till för, den ska sitta där(hel). punkt. :wink:
av Malish
är nog PCV det kallas, Positive Crankhouse Ventilation, förkortning för vevhusventilation helt enkelt.
fungerar väl som så att när det blir övertryck i insugsröret så öppnas PCV ventilen och vevhusgaserna sugs ut (och miljövänligt så sugs de tillbaks till insuget och förbränns)

så jag gissar att den lilla slangen är för PCV ventilens öppning, dvs när du stampar på gasen blir det sug i slangen och då öppnar ventilen så gaserna kan sugas ut.
av roh66
jezper skrev:
roh66 skrev:Bra jobbat!

Mvh.R.
Men gick din dåligt pga. att den var av ??
Tack hoppas på det, men annars har jag ju fått så mkt annat gjort som var nödvändigt :)

Jag fick kraftiga ryckningar när jag segdrog.Typ 3-4 ryck på en mil.Bra nu.

R
Lucif3r skrev:Vakuumslangen kan mycket väl vara boven i dramat, eller del av dramat iaf.

Tack, jo jag försöker så mkt jag kan, men ibland halkar man på vägen ;)

Fick konstiga svar av dom på bilia nyss.

Anledningen till att jag fått fel delar till vevhusventilationen var att mitt VIN nr visade att det skulle va till en turbo motor, så jag fick en slangen som går upp mot ventilkåpan, fast min slang går mellan oljefällan och insugsslangen.

slangen från oljefällan till motorblocket (övre hålet) är den som går till turbo, och det är den som satt på när jag monterade ner allt.

Dom fråga om min bil vart ombyggd, men inte vad min historik säger och det jag vet är att jag har stora motorn, 2.5L.

Här kommer en lurig grej, som jag inte kan hitta info om, det heter tydligen gpc eller gcp plugg och det var den vakumslangen som va av, och den går vidare ihop med slangen från oljefällan till insugsslangen.

Bild

Vad har den för funktion ?
av *pettson*
Ingen aning om varför ordet ventil finns ens. Det finns ingen sådan i vevhusventen.
Venten är basic. Kolven går ned och skapar tryck i vevhuset gasen släpps ut via oljefällan i slang till insugssidan. Sugmotorer har där en flamfålla som sprider ut gasen på en större yta som avger gasen till insugsluften i slngen vid spjället. Sen är den cirkeln sluten.
Turbo har samma funktion som sug men med utlopp från topp och block till oljefällan. Därifrån till en förvärmningsnippel på slangen vid inloppet på turbon. Förvärmningen är för att förhindra igenfrysning på vintern. Sen går gasen med luften in i turbon och in i motorn. Det är därför man hittar olja i intercoolern.
Inget konstigt och inget magiskt.
Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]

Givaren är väl integrerad i kontaktrulle[…]