Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
Hesse skrev:
Phantom skrev:
Hesse skrev: Killen på verkstaden sa att han börjar med att byta lambdasonderna och sen får man se om det hjälper.. (4800 spänn)
Nu har lambdalampan tänds upp igen och bilen går som en påse skit ibland.Stannar och går dåligt på tomgång och det känns som den svarar dåligt på gasen också.
Hade varit bättre om de hade börjat i andra änden och bytt LMM. Med en felaktig LMM får du fel blandning och lamda ger fel signaler.
Byt själv LMM nu så blir det billigare, för det är vad verkstaden kommer att göra :wink:
Har du kollat alla vakuumslangar så att ingen av dom är trasig?
Tror du Biltema`s LMM passar..
Om inte biltema har det nr som du har så kontakta bosch och hör om den du har på din bil kanske är ersatt av en annan model(det var min nämligen)
av snowman
sweken skrev:jag skicka dig vidare till min tråd.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=23876
Intressant tråd, dock har min historik inte kommit fullt så långt

1. Bilen fungerar bra i ett par dagar
2. Check engien tänds och lyser orange gult men ingen förändring i hur bilen fungerar.
3. Läser av koderna som pekar på luftmassemätare eller lamdason, släcker lampan.
4. Det går två dagar sen tänd lampan igen, kontrollerar felkoden som denna gången enbart säger lamdason om jag förstått det rätt.

Nu är lampan släckt igen, men jag sattsar nog på att byta Luftmassemätaren(den billigaste grejen att byta).

Har ni annat förslag får ni gärna säga det.
av Fisketorp
Har ingen snäll granne/kompis med samma LMM så du kan prova?

även fast det är billigaste grejen så är det ju inte gratis=(

//Martin
av snowman
Fisketorp skrev:Har ingen snäll granne/kompis med samma LMM så du kan prova?

//Martin
Nä tyvärr har man ju inte det.

Luftmassemätaren kostar 900 kr, sen får man väll köpa en bok för att förstå hur den ska monteras :???:
Användarvisningsbild
av sweken
Så där höll min också på ibörjan. Det skadar inte att rengöra spjällhuset och gasmotorn när du ändå håller på.
Här är en bra sida: http://volvospeed.com/Repair/ftrap.php gasmotorn är den runda till vänster i bild, du ser kontakten. Använd Quicklean för att rengöra spjällhus och gasmotor och använd plast eller trä för att skrapa bort det hårda sotet.
Det tar max en timme. Men det är värre om spjället sitter under grenröret, då tar det lite längre tid.
Senast redigerad av 1 sweken, redigerad totalt 0 gånger.
av Fisketorp
snowman skrev:
Fisketorp skrev:Har ingen snäll granne/kompis med samma LMM så du kan prova?

//Martin
Nä tyvärr har man ju inte det.

Luftmassemätaren kostar 900 kr, sen får man väll köpa en bok för att förstå hur den ska monteras :???:
JO Biltema ja, tänkte mer på org som ej är gratis..
hade nog satsat på biltema till att börja med iallafall=)

//Martin
av snowman
Phantom: Vet du vilka torx det är? och hur är det med slangklämma kan man återanvända den som sitter där?

sweken: Då kan man säga att chansen är stor att det är Luftmassemätaren som konstrar? Du säger att man ska rengöra spjällhuset och gasmotorn? kan något av detta orsaka felet menar du ?

Fisketorp: Biltema s luftmassemätare är orginal vad jag vet, det är ju borsch precis som den som sitter på bilen.
Användarvisningsbild
av sweken
Bilen går ojämt om spjällhuset är igen sotat. Jag trodde det var så i mitt fall. Jag rengörde spjället först, bilen gick bra ca 10 mil, sen kunde det vara gasmotorn, rengjorde det, gick ca 5 mil. Då tänkte jag om det var givaren som sitter på spjället. Då köpte jag en kodläsare. Så i mitt fall så var det kanske både och. När man håller spjället mot en lampa så ska man kunna se ljus runt spjället. Min var svart som natten kan jag säga. Så det är väl svårt och veta från vilket håll man ska börja. Jag var helt inne på att det var spjället, men det var luftmassagivaren. Men det ser du om du tar bort slangen till spjället. Innan om du ska ta bort hela så är det bra att köpa packning först, kostar ca 16 kr.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9
Falsklarm av insekt?

Fick "springa" ut till bilen igår […]

Är en svets diffad låda på den o […]

Låter ju nog som lagerljud och om det inte t[…]

Låg räckvidd Volvo ex30