Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
Om nu befintlig plastslang är för smal att få på nippeln på filtret, kan man inte skarva in en mellanbit gummislang som går utanpå både plastslangen och nippeln..?
Har inte kollat närmare på det där själv, befarar att mina snabbkopplingar kommer att ge upp vid nästa filterbyte.. Det är därför det nya filtret ligger inomhus :-D
av EliotL
Erik Å skrev: tis 12 nov 2024, 16:24 Om nu befintlig plastslang är för smal att få på nippeln på filtret, kan man inte skarva in en mellanbit gummislang som går utanpå både plastslangen och nippeln..?
Har inte kollat närmare på det där själv, befarar att mina snabbkopplingar kommer att ge upp vid nästa filterbyte.. Det är därför det nya filtret ligger inomhus :-D
Plastslangen har ju gummiöverdrag, blir ju en stor slang som ska stegas ned till nippelns storlek i så fall kanske?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
EliotL skrev:Men du menar alltså att byta till en vanlig soppaslang som är korrekt för tryck osv sen klämma på med slangklämmor på pump och filter typ?
Yup!
Erik Å skrev:kan man inte skarva in en mellanbit gummislang som går utanpå både plastslangen och nippeln..?
Problemet är väl att få det 100% tätt oavsett metod... Plastslangen flexar inte speciellt mycket, åt något håll, så svårt att få jämn tätande klämkraft runtom. Att bara klämma ytterhöljet är inte tillräckligt för att påverka plastslangen. Då har man nog större chans att få det tätt om man "skalar" slangen, och bara har plaströret kvar som man sen sätter ny slang på...
av EliotL
Lucif3r skrev: tis 12 nov 2024, 21:44
EliotL skrev:Men du menar alltså att byta till en vanlig soppaslang som är korrekt för tryck osv sen klämma på med slangklämmor på pump och filter typ?
Yup!
Erik Å skrev:kan man inte skarva in en mellanbit gummislang som går utanpå både plastslangen och nippeln..?
Problemet är väl att få det 100% tätt oavsett metod... Plastslangen flexar inte speciellt mycket, åt något håll, så svårt att få jämn tätande klämkraft runtom. Att bara klämma ytterhöljet är inte tillräckligt för att påverka plastslangen. Då har man nog större chans att få det tätt om man "skalar" slangen, och bara har plaströret kvar som man sen sätter ny slang på...
Känns lagom jobbigt att försöka få det här att funka men kanske värt ett försök med vanlig slang ändå! Några klämmor som är bättre än andra? Sanna man skruvar eller andra?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
EliotL skrev:Känns lagom jobbigt att försöka få det här att funka men kanske värt ett försök med vanlig slang ändå!
I ditt fall är det faktiskt inte såååå jobbigt. Vanlig slang på tankröret -> andra änden på slangen till (välj ett) luftningsventilen eller bränslefiltret.
Vill du "lyxa till det" riktigt så drar du slangen till luftningsventilen, sen ny bit slang mellan luftfiltret och bränslefiltret. Då slipper du framtida eländet med kopplingen på iaf ena sidan av bränslefiltret. :-)
Orginalslangen måste skäras bort från luftningsventilen, om du väljer att ha den kvar. Personligen skulle jag ha den kvar "bara för att", men det går lika bra utan. Man får bara vara beredd på att det kan spruta en del bränsle när man lossar slangen från filtret i framtiden. Tog faktiskt många år och filterbyten innan jag ens upptäckte att det fanns en ventil där :-D :oops:

Slangklämma är väl inte så noga vad det är för nått, något rostfritt kan väl vara bra, men vanlig duger gott mellan filterbytena iaf.
av EliotL
Lucif3r skrev: ons 13 nov 2024, 19:16
EliotL skrev:Känns lagom jobbigt att försöka få det här att funka men kanske värt ett försök med vanlig slang ändå!
I ditt fall är det faktiskt inte såååå jobbigt. Vanlig slang på tankröret -> andra änden på slangen till (välj ett) luftningsventilen eller bränslefiltret.
Vill du "lyxa till det" riktigt så drar du slangen till luftningsventilen, sen ny bit slang mellan luftfiltret och bränslefiltret. Då slipper du framtida eländet med kopplingen på iaf ena sidan av bränslefiltret. :-)
Orginalslangen måste skäras bort från luftningsventilen, om du väljer att ha den kvar. Personligen skulle jag ha den kvar "bara för att", men det går lika bra utan. Man får bara vara beredd på att det kan spruta en del bränsle när man lossar slangen från filtret i framtiden. Tog faktiskt många år och filterbyten innan jag ens upptäckte att det fanns en ventil där :-D :oops:

Slangklämma är väl inte så noga vad det är för nått, något rostfritt kan väl vara bra, men vanlig duger gott mellan filterbytena iaf.
Tack! Hur menar du med biten att lyxa till det? Om jag drar från bränslepump till luftningsventil så får jag väl en halv slang som bara hänger fritt? Eller tänker jag som en grottmänniska nu? Kanske inte alltför jobbigt att dra en vanlig slang mellan pump och filter, dubbel slangklämma om du tror att det tål trycket. Vill egentligen bara lösa problemet och få bilen därifrån. Behöver man domkraft för att göra detta? Fattat det som att det räcker att släppa tanken nån cm för att trä ut slangen.
av EliotL
Lucif3r skrev: tor 14 nov 2024, 18:58
EliotL skrev:Eller tänker jag som en grottmänniska nu?
Du tänker som en grottmänniska ;-) Du ersätter ju orginalslangen med den nya, så det blir ju ingen skillnad mot hur det är nu.
Haha skönt, då har vi det bekräftat i alla fall. Men tack, kanske får prova den olyxiga varianten om jag inte får tid att dra förbi skroten nästa vecka! :-D
av EliotL
I hopp om att eventuellt hjälpa någon annan med samma problem. Det visade sig vara bränslepumpen. Efter att jag bytt den (till biltema, den verkar funka bra) så startade bilen och har fungerat sen dess.

Jag gjorde en liten jämförelse av begagn[…]

, så jag kan dra 300 kg mer jämfö[…]

Jag hade detta meddelandet på min 2014 V70 t[…]

Så här i efterhand hade jag aldrig k&ou[…]