Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ang biltema (Även om tråden inte handlar om det, men slinker in.)
Jobba hemma hos gamla säljchefen för biltema för inte allt så länge sedan och man kom in på bilsnack såklart.
Han berätta att biltema/mekonomen/volvo köper in delar från samma tillverkare och ja vad svarar man på det när man har han framför sig, vad snopet tänker jag för dom som gnäller på biltema! :D
Gnäll inte på mig nu, jag ville bara dela med mig av ord från någon som vet! =)
blådåren skrev: En av dom mer intressanta teorierna jag hört , var att biltema sålde delar som andra tillverkare sorterat ut pga toleransfel i tillverkningen :roll: ..(inlägg i en tråd på sävar ,där jag råkade medverka)

..
Låter ju knappast troligt att en tillverkare släpper ut delar från fabriken med tillverkningsfel. Jag jobbar på en industri som gör "orginaldelar" till olika märken.Vi packar i orginal kartong. Skulle vi skicka medvetet fel på delarna kommer de omedelbart tillbaka med ev böter för stoppat upp produktionen.
Men som sagt så fort det gäller Biltema så finns det historier om allt men vad som är verkligt vill man inte höra.....
Jag har fått saker inköpta på t e x mekonomen som ska ha "orginal " kvalitet som fallit sönder . En hjulcylinder gick i 2 delar när jag skruva dit den med handkraft. Har aldrig inträffat på biltemas hjulcylindrar.....
Skulle biltema bara sälja skit skulle de inte finnas som företag.

Ursäkta jag hakade på med mera OT :oops:
Nexus skrev: Skulle biltema bara sälja skit skulle de inte finnas som företag.
B-tema säljer som bekant en hel del andra grejer än s.k. bildelar. Jag har precis släppt ifrån mig en pensel, roller med bygel och tråg och deras takfärg. Funkar helt OK, vad det verkar, så här långt :shock: . Peppar, peppar, tvi, tvi, knack, knack. Bäst att gardera sig :D .
Nexus skrev:
blådåren skrev: En av dom mer intressanta teorierna jag hört , var att biltema sålde delar som andra tillverkare sorterat ut pga toleransfel i tillverkningen :roll: ..(inlägg i en tråd på sävar ,där jag råkade medverka)

..
Låter ju knappast troligt att en tillverkare släpper ut delar från fabriken med tillverkningsfel. Jag jobbar på en industri som gör "orginaldelar" till olika märken.Vi packar i orginal kartong. Skulle vi skicka medvetet fel på delarna kommer de omedelbart tillbaka med ev böter för stoppat upp produktionen.
Men som sagt så fort det gäller Biltema så finns det historier om allt men vad som är verkligt vill man inte höra.....
Jag har fått saker inköpta på t e x mekonomen som ska ha "orginal " kvalitet som fallit sönder . En hjulcylinder gick i 2 delar när jag skruva dit den med handkraft. Har aldrig inträffat på biltemas hjulcylindrar.....
Skulle biltema bara sälja skit skulle de inte finnas som företag.

Ursäkta jag hakade på med mera OT :oops:

Det skrev jag också, att det är så osannolikt att det gränsar till dumhet...
Men snubben som skrev detta argumenterade glatt vidare om biltemas fruktansvärt dåliga kvalite utan att precisera sej närmare var uppgiften som sådan kom ifrån.
Men jag antar att det var som det brukar, "jag hörde av en kompis farsa, han hade en kompis som..." :roll: .
jag var dock tydligen den som skulle skämmas eftersom jag tycker att en hel del av biltemas prylar duger bra, (inte allt dock..).
av *pettson*
För mej får man ha en åsikt om vad som är bra eller dåligt. Det är upp till var och en.
MEN det jag försöker berätta i kilometerlånga inlägg är att man måste basera sitt tyckande på fakta om man ska göra nåt sakligt.
Visst är man fri att tycka vad man vill baserat på vad man vill, men då blir allt löjligt helt enkelt. Det blir inte något seriöst.

Problemet med fakta är att man måste veta en massa saker som många absolut, antingen inte vet, vill veta eller kanske inte har intresse av helt enkelt.
Det är lätt med fakta när man har en sak som står där i två delar. När någonting är uppenbart trasigt och inget annat.
Men när vi kommer till passformer och toleranser så blir det värre. Det duger inte med jag tycker helt enkelt.
För har nån specen på detaljen som tillverkats?
Har någon några fakta om den är mönsterskyddad och därför ändrats?
Har vi inte dom fakta så kan vi heller inte sparka på folk för att ha sålt skit. Det är inte skit för att det inte är likadant som andras.
Det gäller oavsett vem som sålt det.
Visst kan man kontakta kundtjänst och säga att det passar dåligt. Och samtidigt fråga om där är problem man känner till?
Men att annonsera att där är felaktigt hit eller dit är orättvist.

Nåt som är ytterst intressant är till exempel det här med spindelleder, det är ofta en stor sak som avhandlas ofta.
Så fort en spindelled är minsta glapp så sparkar bilprovningen till. Man pekar med hela handen och säger FEL, BYT!
Någon åker någonstans för att inhandla detaljen. När han har monterat den är allt väl, men så upplever man lite glapp vid en annan kontroll några veckor senare.
För där ska inte vara glapp i en spindelled eller hur? Den är ju ny. Nej säger vän av ordning, där får inte vara glapp överhuvudtaget, den är ju ny.
Arg som ett bi åker man tillbaka och slänger detaljen i disken.
Man mäter inte upp något, man är stensäker, det är totalfel. Kundtjänst knorrar sällan eftersom man inte kan mäta.

Är det så?
Är fakta att det inte får vara glapp i en spindelled?
Nej så är det inte. Det är inte mycket spel, men där är ett spel. Det är inte heltajt, det glappar och får framförallt glappa.
Dom flesta reservdelstillverkare lägger sej på maximalt spel eftersom man då får in mera fett.
Vilket gör att detaljen håller längre än annars, alternativet är en helt annan konstruktion som är mycket dyrare.
Dom detaljer som slits ut i förtid saknar ofta fettet helt enkelt.
Glappet som uppstår efter ett tag är för att fettet då fördelats runt i leden till skillnad från när man monterade den.
Innan var det nolltolerans, nu bör det ändå vara inom plustolerans.
Fettet hjälper till med att jämna ut slagen som blir in i leden. Lederna är nämligen oftast fodrade med plast idag, till skillnad för 30år sedan.
Till och med mini av 70 års modell har justerbara helsståls spindelleder. Glappar dom för mycket så drar man åt dom.
Men det vill ingen veta av idag, då får man inget sälja.

Vi tar fakta för en 850: Kulled
Maximalt axialspel vid normalbelastad framvagn :max 0,5 mm.
Max radiellt spel: 0,5 mm.

Jag sticker ut hakan och säger att dom flesta här lämnar nog tillbaka en led som uppvisar glapp precis som jag skrev ovan.
Få om någon skulle mäta upp glappets storlek innan man åkte tillbaka med detaljen.
Fakta är att en led som glappar upp till 0,5mm är en frisk led.

Det visar att fakta är viktigare än någonsin om man vill ta ett välgrundat beslut.
Några upmätta skillnader mellan luftfilter från Volvo och Biltema till en V70 99 bensin.

Volvo original inköpt på OK: 239:-
Biltema luftfilter 100:-

Bredd på filtret mätt mitt på skumgummitätningen:

Volvo 17,5cm
Biltema 17,5cm

Längd på filtret mätt mitt på skummgummitätningen:

Volvo 34,0cm
Bitema 33,4cm

Vikt på filtren

Volvo 320gr
Biltema 260gr

Sen mätte jag ytan på papperet för att ta reda på den yta som luften filtreras genom.

Jag mätte gaveln på filtrens papper; tog den ytan x 2 x antal staplade ark.

Volvo gavel 4,0cm x 17.2 ark 136 yta = 18714cm2
Biltema gavel 3,8cm x 16,5 ark 109 yta = 13669cm2

Anta att Volvos filter har rätt mått så avviker Biltemas mått på längden och på pappersgavels höjd och bredd.

Ytan som luften filtreras genom är 27 % mindre på Biltemas filter.

Vikten på Biltemas filter är 19 % lägre än Volvos.

Eftersom jag försökt hålla mig till kalla fakta, så lämnar jag över till andra att dra slutsatser om filtrens för och nackdelar.

Likheter finns, men också skillnader som är noterbara.

Georg
unlock26 skrev:Det verkar som att filtrena tillverkas i polen ...
Ett tips, som jag lärt mig av min långa erfarenhet, är att aldrig montera blöta filter.
Det gäller luftfilter, oljefilter och även kupe´filter. :D
Georg skrev:Några upmätta skillnader mellan luftfilter från Volvo och Biltema till en V70 99 bensin.

Volvo original inköpt på OK: 239:-
Biltema luftfilter 100:-

Bredd på filtret mätt mitt på skumgummitätningen:

Volvo 17,5cm
Biltema 17,5cm

Längd på filtret mätt mitt på skummgummitätningen:

Volvo 34,0cm
Bitema 33,4cm

Vikt på filtren

Volvo 320gr
Biltema 260gr

Sen mätte jag ytan på papperet för att ta reda på den yta som luften filtreras genom.

Jag mätte gaveln på filtrens papper; tog den ytan x 2 x antal staplade ark.

Volvo gavel 4,0cm x 17.2 ark 136 yta = 18714cm2
Biltema gavel 3,8cm x 16,5 ark 109 yta = 13669cm2

Anta att Volvos filter har rätt mått så avviker Biltemas mått på längden och på pappersgavels höjd och bredd.

Ytan som luften filtreras genom är 27 % mindre på Biltemas filter.

Vikten på Biltemas filter är 19 % lägre än Volvos.

Eftersom jag försökt hålla mig till kalla fakta, så lämnar jag över till andra att dra slutsatser om filtrens för och nackdelar.

Likheter finns, men också skillnader som är noterbara.

Georg
Biltemas väger mindre det betyder att din bil drar minst 1/1000 mindre i soppa (antar att du sitter ner nu och kalkulerar ;-) .)
Du tjänar inte bara på soppan utan kommer undan med 139:- också!
Ps: Är tjockleken den samma på filterduken och är vecken smalare eller bredare? (Tycker jag ser på sida 1 att biltemas filter är tjockare och sitter tätare ihop mellan bladen, då har vi svar på varför dom är mindre en volvos orginal!)
Har precis kommit in från garaget efter att bl a bytt luftfilter. Jag köpte Biltemas filter och kunde snabbt konstatera när jag lade det i filterhållaren att det var ett par mm kortare än Volvofiltret som satt i sen tidigare.
Tänkte: Shit!! -Det här filtret tätar ju inte hela vägen!

Det jag då gjorde var att jag lossade slangarna och lyfte ur hela överdelen (locket) av filterhållaren. Nu gick det alldeles utmärkt att montera filtret i det spår i överdelen där filtret ska ligga. Sen satte jag försiktigt tillbaks överdelen utan att filtret föll ur och väl på plats sitter filtret som det ska i sitt spår utan risk att det klämts felaktigt om man bara lagt det löst i underdelen och sen bara tryckt fast locket igen. :D
Stängning av 3G och 2G. VOC?

Ja, vi förlängde VoC till januari 2027 h[…]

ingen expert, men sitter det inte elekroniska […]

Ökendålig funktion. På min BMW ka[…]

Hög tomgång

2-3-2 tyder ofta på tjyvluft 2-3-2 = Lam[…]