Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stefan1
är övertygad om att jag bör göra denna sak "spolning" men jag har en v70 awd 98 med automat så klart och det stog att det på senare årmodeller (fatta att brytning var runt 98) var flödet omvänt............hur vet jag vad jag har för flödes riktning och fyller man på genom det lilla lilla hålet som oljestickan sitter i
?!?!?

tänkte börja med att byta tre liter genom pluggen men vart sitter den och hur gör jag??
Användarvisningsbild
av skovde
Stefan1 skrev:är övertygad om att jag bör göra denna sak "spolning" men jag har en v70 awd 98 med automat så klart och det stog att det på senare årmodeller (fatta att brytning var runt 98) var flödet omvänt............hur vet jag vad jag har för flödes riktning och fyller man på genom det lilla lilla hålet som oljestickan sitter i
?!?!?

tänkte börja med att byta tre liter genom pluggen men vart sitter den och hur gör jag??
Det lättaste sättet är väl att ha 2 slangar, en på röret och en på kylet
och så ber du en kompis starta bilen och så ser du ju vart det flödar :)
av olson
Stefan1 skrev:är övertygad om att jag bör göra denna sak "spolning" men jag har en v70 awd 98 med automat så klart och det stog att det på senare årmodeller (fatta att brytning var runt 98) var flödet omvänt............hur vet jag vad jag har för flödes riktning och fyller man på genom det lilla lilla hålet som oljestickan sitter i
?!?!?

Flödet är omvänt på min 04. Fick ta en megastor slang och skruva på röret på kylaren isf som volvo säger att ta bort slangen på lådan.
Användarvisningsbild
av uno83
Jag har en -98 och jag har samma flöde som i guiden. Antar att omvänt flöde kom med den nya 5-växlade automaten? Dessutom ser slangfästet annorlunda ut som du ser på bilderna.
av Stefan1
jag gjorde en god gärning idag bytte i alla fall 3 liter......stor skillnad bara på det.

ville bara tipsa om en tratt......

finns ett företag som hjular rätt mycket som säljer en svart lång tratt den går precis ner i hålet på en xc70 awd 98 i alla fall skulle vara bra om den gick ner ordentligt men häller man bara lugnt och håller koll så går det jättebra med den. 29:- pix bättre än att stå med 3-4 trattar.......;)
Användarvisningsbild
av vafförärdetpådetteviset
Jag körde med samma slangtyp som jag hade kopplat på anslutningen mellan växellådan och oljekylaren. Ned med en påfyllningsslang i oljepåfyllningsröret bara, 1/2m slang och så en tratt i andra änden som passade precis ned i slangen. Inget spill alls och det gick hyggligt fort att hälla i också.
av olson
bailey skrev:Man kör motorn hela tiden under oljebytet
Ingen bra idé. Stäng av när det kommer bubblor i slangen och fyll på. därefter starta igen.
av carpe_nemo
Hm, hur kollar man vilken låda man har? jag har en s80 2.4 170hk 00:a, givetvis med automat. försökt rådfråga haynes lite men där står bara om de olika lägena...inte vilken låda=(
Och i VADIS kan jag välja mellan tre olika lådor:AW50-42,AW55-50,4T65EV!
kunde vara bra att veta om man har den "nya" lådan eller inte och vilken olja som hör till.
av Eriko
I guiden som det är länkat till, så funkar inte bilderna.
Dock så verkade den bra.
Någon som har en annan guide, eller har bra bilder.
Volvo ville ha 3400:- för att spola automaten på min V70 -00 (5vxl adaptiv låda), så jag tänkte göra det själv.
Uppdatering går inte in?

Du kan testa att göra en omstart av bilens […]

https://ato24.de/de/ravenol-t-iv-fluid.html Best&[…]

Känns riktigt uselt skött av Volvo centr[…]

Biltema har Menar du iCarsoft, eller deras egna[…]