Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjonge76 skrev:Jag kommer ihåg att jag hade ett liknande ljud på min Saab 9-5:a efter start. Det visade sig att det var den inbyggda bypassventilen i oljefiltret som lät...Ganska otippat. Jag var livrädd för att det var något lager.
Kom nästan bara efter kallstarter.

Jag kan dock inte beskriva ljudet som metalliskt, utan mer som...när man släpper ut luften ur en ballong och spänner åt utloppet så det skriker.

Kanske långsökt, men skulle inte flagorna kunna täppa igen ditt filter o skapa oljuden?
Mja, vet inte riktigt eftersom det lät likadant direkt när dom bytt oljefiltret till ett nytt, borde väl ta ett tag innan det är igentäppt..
Min låter mest vid kallstarter men har jag kört bilen varm och bara ställer den i 20 minuter eller nåt så låter den igen, men vid kallstarter i samband med ljudet så lyser ibland oljelampan några sekunder extra precis som det är trögt för den att få upp tryck eller att det är nåt som är ivägen för oljan eller liknande, fattar inte varför inte verkstan kollade att oljepumpen inte är skadad eller liknande, förra gången på den andra verkstan bytte dom några o-ringar i oljepumpen + att dom rev ner sumpen och rengjorde den, blir inte klok på detta, men ska köra ett par veckor nu och se om det blir bättre, annars får dom rota ännu mer :) dom hade aldrig hört ljudet innan eller vart med om något liknande, båda verkstäderna.. :/
[quote="coldhand?]

Mja, vet inte riktigt eftersom det lät likadant direkt när dom bytt oljefiltret till ett nytt, borde väl ta ett tag innan det är igentäppt..
Min låter mest vid kallstarter men har jag kört bilen varm och bara ställer den i 20 minuter eller nåt så låter den igen, men vid kallstarter i samband med ljudet så lyser ibland oljelampan några sekunder extra precis som det är trögt för den att få upp tryck eller att det är nåt som är ivägen för oljan eller liknande, fattar inte varför inte verkstan kollade att oljepumpen inte är skadad eller liknande, förra gången på den andra verkstan bytte dom några o-ringar i oljepumpen + att dom rev ner sumpen och rengjorde den, blir inte klok på detta, men ska köra ett par veckor nu och se om det blir bättre, annars får dom rota ännu mer :) dom hade aldrig hört ljudet innan eller vart med om något liknande, båda verkstäderna.. [/quote]

Eftersom dom hittade så mkt skräp, så låter det som någon oljekanal som är igentäppt. Har för mig att oljekanalerna till ventillyftarna är ganska känsliga för skräp, fast ljudet från ventillyftar som inte får tillräckligt med olja brukar ju vara ett mer klapprande/slamrande ljud ifs.
De borde iallafall ha mätt oljetrycket.
Servopumpen har naturligtvis gått sönder pga att styrväxlen har läckt och att pumpen gått torr pga det.

Är inte ovanligt att motorns oljepumpen går sönder på dessa motorer.
goransson89 skrev:Oj,oj,oj .. :shock:

Tur att man inte lämnar in bilen på verkstad iallafall :wink:
Nu förstår jag inte riktigt?
Förmodligen har verkstan mätt oljetrycket och det har varit okej, oljetryckslampan har förmodligen inte lyst då bilen lämnades in.

Sen har de upptäckt missljud ifrån styrservopumpen och att detta beror på läckage ifrån styrväxlen.
Då har de meddelat kunden om detta och frågat om det är något han vill åtgärda.

För när styrservopumpen kärvar fullständigt sönder så går drivremmen också sönder, en trasig drivrem snurrar lätt in sig bakom vevaxelremskivan vid lite otur, (det har hänt många gånger) och då blir det kamremshaveri och ventilsallad.

Det är väl bra att verkstan talar om för kunden vad det är för problem med bilen, felet försvinner inte om de inte gör det och skadorna blir värre om man ingnorerar det.
Bjornn skrev:
goransson89 skrev:Oj,oj,oj .. :shock:

Tur att man inte lämnar in bilen på verkstad iallafall :wink:
Nu förstår jag inte riktigt?
Förmodligen har verkstan mätt oljetrycket och det har varit okej, oljetryckslampan har förmodligen inte lyst då bilen lämnades in..

Det tror jag inte dom har gjort. Varför skulle dom ha kollat det?

Vad är det för verkstad?
DennisCA's Volvo 850 -97

Jag har fyllt på kylvätskan två g[…]

EX60

Någon som byggt sin bil ännu? Jag fund[…]

C70 T5 cab 2001 med startproblem

Tack för alla tips. Jag tänker att jag u[…]

14 - 14,3 är bra. Min P80 laddar med 13.[…]