Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rid54
Är det bara en tändspole på denna? Mät i så fall på lågspänningsanslutningen. Där ska finnas 12 V med avbrott vid varje tändpuls på nån av anslutningarna. Det vill säga, att beroende på hur man löst det, så kan det finnas en anslutning som är ständig 12 V plus och en anslutning som är jordad (0 V) till det ögonblick då det ska skapas gnista, då den ska gå upp till 12 V. Om man kan hitta en kontakt som hoppar mellan 12 V och 0 V i takt med att motorn dras runt, så finns lågspänningssidans tändstyrning i alla fall på plats. Sedan är det så ordnat, att när strömmen i lågspänningslindningen bryts (man får 12 V på båda lågspänningsanslutningarna) så skapas gnistan. På en bil med en tändspole och fördelare, så är det en bra metod att koppla ett löst tändstift till tänspolens utgående höspänningsanslutning, lägga det mot jord och sedan se om det blir gnistor när man försöker starta - då är tändystemet på banan och tändspolen hel.
av Patrik1975
rid54 skrev:Är det bara en tändspole på denna? Mät i så fall på lågspänningsanslutningen. Där ska finnas 12 V med avbrott vid varje tändpuls på nån av anslutningarna. Det vill säga, att beroende på hur man löst det, så kan det finnas en anslutning som är ständig 12 V plus och en anslutning som är jordad (0 V) till det ögonblick då det ska skapas gnista, då den ska gå upp till 12 V. Om man kan hitta en kontakt som hoppar mellan 12 V och 0 V i takt med att motorn dras runt, så finns lågspänningssidans tändstyrning i alla fall på plats. Sedan är det så ordnat, att när strömmen i lågspänningslindningen bryts (man får 12 V på båda lågspänningsanslutningarna) så skapas gnistan. På en bil med en tändspole och fördelare, så är det en bra metod att koppla ett löst tändstift till tänspolens utgående höspänningsanslutning, lägga det mot jord och sedan se om det blir gnistor när man försöker starta - då är tändystemet på banan och tändspolen hel.
Ok. Om jag förstår rätt så mäter jag de båda kontakterna in till tändspolen var för sig med ena stiftet från multimeter på jord och den andra på ena kontakten.
Den ena bör ha 12 v kontinuerligt (med tändningen på), och den andra 0v tills jag tuggar på startmotorn, då bör multimetern reagera?

Ska testa detta, och även att koppla ett stift direkt på utgående från tändspolen.
av Patrik1975
Okej, nu har jag försökt mig på ett test,

* Med tändstift kopplat direkt på tändspolen, vilandes mot jord händer inte ett jota. Stendött.

* Mäter jag polerna in till tändspolen så får jag utslag på båda när jag kör på startmotorn, så jag gissar att signalen kommer fram?

Trasig tändspole då kanske?

Vet inte om jag mäter på rätt sätt, men någon kanske kan förtydliga hur jag ska mäta för att vara mer säker?
Bör jag inte kunna mäta uttaget på tändspolen när jag kör startmotorn istället för "tändstifts-testet"?

Tack! :)
av MickeM
Patrik1975 skrev:Okej, nu har jag försökt mig på ett test,

* Med tändstift kopplat direkt på tändspolen, vilandes mot jord händer inte ett jota. Stendött.

* Mäter jag polerna in till tändspolen så får jag utslag på båda när jag kör på startmotorn, så jag gissar att signalen kommer fram?

Trasig tändspole då kanske?

Vet inte om jag mäter på rätt sätt, men någon kanske kan förtydliga hur jag ska mäta för att vara mer säker?
Bör jag inte kunna mäta uttaget på tändspolen när jag kör startmotorn istället för "tändstifts-testet"?

Tack! :)
Hmm, det är ganska länge sen jag djupdök i felsökning i brytarlöst tändsystem med fördelare, så egentligen inga nya tips.
Men:

En tändkabel egentligen avsedd mellan fördelaren och tändstift, kopplades direkt på tändspolen, och stiftet på motorns jord.
Antar att det var så du gjorde, och ingen gnista fanns?
Det går också att ta kabeln mellan tändspole och fördelare, och hålla den nån mm från jord. Det ska slå över ordentligt, men man kan få en ordetlig stöt, och det är inte oprimalt för tändspolen, men det ska dom tåla.

Kontinuerlig spänning på ena sidan av tändspolen?

Långtifrån omöjligt att, tändspolen eller tändmodulen gett upp.
Tändmodulen sitter på tändspolen på dessa, om jag inte minns fel.

Hallgivaren i fördelaren, är ersatt med vevaxelgivaren på dessa, om jag inte minns fel, och den givaren har du bytt.
Felkoden på den fick du för att du kopplade loss den, och mätte när startmotorn gick.
Då registrerade ECU att den var borta.

Huvudsäkring eller relä är långtifrån omöjligt, speciellt om du haft elfel innan.
Jordfel modell större.

ECU kan ha sagt upp sig.

Tändplattan på tändlåset. (Osannolikt, då den dog under färd.)
av Patrik1975
Nu testade jag igen, fast som du skrev, med en av tändkablarna inkopplade direkt i tändspolen, och då får jag gnista.
Dock är det ingen kontinuitet, det kommer kanske 3 gnistor/sek, oregelbundna, gula inte blå.

Vad kan jag dra för slutsats av detta??

edit:
lossade fördelarlocket igen, kontrollerade stiften, kolet fjädrar som det ska, rotorn går runt och ser fin ut. Kablar sitter som de ska.
av MickeM
Patrik1975 skrev:Nu testade jag igen, fast som du skrev, med en av tändkablarna inkopplade direkt i tändspolen, och då får jag gnista.
Dock är det ingen kontinuitet, det kommer kanske 3 gnistor/sek, oregelbundna, gula inte blå.

edit:
lossade fördelarlocket igen, kontrollerade stiften, kolet fjädrar som det ska, rotorn går runt och ser fin ut. Kablar sitter som de ska.
Testa med kabeln till fördelaren, mot jord.
Hur långt slår den över?

Det stiftet du provade nu, får ju gnistan avsedd för att delas på 5 cyl, så det blir betydligt oftare, ja.
av Patrik1975
MickeM skrev: Testa med kabeln till fördelaren, mot jord.
Hur långt slår den över?

Det stiftet du provade nu, får ju gnistan avsedd för att delas på 5 cyl, så det blir betydligt oftare, ja.
Du menar kabeln från tändspolen, att hålla den några mm från jord?
Hur långt den slår över?

Du missuppfattade mig nog ang föregående test,
I det fallet får jag alldeles för få gnistor när jag testade med stiftet. 2-3st per sekund. Inte mycket alls. Oregelbundna gnistor.
?
Användarvisningsbild
av Hilmer
Patrik1975 skrev:Nu testade jag igen, fast som du skrev, med en av tändkablarna inkopplade direkt i tändspolen, och då får jag gnista.

edit:
I vilket skick är tändstiftet som du testar med?
Oavsett så har mitt råd att testa tändspolen visat att det felet inte beror på någon före tändspolen utan man kan istället misstänka att det är just spolen eller efterföljande tänddelar så som fördelarlock/rotor/tändkablar eller tändstift, bra att kunna ringa in problemet i alla fall! :)

När är den servad sist med nya tänddelar?
Tråkigt att köpa på sig delar i felsökningssyfte men kanske är dags för nya delar ändå.
Och hade jag varit i dina sits så hade jag testat med en annan tändspole, men det är ju lätt att säga när man har ett antal liggande hemma i en låda ;)
av Patrik1975
Hilmer skrev: I vilket skick är tändstiftet som du testar med?
Oavsett så har mitt råd att testa tändspolen visat att det felet inte beror på någon före tändspolen utan man kan istället misstänka att det är just spolen eller efterföljande tänddelar så som fördelarlock/rotor/tändkablar eller tändstift, bra att kunna ringa in problemet i alla fall! :)

När är den servad sist med nya tänddelar?
Tråkigt att köpa på sig delar i felsökningssyfte men kanske är dags för nya delar ändå.
Och hade jag varit i dina sits så hade jag testat med en annan tändspole, men det är ju lätt att säga när man har ett antal liggande hemma i en låda ;)
Vågar inte säga i vilket skick de är, stift, rotor och lock byttes 2014 och har rullat ca 3k mil sedan dess.
Saken är ju den att bilen dog tvärt, och ger ingen tendens till att ens hosta.
Innan dess har den gått hur fint som helst, Inga problem alls. Hade det berott på halvkassa stift eller liknande borde jag upplevt en degradering eller iaf inte tvärstopp på det viset.

Nu har jag iaf konstaterat att någon form av signal levereras fram till tändspolen, så det borde vara ok rent elektroniskt.
När jag testar med stift direkt från tändspolen får jag sporadiskt gnistrande, men alldeles för lite för att vara som det ska. Jag kan inte tänka mig något annat än tändspolen just nu, men som du säger, det är ju inget man bara har liggandes så känns tråkigt att handla en ny bara för att konstatera att det inte hjälpte, kanske..

Jag ska se hur det beter sig med kabel några mm från jord ut från tändspolen.

Kan en tändspole gå sönder på det viset? Tvärsläcka motorn men ändå ge sporadiska signaler ut?
Annars är det lock eller rotor trots allt. Kabelbrott borde väl inte uppstå "bara så där"

Ahhh...

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]