Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Indalsman
Lucif3r skrev:
Indalsman skrev:sen riva lös kamrems kåpan och kolla inställningen också.

Det kan du likagärna skippa, det säger inte ett dugg om hur inställningen är. Min motor är 100% korrekt inställd med tolkar, men mina drevmarkeringar pekar helt åt h-e, så skulle t ex du kika på min så skulle du få en hjärtattack. :wink:

Markeringarna på dreven är helt meningslösa, då dreven är justerbara upp t om 4 kugg(!). Det betyder att 2 saker kan hända: kammarna är rätt inställda, men dreven pekar vart dom vill(helt ok).
Eller, Dreven visar rätt men kammarna pekar helt åt helvete istället(INTE ok, och tyvärr det vanligaste, min egen bil stod nästan 1 kugg fel, ½kugg per kam åt varsitt håll....)

Så ska du kolla kammarna lär du dels nolla veven, och dels låsa kamaxlarna. Är du nyfiken på hur det går till så kan du kika i min projekttråd, la in hyffsat mycket bilder på mitt kamremsbyte där.
Jasså dom är så pass justerbara ändå? Vilket jävla helvete, ja inte har jag några såna lås verktyg... *suck*

kan man köpa sånt verktyg nånstans eller går det att göra själv? Fan för att lämna bort nå sånt på kontroll å så är det inte det som är felet och då har man lagt ut tusen lappar på det....

saknar röd blockare mer å mer....
av Indalsman
DayDreamer skrev:Ok ska du testa med startgas? Det är inte alltid att dom reagerar på det men det skadar ju inte att prova.
Provade att spruta startgas men ingen som helst reaktion nånstans.
av Indalsman
Ja det verkar ju inte stå så rätt till med temperaturen hur som helst, dessa skärm dumpar från telefon är gjorde vid parkering efter en runda på ca15mil idag med motorvägs körning och landsvägs körning.

(klicka på bilderna för att se större bild)

Bild

Bild

Bild

Börjar nästan fundera på om själva lambda sonden är trasig? Ibland och rätt ofta när man kommer till en korsning vid en landsväg och ska accelerera ut på landsvägen så tvekar den på gasen, mest på 2an precis som om den inte fick bränsle tills man trycker pedalen i botten då kommer den igen, svårt att beskriva men sen så går den bra vid vanlig körning med ca max20% gaspådrag sen efter det så motar den och är svag hela tiden.

Den har börjat gå liite bättre och låta lite mer nu än när jag köpte bilen så det kan hända att han som hade den innan mig inte gasade lika friskt så nu har man blåst ur den litegrann :)

Men jag känner fortfarande inte av några 170HK nånstans i varv registret, kanske 120 som mest? :P
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Indalsman skrev: kan man köpa sånt verktyg nånstans eller går det att göra själv?
Både och. Man kan göra själv, men då lär man ju dels förstå hur dom fungerar, och sen vara jäkligt nogrann med måtten, iaf till kamaxlarna.
Biltema säljer en sats för ca 500kr, fungerar perfekt :) http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000024103/
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Indalsman skrev:Ja det verkar ju inte stå så rätt till med temperaturen hur som helst, dessa skärm dumpar från telefon är gjorde vid parkering efter en runda på ca15mil idag med motorvägs körning och landsvägs körning.

Bild

Bild

Bild

Börjar nästan fundera på om själva lambda sonden är trasig? Ibland och rätt ofta när man kommer till en korsning vid en landsväg och ska accelerera ut på landsvägen så tvekar den på gasen, mest på 2an precis som om den inte fick bränsle tills man trycker pedalen i botten då kommer den igen, svårt att beskriva men sen så går den bra vid vanlig körning med ca max20% gaspådrag sen efter det så motar den och är svag hela tiden.

Den har börjat gå liite bättre och låta lite mer nu än när jag köpte bilen så det kan hända att han som hade den innan mig inte gasade lika friskt så nu har man blåst ur den litegrann :)

Men jag känner fortfarande inte av några 170HK nånstans i varv registret, kanske 120 som mest? :P
Gör så byt termostaten det där är alldeles för låg temperatur 100c är mer ok. En ny termostat på Volvo kostar ungefär 250kr jag köpte min på Biltema för 99kr och den är bara efter ett år dålig :x

Efter du har bytt termosteten så kan du göra bilen strömlös i ungefär 20 minuter så börjar motorstyrdonet om och lära sig alla värden på nytt.
av Indalsman
DayDreamer skrev:
Indalsman skrev:Ja det verkar ju inte stå så rätt till med temperaturen hur som helst, dessa skärm dumpar från telefon är gjorde vid parkering efter en runda på ca15mil idag med motorvägs körning och landsvägs körning.

Bild

Bild

Bild

Gör så byt termostaten det där är alldeles för låg temperatur 100c är mer ok. En ny termostat på Volvo kostar ungefär 250kr jag köpte min på Biltema för 99kr och den är bara efter ett år dålig :x

Efter du har bytt termosteten så kan du göra bilen strömlös i ungefär 20 minuter så börjar motorstyrdonet om och lära sig alla värden på nytt.
2 flugor i en smäll då att lägga av polen medans man byter termostaten :) Funderar på att byta den i samma veva som jag ska riva insuget och se över VV.
av Indalsman
En liten update igen, har idag monterat en ny lambda sond. Köpte en Bosch orginal och den va exakt likadan som den som satt där och hade samma nummer. Dock så vart det ingen skillnad på gången direkt, lika seg än men dock så fick jag lite bättre kurvor på signalen så det va nog nåt galet på den förra sonden.

Just nu lutar det mest åt kamrems inställningen. Måste riva isär och kolla och sen se om jag ska bygga ett kamlåsnings verktyg eller se om jag kan låna ett av nån. Sen står VV rengöring och termostat byte på att göra listan också och en service av motorn. Dock är det stålarna det sitter i just nu så därför går det rätt segt...
av Indalsman
Bild

Nån som kan tala om vad det är för en grej som sitter bakom bränslefiltret, inringad i rött?

Jag hittade en slang som va av och bytte den, inringad i gult. Den verkar sitta på nån vakuum ledning efetr som det är en slang från det röret till bränsletrycks regulatorn också? Följde slangen och kom fram till kolkanistern så jag antar att den där går till avluftningen till tanken. Lustigt att sätta vakuum styrningen till BTRen på den ledningen för den styrs väl ifrån nån ventil? Ja jag blev bara snurrig i huvudet när jag funderade kring detta.

Iaf så blev bilen några procent piggare och är inte lika slö nu men långt ifrån bra. Felsökning fortsätter...
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Jag hade separat SIM-kort första åren i[…]

gummilist

Gjorde jobbet idag, det tog en stund med att f&ari[…]

3G släcks

https://www.youtube.com/watch?v=6IyTiA5pUWs Lite b[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]