- tor 03 nov 2016, 21:44
#1122248
Är det bara en tändspole på denna? Mät i så fall på lågspänningsanslutningen. Där ska finnas 12 V med avbrott vid varje tändpuls på nån av anslutningarna. Det vill säga, att beroende på hur man löst det, så kan det finnas en anslutning som är ständig 12 V plus och en anslutning som är jordad (0 V) till det ögonblick då det ska skapas gnista, då den ska gå upp till 12 V. Om man kan hitta en kontakt som hoppar mellan 12 V och 0 V i takt med att motorn dras runt, så finns lågspänningssidans tändstyrning i alla fall på plats. Sedan är det så ordnat, att när strömmen i lågspänningslindningen bryts (man får 12 V på båda lågspänningsanslutningarna) så skapas gnistan. På en bil med en tändspole och fördelare, så är det en bra metod att koppla ett löst tändstift till tänspolens utgående höspänningsanslutning, lägga det mot jord och sedan se om det blir gnistor när man försöker starta - då är tändystemet på banan och tändspolen hel.