Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oldtimersmc
Carman jobbar på volvo och är sin husse lojal, förståeligt men att mantramässigt dissa andra tillverkare är kontraproduktivt.
Jag har massor av ex på Orginal prylar som varit riktigt usla och "pirat" som håller "orginalkvalite" ex framhjulslager volvo org byte 2 ggr på SAMMA sida på 18 månader nu så sitter set ett biltema lage som suttit där i all välmåge i 3 år
Bytte en länkarm från biltema som satt märkligt snett fick skruva som en gnu för att inte däcket skulle krängas av fälgen, och att jag skulle ta mig till verkstan för hjulinställning, då han kollade 4hjulsvinklarna (mekonomen) så kunde han bara säga perfekt... fan trot
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag har jobbat på andra ställen än volvo...
Jag montera nog mer pirat delar på förra arbetsplatsen än vad jag gjort på den nyare, o det var lika dant med dom orginal delarna. dom passa direlt & var enklare att få dit en pirat.
Avgas system var en sån där klockren sak som jag monterat masser av flera olika pirat & orginal på den andra arbetsplatsen. Piraten suger alltid at kontera.
I våras montera jag ett piratsystem på en v70 Det var då länge sedan jag monterat ett pirat system, o var lite nyfiken på om det hänt nåt på X antal år. Men nej då passformen sög!!! vilket gör at det tar längre tid & är svårare att montera.
(sen har jag ingen koll på om Opel har usel kvaliten...)

man kan säga vad som helst, men så fort man påstår att orginal (oavsett bilmärke) är bättre så vill inte folk tro på det. Man vill tro att man gör ett jäte bra kö när man köper "samma" del på annat ställe (som inte alltid är billigare!)
Användarvisningsbild
av Nexus
men nu handla ju inte tråden om avgassystem utan om bärarmar från Biltema. Och de passar montera utan minsta problem och håller bra.
Användarvisningsbild
av CarMan
Inne bär det att du själv garanterar att dom har samma mått som orginal?
av *pettson*
Innebär det att du garanterar att dom är helt utanför mått så att samtliga är oanvändbara och eller går sönder eller sliter ned bilen i förtid? Anmäl reservdelarna isåfall till din chef, han vet vad han ska göra med dom.
Det du gör iomed ditt hackande är faktiskt lite spännande. Antingen vet du inte om hur reglerna ser ut för att få tillverka reservdelar eller så struntar du i vilket nu och liksom rabblar mantra. För vad vi ständigt återkommer till är passform, verkan. INGET är så bra passform på eller har så bra verkan som just orginal.
Kanske får man inte information om vad som hänt på marknaden utanför?.. Prata isåfall med din verkstadschef, han är skydig att informera dej mer om följande..
I ett EU direktiv:Gruppundantaget för nybils-garanti, som trädde i kraft 1 okt -03 ställdes en massa krav på reservdelarna.
Den nya definitionen -”skall en reservdel vara godkänd, skall den hålla samma tekniska specifikation, eller vara av motsvarande eller högre kvalitet som den del som ursprungligen monterades på bilen” - som omnämns i EU-direktiven är något som dom flesta eftermarknadstillverkare levererar idag. INGEN Vill vara utan bit i pengakakan som bilar innebär. Ingen har råd att hamna utanför godkännande delen.
- Inom området reservdels-försäljning skall allt som behövs för att reparera, serva och driva en bil (förutom bränsle) klassas som reservdel och ingå i gruppundantaget. - Alla reservdelar som uppfyller bilmärkets specifikation skall få kallas original reservdelar, vilket nu ger oss följande kategorier:
• Originaldel - kategori 1: Reservdelar som tillverkas av fordonstillverkaren själv.
• Originaldel - kategori 2: Delar som reservdelstillverkarna levererar till fordonstillverkaren.
• Originaldel - kategori 3: Delar som tillverkas enligt specifikationer/normer men levereras till fristående reservdels-grossister.
• Delar av motsvarande kvalitét: motsvarar kvalitén men tillverkas inte enligt specifikationer / normer från fordonstillverkaren - är dock av samma el. högre kvalitét men ev. i annat material.
Det är nu här.. du behöver få mer information av din chef... raden nedan..
• Garantier gäller med alla tre typer av originaldelar, samt med reservdelar av motsvarande kvalitet.
Allt annat klassas som piratdelar.

KANSKE kan det få dej att försöka iallfall förstå att volvo inte har varesej dom enda delarna eller att delar som inte är enligt volvospec på alla bredder och ledder är nån form av containerjunk...
Användarvisningsbild
av Nexus
CarMan skrev:Inne bär det att du själv garanterar att dom har samma mått som orginal?
Lika väl som du garanterar att man inte hehöver kontrollera hjulinställningen efter byte med orginal länkarmar garanterar jag att biltema har mått inom tollerans reglerna.
Användarvisningsbild
av CarMan
Ja Biltema har säker mått som intebär att framvagns värdena kommer att vara inom toleransvärdena när man justerar framvagnan.
Men du kan inte garantera att länkarmen har samma mått som orginal länkarmen! (stor skillnad för den som köper produkten)

Om man bar abyter en länkarm så kan man få en bil dom drar åt ena hålet trots att famvagnen är justerad.

---------------------
sen kan ni skriva hur många lag tesxter ni vill. Delarna passar inte bättre för det!
av *pettson*
CarMan skrev:Ja Biltema har säker mått som intebär att framvagns värdena kommer att vara inom toleransvärdena när man justerar framvagnan.
Men du kan inte garantera att länkarmen har samma mått som orginal länkarmen! (stor skillnad för den som köper produkten)

Om man bar abyter en länkarm så kan man få en bil dom drar åt ena hålet trots att famvagnen är justerad.

---------------------
sen kan ni skriva hur många lag tesxter ni vill. Delarna passar inte bättre för det!
Om jobbet utförs fackmannamässigt genom kontroll och sen åtgärd så blir det inte så. Men nu börjar jag starkt undra vad det är som börjar lysa fram i den här diskussionen gällande just fackmannamässighet.
Rekommenderar du eller för den delen volvo, byte av en bromsskiva i framvagnen? Eller bromsklossar på ett hjul fram, kanske ett bromsok fram? Länkarmar, skivor och klossar och ok är nåt man av säkerhetsskäl aldrig bör byta ensamt i framvagnen av risken för att bilen kommer att dra snett, detta är saker som bör bytas parvis med vissa undantag. Men det fick du säkert lära dej när du en gång gick din utbildning på skolan och förhoppningsvis när du gjorde volvos skola.
Menar du nu att genom att ha en splitt ny orginalarm och en orginalarm som gått ett antal mil på andra sidan så har du som fackman elliminerat sneddragning i fordonet?

Och lagtexten är ju sån att oavsett vad du tycker så ligger det till så i reservdelsväg, för dej och för alla andra, bara att bita ihop och tycka vad du vill, bitarna är godkända att använda på korrekt sätt, om nu inte nån hittat bitar som står utanför och därmed är *piratdelar*..
Men vi har haft den här diskussionen så många ggr och inte kommit nånvart, att det snarare är tråkigt att debattera den mera.
Användarvisningsbild
av js1
Har köpt två nya länkarmar på Biltema men har inte gett mig på bytet än.
Det som gör mig lite konfunderad är att cc-måttet mellan bussningarna skiljer ca 5mm mellan höger och vänster arm. Jag kollade på flera stycken i butik men alla var likadana.
Mäter man avståndet mellan infästningarna i ramen i bilen så får jag det till samma på båda sidor. Nån som gjort samma reflektion eller haft problem med passformen på Biltemas länkarmar? Killen på Biltema försäkrade att man inte haft några problem med dom men jag vill inte stå där med länkarmar som inte passar. 5mm känns lite för mycket att "banka" på plats.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]

V60 Classic har väl ändå inte AdBl[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.[…]

3G släcks