Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
Tanken med bättre filter är inte så dum, när jag körde V8 så hade jag en adapter som tillät montering av externa filter, och en hållare för dubbla (stora) filter på annan plats i motorrummet...

Man kanske skall tänka på att livslängden på oljan dramatiskt förkortas med korta körsträckor, kör man ofta korta sträckor så bör man byta oftare då oljan bryts ned snabbare vid de förhållnadena..

Någon som vet hur länge en olja klarar att behålla sina egenskaper vid "hyllförvaring" eller i stillastående motor ? I motorer så brukar det ju vara 12 månader mellan byten som standard, men betyder det att olja "på hyllan" bara håller sig i t.ex 24 månader..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Sparkz
Om du inte värmer upp den och låter den kallna, spär ut den med bensin, häller i div. föroreningar eller utsätter den för belastning hela tiden bör oljan klara sig ett bra tag på hyllan...

Ang. filter: Renault hade filterbyte varannan service i början på 90-talet, och körde alltså 3000 mil med sin lilla hockeypuck till filter. Ganska fel om man ser till vad pettson säger...
av *pettson*
Sparkz skrev:Om du inte värmer upp den och låter den kallna, spär ut den med bensin, häller i div. föroreningar eller utsätter den för belastning hela tiden bör oljan klara sig ett bra tag på hyllan...

Ang. filter: Renault hade filterbyte varannan service i början på 90-talet, och körde alltså 3000 mil med sin lilla hockeypuck till filter. Ganska fel om man ser till vad pettson säger...
Det är väldigt fel jag garanterar.. Filtren vi har idag får man välja med..
Önskan är att filtrera bort allt som gör oljan svart. Men då skulle vi få så mycket skräp i filtren att dom inte räcker hela serviceintervallen.
Lösningen är då att INTE filtrera bort dom minsta partiklarna utan filtrera dom lite större som man bedömer skadar lager och annat på kort sikt. då räcker filtret FÖRHOPPNINGSVIS hela intervallen.
Alltså filtreringsförmåga finns egentligen teknik till..
MAN har 12000 mil på oljebyte på sina lastbilar..
men å andra sidan så 63 liter olja och 6 oljefilter..
Intressant är att dom är 2 huvudfilter.. två finare och ytterligare två extremt fina vid turbosarna..
Användarvisningsbild
av Funk
Jag vill minnas en artikelserie i Bilsport där man byggde en riktig japsvärsting där man gjorde ganska extrema åtgärder på oljesidan, både vad det gäller systemet i sig och filtrering. Kan väl iofs behöva om man skall klämma ur bortåt 1000hk or en 2-liters motor...

/Thomas
av Johan__86
någon som har provat Agip Extra HTS SAE 5w-40??
av jbl
Håller med i allt väsentiligt sagt.

Men se gärna mitt inlägg i V70N, XC70 forumet.

Det är skillnad på basoljorna samt additiv sammansättningar.

Däremot så tror även jag att motorn håller längre på Biltemas helsyntet om man byter oljan och filtret vår som höst än att köra på märkesolja och filter med byte en gång om året.

Nu kanske motorn ändå överlever karossen i detta saltrike.

Det är hemska påslag på priserna här i Sverige.

Mapodo har bra priser på märkesoljor. Här har jag köpt olja till min bil. Dyr märkes olja för 100kr/liter som t.ex mekonomen tar 200kr/litern.
Jag har även kört på Agrols F1 Zenith 0W30 som är något sämre än oljan jag köper ifrån Mapodo.

Trots att Agrols F1 Zenith är sämre klassad så är den dyrare än märkesoljan jag köper ifrån Mapodo.

Oljan jag jämför den emot är Castrol RS 0W40 API SM som numera troligen är kallas för Longtech 0W40.

Förövrigt så kan jag generellt säga genom studier av olje analyser att Castrols bästa oljor som SLX longtech samt t.ex EDGE, RS eller Longtech 0W40 uppvisar ett bättre resultat än vad t.ex Mobil 1 0W40 gör.

Sedan kan jag ju säga att Magnatech 5W40 troligen innehåller en liten del estrar och därav säger castrol att det är en intelligent olja som klistrar sig fast. Just Magnatech är ingen dålig olja men det är ingen vidare bra olja om man fördjupar sig i ämnet. Den består i största del av grupp III olja vilket är snäppet sämre än en grupp IV, PAO olja är som t.ex tidigare EDGE, RS, Longtech.

Mobil var tidigare i luven på Castrol då dom klassade grupp III som helsyntet. Nuförtiden så gör Mobil samma sak som Castrol och kallar även sina grupp III oljor för helsyntet.

Skillnaden är mellan grupp III och grupp IV är att grupp III är inte lika hårt raffinerad och därmed billigare att framställa. Men inte sänker bolagena sina priser bara för det. Nä det ska som vanligt sugas ur så mycket som det bara går på oss konsumenter.

Men som tur är kan man välja var man köper sin olja. Inte blir det så mycket köpt här i Sverige i varje fall.

Men jag kan tipsa om ett ställe som säljer OK/Q8 produkter billigt och det är Svenssons livs. En Ica butik som säljer på lösvikt. Kommer inte ihåg stadens namn bara. Men goggla upp det vet jag.
Användarvisningsbild
av mrEasywin
*pettson* skrev: MEN det är faktiskt så att i staterna så är all olja som har tillräckligt mycket additiv i sej en *helsyntet* även om den är gjord av mineral basolja.
I sverige måste egentligen en helsyntet vara gjord av syntetisk basolja oavsett hur många additiv där finns.
Syntetisk innebär att man framställt oljan på konstgjord väg (dvs. på ett sätt som inte kan ske i naturen). En "förädling" som i runda slägar går ut på att oljemolekylerna(kolvätekedjorna) i oljan görs lika stora. Detta ger i sin tur längre molekylkedjor som ger en bättre bärighet. Vad man sedan har för additiv har ingen betydelse.

Är det förresten någon som sett en definition på vad en "delsyntetisk olja är". Som jag förstått det kan man ta en dunk mineralolja och tillsätta en droppe helsyntetisk olja och kalla den delsyntetisk. Det borde vara däri den största bluffen ligger...
av jbl
Ja delsyntet kan man bara glömma. Det är precis som du säger att mängden helsyntet kan vara mycket liten för att få kallas delsyntet.

Men det finns tillverkare som specar hur mycket helsyntet som finns i den så kallade delsynteten. Ett exempel när jag köpte olja till min ATV så blev det Maxima olja jag köpte. Deras delsyntet var specad i msds till 50/50.

Men blev det en delsyntet jag köpte. Nej utan det blev så klart helsyntet.

Bara fördelar med helsyntet som ifrån början var en vanlig mineral olja.
av foppa
Tycker att den här tråden återigen bevisar en sak, idioternas moder är alltid gravid. Tänker på bla. Gramse som trots en mycket pedagogisk och detaljerad redogörelse för oljors pris, kvalite och funktion vägrar ta till sig nyttig kunskap.
När egen kunskap och argument tryter säger han bara "jag vill köpa dyr olja för att det är typ kul" Ha ha.....

Igentligen skulle man ge sig in i oljebranchen då allt verkar gå att sälja med mördande reklam och det alltid finns gott om idioter att lura.

Sen har vi idioten som helt utan nån som helst fakta eller kunskap säger att Biltema säljer begagnade oljor....Ha ha...man fick sig då ett gott skratt iaf.

Lyssna på Pettson, han vet vad han talar om. Att vara okunnig är inte hela värden, bara man har förmågan att ta till sig nyttig kunskap och viljan att lära sig något nytt.
Senast redigerad av 1 foppa, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Jag antar att du är expert på oljor? 8)
Det är ju inte din plånbok det drabbar om nu grammse köper dyr olja. :wink:
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Även bilar som inte har elmotor är tunga[…]