Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av monarped111
#1154417
a Fenix 5,2
med en luftmängdsmätare, inte luftmassemätare.
och en sond bara , strax innan katten
o ja läser koder med en delphi 150 kodläsare som ja kopplar till min bärbara dator
av MickeM
#1154530
Nej, så här är det:
Med Fenix finns ingen LMM. (Luft Mängd Mätare) Kallas också Luft Masse Mätare.
Kan också förkortas MAF sensor. . (Mass Air Flow sensor)

Du har däremot en MAP sensor ovanpå kylaren med en tunn vakuumslang till sig.
MAP sensor = Mainfold Air Pressure. Eller Mainfold Absolute Pressure beroende på vart man frågar.
En tryckgivare för insugsgrenröret alltså.

Det du tror är en LMM strax vid luftfiltret är en Insugstemperaturgivare.

Med Motoronic system och senare finns både MAF och MAP sensor.
Insugstemp är då inbyggt i MAF sensorn.

Får du verkligen fram motorkoder med laptop till en Fenix bil?

Mig veterligen är det bara blinkdiod som funkar på alla med Fenix, utom Volvos egna system då....
ECC ABS osv, funkar med Vol-Fcr men inte motorstyrdonet.

Jag tror att du blir lurad av ditt dataprogram tyvärr.. .
av MickeM
#1154634
Det kan hända att volvos utrustning idag, inte kan kontakta de gamla Fenix'arna.

Här har du hur en hemgjord blinkdiod byggs, och kopplas i OBD uttaget.

http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=46943

Jag byggde en som funkade fint på en S70 -97 jag hade förr. Köpte prylar från Kjell och Company för ca 100kr.
Felkodsbetydelsen är samma som till 850, och finns som klistrad tråd först i denna forumdel.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1154647
VCP2000 som dom använde när dessa modeller var nya kunde kontakta fenix. Deras nya läsare som jag inte vet namnet på kan däremot inte kontakta fenix.
Vissa volvo-verkstäder har idag ytterligare en läsare för just dessa skumma system, men gissar på att många inte har det.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1154691
monarped111 skrev:Var för övrigt inne på volvo.
Men deras läsare fick inte kontakt me bilen.
Kan de va nått me mappcensorn som tänder lambdalampan då
Inte så konstigt, VIDA kan inte kommunicera med bilar tidigare än 99 iaf dessa fordon som vi behandlar i denna kategori. Antar att dom på Volvo inte fattade varför datorn inte fick kontakt med bilen :roll:
Japp map-sensorn kan få lambdalampan att lysa.
av MickeM
#1154773
Svar nej. Det är oerhört svårt att mäta den. Om det inte är helt brott i den då. Inget motstånd som ändras med trycket tyvärr.
(På nyare iaf. Inte testat en 90 talare)
Testa att blåsa i slangen till den, så den inte är tät, eller sprucken så den läcker.

Lamdalampa?
Det är en motorstöningslampa med Lamdasymbol.
Massor av anledningar finns till varför den skulle lysa.
Lamdasonden står endast för en handfull.

Om inget uppenbart fel finns, som lösa/sprukna slangar/kablar så ska du inte byta någonting mer utan rätta felkoder.
Men jag tycker att det är konstigt att du hade tre siffriga felkoder i början (som ledlampan blinkar fram)
Universal-obd använder Pxxxxx.
Med VIDA eller andra Volvoanpassade blir det ECMxxx om det är motorstyrdonet. (Engine Controlle Module)
VIDA fixar inte Fenix.
VOL-fcr har jag använt en gång till ABS'en, men kommer ta mig tusan inte ihåg hur felkoden löd.

Förresten slog det mig en sak:

Ingenstans har du skrivit hur bilen går!
Går den bra eller dåligt?
Andra symptom, eller bara motorlampan?
Senast redigerad av 2 MickeM, redigerad totalt 0 gång.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9
Cigg-uttag maxström?

Hej, Funderar på att skaffa en hyfsat krafti[…]

Som TS vill jag påpeka att jag inte frå[…]

Vet f*n inte hur det står till i huvudet p&a[…]

Ingen respons vid gaspådrag

Du har troligtvis ett gasspjäll av fabrikat M[…]